Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabbt blir ett blandat airportnätverk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter i mitt trådlösa hemmanätverk och tänkte köpa ett aiport-kort till min G4 (quicksilver), så att även den kommer med i det trådlösa nätverket. De tre övriga datorerna har airport extreme kort istoppade (802.11g), alltså 54 mbit. Men i min quicksilver passar enbart föregångskortet Airport original (802.11b), alltså 11 mbit.

Min fråga gäller vilken hastighet mitt närverk får i en sådan här blandad miljö. Får alla 11 mbit eftersom det är den lägsta, eller anpassar sig nätverket till vad som sitter i varje dator?

Det var allt för idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-05 11:21

De som har Extreme-kort kör i rätt fart, den med gamla kortet kör i max 11 mbit.
Du får ställa in Airportbasen så den kör både 802.11b och802.11g.

Hastigheterna för de som har 802.11g sänks om en 802.11b finns i nätverket (dock inte ner till 11Mbit om jag förstått det hela rätt).

Citat:

"AirPort Express uses the 802.11g wireless standard. Accessing the wireless network requires an AirPort or AirPort Extreme enabled computer or Wi-Fi-certified 802.11b or 802.11g computer. Achieving data rates of 54 Mbps requires that all users have an AirPort Extreme or Wi-Fi-certified 802.11g enabled computer and connect to an AirPort Express Base Station. If a user of a Wi-Fi-certified 802.11b product joins the network, that user will get up to 11 Mbps and AirPort Extreme and Wi-Fi-certified 802.11g users will get less than 54 Mbps. Actual speed will vary based on range, connection rate, site conditions, size of network, and other factors."

http://www.apple.com/airportexpress/

Ursprungligen av Konrad:

De som har Extreme-kort kör i rätt fart, den med gamla kortet kör i max 11 mbit.
Du får ställa in Airportbasen så den kör både 802.11b och802.11g.

Där tror jag du har fel, det är som Hagelin skriver har jag för mig. Om en person med 11b ansluter till ett 11g-nät så sänks hastigheten för alla med 11g. Kanske inte ner till 11b-fart, men den sänks i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-05 14:12

Jag har ett blandat nätverk. Jag har inte märkt nån skillnad. Fast gammelmacen har ett sån där Planex-USB-pinne, den ska gå på 11b fart enligt specarna, men infon viisar 54 mbit/s.
Jag kanska är fel ute då.
Om inte annat kan jag rekommendera en Planex-pinne, billig och bra lösning.

Med 4 datorer som ändå bara delar på en BBB-anslutning på 10 mbit/sek så borde det ju alltså inte spela så stor roll antar jag, det är väl bara om vi skulle få för oss att kasta filer mellan varandras datorer det blir lite segt?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-05 14:22

Nä, då spelar det ingen roll. Du kommer säkert sällan upp i 10 mbit/s heller.

1
Bevaka tråden