Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar Mac HDTV?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en liten diskussion med några vänner om vad nästa datorköp ska bli, och då föreslog jag... iMac eller Mac mini.

Följande blev svaret:
Dom é grymt snygga iaf, och duger till det mesta. Det é ju bara det att en vardagsrumsdator ska vara:
Tyst - Check!
Snygg - CHECK!
Prestanda för att klara Oblivion å HDTV - Nein!
Pris - För dyrt i förhållande till prestanda.

Vad säger ni om det? Jag vet inte ens vad Oblivion är (ett spel?), och trodde faktiskt att åtminstone iMacen klarar HDTV! Har jag fel? Vad kan man rekommendera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 02:30

Intel maccarna fixar HDTV! Jag har iallafall sett en Mac mini duo core spela upp en 1080p HD-film utan problem.

Jag kollade "Matrix" i 1080p på min Intel 2.0 Ghz utan några problem.
Oblivion har jag ingen aning om, det måste man väl köra Boot-Camp för?

Oblivion klarar iMacen nog ganska bra, med Boot Camp och Win XP som Martin sa. Mac minin är dock inte att tänka på för det spelet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-06 08:27

T.o.m lilla Minin (core solo) klarar HDTV, så dina vänner får nog läsa på lite mer

Okej, nu har jag fått följande svar:
"Ni lyckas iaf inte övertyga mig om att iMacen klarar av HDTV-visning/inspelning utan att det hackar, och ska man spela Oblivion på högsta räcker knappt senaste prestandamonstret i PC-väg heller."

Att Oblivion är som det är kan man ju tycka vad man vill om, men HDTV-uttalandet - vad säger ni om det?

det är väl bara att traska till närmsta apple-butik och testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 21:15

Frågan "klara mac HDTV" är lite två delad. Svaret kan vara ja och nej.

En modern Mac (läs Dual G5/Intel CPU) kan spela upp 480, 720 och 1080p material i h264 eller MPEG2 utan problem. Detta motsvarar det som sänds i HDTV idag.

Dock vet jag inte om det finns någon fungerande HDTV-lösning/motagare för OSX vilket ger ett negativt svar.

Men jag vet inte om det är något att direkt hänga upp sig på just idag då det är så extremt lite HDTV-sändningar som görs.

Rättelse är att en Mac Mini Solo INTE klarar av HD-material i vart fall i 1080p och troligen inte 720p.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-06 23:04

Är det egentligen intressant vad dina vänner _tror_ att Macen klarar? Prova själv och basera ditt beslut på egenvunnen _kunskap_.

Ska du bygga en HTPC? Isf förstår jag inte varför Mac Mini lockar, det finns massor med snygga chassin i 17"-utförande och det är inga problem att bygga en tyst maskin. Och stödet för tv-kort är mycket bättre i Windows. Dessutom är det kul att bygga eget.. ;-]

Tänkte föreslå samma sak som Hakro.
Macen hör hemma för att kunna ha någon stabil dator att kunna arbeta med, även nöje.

Med en HTPC får du mest bara fördelar jämfört mot en Mac Mini när det kommer till vardagsrumsdator.

Den klarar att spela upp mer format, du får mer prestanda för priset, du kan spela mycket bättre med den, som sagt är TV-kortens utbud större och du kan köra flera skärmar samtidigt med olika upplösningar vid behov.

Med en Conroe i och ett grafikkort med stöd för hårdvaru accelerering för H.264 samt en en stor kylfläns och en tyst 120mm fläkt, blir det så gott som oslagbart.

Jag har aldrig köpt en färdigbyggd PC i mitt liv: Varför? Jo, det är så mycket skönare att själv kunna bestämma vad man ska ha i den!! Installera grejerna är även kul

Missförstå mig inte, jag älskar Macar, men PC hör bara helt enkelt hemma bättre i ett vardagsrum tycker jag.

Blev lite nyfiken och tittade omkring på komplett.se för att se vad man kan få och jag säger bara att det verkar mycket MYCKET vettigare.

För ca 5 papp får man en AMD 64 3800+ 2.4GHz -socket AM2, ett trevligt nForce4 moderkort, ett GeForce 7300GS 256MB med HDTV-utgång, 1GB RAM, Hyffsat chassi med nätaggregat och även lite pengar till kylning.

Oj! Glömde ju DVD-brännare och hårddisk Då kostar det lite mer förstås.

Ursprungligen av apple4ever:

(snip)...
Oj! Glömde ju DVD-brännare och hårddisk Då kostar det lite mer förstås.

...och OS X...
...och slippa bygga själv...
...och virus....
...och iLife....
...och så vidare....

Ursprungligen av carlsson:

...och OS X...
...och slippa bygga själv...
...och virus....
...och iLife....
...och så vidare....

Hm.... nu fick jag något att tänka över.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-11 14:34
Ursprungligen av apple4ever:

Blev lite nyfiken och tittade omkring på komplett.se för att se vad man kan få och jag säger bara att det verkar mycket MYCKET vettigare.

För ca 5 papp får man en AMD 64 3800+ 2.4GHz -socket AM2, ett trevligt nForce4 moderkort, ett GeForce 7300GS 256MB med HDTV-utgång, 1GB RAM, Hyffsat chassi med nätaggregat och även lite pengar till kylning.

Oj! Glömde ju DVD-brännare och hårddisk Då kostar det lite mer förstås.

Men den klarar knappt 1080p h.264...
Den kommer klara det, men det är på gränsen. Du kommer inte kunna multitaska medan du ser en sådan film.

Ursprungligen av Sidde:

Men den klarar knappt 1080p h.264...
Den kommer klara det, men det är på gränsen. Du kommer inte kunna multitaska medan du ser en sådan film.

Jag har iaf en AMD 64 3000+ på 1.8Ghz som klarar 1080i med ca 40-78% av CPU:ns användning.(gäller Apples trailers)
Men en 1080p är ju mer krävande, så du har nog rätt.

Okej, lägg till 500:- till och få en Dual Core AMD 64 3800+, den borde klara det, eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-11 16:44
Ursprungligen av apple4ever:

Jag har iaf en AMD 64 3000+ på 1.8Ghz som klarar 1080i med ca 40-78% av CPU:ns användning.(gäller Apples trailers)
Men en 1080p är ju mer krävande, så du har nog rätt.

Okej, lägg till 500:- till och få en Dual Core AMD 64 3800+, den borde klara det, eller?

Med en X2 klarar du det betydligt bättre, vet inte om det var Dual eller Singlecore han menade.

Vi gjorde lite benchmarks förut.
En AMD64 3200+, 1GB RAM och ett Nvidia 6600 mot en Dual 1.33GHz G4, 1GB RAM och ett 9600 Pro. Gissa vilken som klarade h.264 bäst

Men hittar man rätt drivrutiner / codec kan man spela det på en sämre maskin också.
Men i detta fall var det en ganska klen maskin i jämförelse mot tex en Mac Mini som har en ganska kraftfull CPU. Och minin(dualcore) klarar hdtv bättre än en AMD64 3800+...

  • Medlem
  • 2006-08-12 15:48

ställe på Internet - att testa HD

Hej,
finns det nedladdningsbara filer för att testa just hd-funktionen?!?

Eller ännu hellre streamande hd någonstans?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-12 18:09
Ursprungligen av tcb:

Hej,
finns det nedladdningsbara filer för att testa just hd-funktionen?!?

Eller ännu hellre streamande hd någonstans?

De flesta trailers på Apples site finns ju. Men annars denna.
http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/

Brukat alltid testa med bland annat;
Maria Taylor “Song Beneath the Song” 1080p.

Javisst, kolla bland Apples trailers eller leta på Google!
!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 14:49

Om du vill testa HDTV som tar mindre CPU så har DivX-HD ockå. Självklart finns DivX-HD-Codecs till mac os x också.. www.divx.com - Tom min mac mini PPC 1.25 klarar av att spela dom med fiiin kvalité.

Gör inte samma misstag som mig. Macarna klarar av att spela upp HDTV-filer väldigt bra om filerna är i .MOV-hållaren. PCn klarar inte av det i närheten av lika bra.

PCn klarar av att spela upp HDTV-filer väldigt bra om filerna är i .WMV-hållaren. Macen klarar inte av det i närheten lika bra.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Gör inte samma misstag som mig. Macarna klarar av att spela upp HDTV-filer väldigt bra om filerna är i .MOV-hållaren. PCn klarar inte av det i närheten av lika bra.

PCn klarar av att spela upp HDTV-filer väldigt bra om filerna är i .WMV-hållaren. Macen klarar inte av det i närheten lika bra.

Vill inte uppmuntra att ena platformen är bättre än den andra, även om Mac OSX är bäst.
Alternativet som funkar bäst på PC för mig är:

1.Ladda ner K-Lite Codec Mega Pack

2.Installera med många alterativ, se till att ta med x264 om den finns.

3.Dra ner en HD-film från Apple

4.DÖP OM den till .hdmov

5.Öppna i Media Player Classic som följer med K-Lite CMP. En väldigt bra spelare.(inte MS)

6.Voil'a! Drar helt plötsligt mycket mindre kraft än QuickTime för Windows. Helt plötsligt klarar en AMD 3000+ 1.8GHz jobbet för 1080i. Maxar inte ens ut processorn.

  • Medlem
  • 2006-08-14 18:14
Ursprungligen av apple4ever:

Vill inte uppmuntra att ena platformen är bättre än den andra, även om Mac OSX är bäst.
Alternativet som funkar bäst på PC för mig är:

1.Ladda ner K-Lite Codec Mega Pack

2.Installera med många alterativ, se till att ta med x264 om den finns.

3.Dra ner en HD-film från Apple

4.DÖP OM den till .hdmov

5.Öppna i Media Player Classic som följer med K-Lite CMP. En väldigt bra spelare.(inte MS)

6.Voil'a! Drar helt plötsligt mycket mindre kraft än QuickTime för Windows. Helt plötsligt klarar en AMD 3000+ 1.8GHz jobbet för 1080i. Maxar inte ens ut processorn.

Detta inlägg och Daniel Erikssons…

detta må vara korrekt - men något irriterande. Det verkar som BÅDA företagen Apple och Microsoft har satt sig i sinnet att GARANTERAT få "konkurrentens" produkt att framstå "sämre" än nödvändigt. Alltså att "applegrejer" SKALL fungera sämre i "microsoftmiljö" och "microsoftgrejer" SKALL fungera sämre i "applemiljö". Jag som konsument köper inte detta. Det FINNS programmerare som "står över" detta sketna snack om plattformar och KAN PROGRAMMERA så att slutanvändaren blir nöjd. Varför får de då inte göra det?!?! Vi borde idag vara "vuxna" uppgiften att alltid leverera det optimala till slutanvändaren. Det är bara "den sanningen" som till slut kan segra anser jag.

Skärp er!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 18:45

Apple har idag ex. fortfarande problem med QuickTime på Intel-macar kontra G5 maskiner. h264 encoding är MYCKET snabbare på G5:or relativt sätt, vilket det inte skulle behöva vara. Sedan handlar det om mycket annat - byggar och kompabilitetsproblem går före ren prestanda. Apple kommer nog dedikera mer kraft åt det första snarare än det andra, speciellt på en annan plattform än deras egna.

Fallet ovan hittar man över allt. iTunes har alltid dragit mer CPU än hårt optimerade spelare. På G4 och OSX "introduktionstid" vet jag iTunes drog typ 10-15% CPU där en extremt optimerad mp3-spelare för dual CPU och G4:or drog under 5%. Denna typen av optimeringar tror jag Apple (och många företag) ser som onödiga då det inte spelar sådan jätte roll i slutändan.

Men jag håller med, företagen borde skärpa sig och fixa så det funkar. Dock tycker jag det är värre med program som ex. inte ens hanterar å, ä och ö korrekt idag - 2006 - när Macen finnits etabilerad i över 20 år. Men men... You can't have it all.

Daniel: vad gjorde du för misstag?

Haha, well, jag gjorde en jämförelse här på 99mac mellan Mac o PC gällande hur väl de två plattformarna klarade av att encoda filmen. Men jag gjorde bara jämförelsen i Quicktime. Jag bashade Windows, tills jag insåg att det inte hade med plattformen att göra

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 02:01

Lite OT, då det har inte så mycket med HTPC att göra, men min 2ghz MB med så lite som 512mb RAM klarar av 1080p utan problem. Nu blev jag lite glad iaf

Men när jag kopplar in min 42" LCD så kan jag bara välja 1920*1080 (sammanflätad) som borde betyda interlaced. Hur får jag den att skicka ut 1080p via dvi?

Glömde nämna att jag har en Macbook Pro.

Hmm, testa denna programvara. Den ska möjliggöra alla upplösningar:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15467

Bevaka tråden