Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Airport basstation?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 12:19

KÖpte min första mac på 10 år för ca en månad sedan - är helnöjd och kommer atnagligen aldrig med köpa en dator som inte kan köra OS X.

Nu till mina frågor. Jag funderar på att köpa en Airport basstation eftersom min nuvarande Linksys router flippar ur ibland och kräver omstart för att släppa ut trafik på nätet. Hoppas någon kan besvara nedanstående frågor. Tack!

1. Jag kollade på Apples hemsida och hittade bara en Airport basstation; Airpost Express med Itunes stöd. Visst är det häftigt med Itunes stöd men hur fungerar det egentligen? Måste man dra en kabel från stereon till basstationen?

2. Jag ska till New York om ca tre veckor och tänkte i så fall köpa den där. Fungerar en Airport station inköpt i USA även i Sverige?

3. På den Apple Store US fanns även en Airport Extreme basstation som var något dyrare och som saknade Itunes stöd. Vad är bättre med den och är det värt pengarna?

4. Som jag sa ska Airport stationen ersätta min LInksys router. Har den inbyggd routerfunktion och brandvägg, eller måste man fixa det också?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 12:46

Du måste dra kabel från Expressen till stereon. Det följer med en sådan kabel.
Extremebasen har USB-kontakt för att kunna dela ut skrivare. Och inbyggt modem också, tror jag, den hade det förut i alla fall.
Det är tveksamt om en USA-köpt Express funkar i Sverige, men jag kan ha fel där.
F ö så tjänar du inte många spänn på att köpa den i USA, du får dessutom ingen garanti som gäller i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 13:16

Gäller inte Apples garanti worldwide?!
Airport Extreme finns ju inte i Sverige, i alla fall inte på Apples Store SE. Hade varit skönt att kunna dela ut skrivaren där istället för att behöva starta upp den stationära datorn.

Kör Airport Express på vanlig ström eller får den ström via USB-koppling? Om den kör vanlig ström är det ju nästna uteslutet av köpa den i USA, då måste man hålla på med adapters och skit. Dessutom sparar man ju inte många kronor då...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 13:28

APE får ström via ett vägguttag.
Att Extremebasen inte säljs här längre beror på att EU inte godkänner de flamskyddsmedel som används vid tillverkningen. Men det kommer nog snart en ersättare.
Vad jag vet så är det bara Apples bärbara datorer som har WW-garanti. Det var någon som hade en paj APE här på 99mac, som var inköpt i USA och som inte omfattades av garantin.
Vad det gäller skrivare så kan du använda den gamla vanliga skrivardelningen med en APE, men då måste datorn som skrivaren är ansluten till vara på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 16:58

Det var precis den lösningen jag ville undvika med skrivaren. Får helt enkelt avvakta lite och se om de får ut en nya Airport Extreme inom kort. Tack för informationen.

Kan tillägga att även Ipods måste omfattas av WW garanti. Köpte min via ebay från USA och hade möjlighet till hjälp hos Apple här i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 17:29

iPod kanske räknas in bland bärbart. Det gör nog tyvärr inte AP-grejena.
Det kommer säkert något nytt snart, det ju på G nästa vecka på WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 14:24

Går det att koppla in en USB-hubb i en Airport Express så att man t.ex. kan köra två skrivare och en extern hårddisk samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 14:33

Det här besvarade nog delar av min fråga... får nog bli en Extreme när den kommer tillbaka på svenska marknanden.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107857

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-02 15:16

Vet att bärbara, macmini, ipod och cinema displays faller under apples World Wide garanti numera, dock måste allt va köpt efter ett visst datum som jag nu inte heller vet.

Min APExpress har en USB port, har aldrig ens funderat på vad det kan vara bra till men går det inte att ansluta en skrivare till denna och dela ut den genom APEn?

Edit... från apples hemsida:

"AirPort Express med AirTunes är en otrolig trådlös produkt, med vilken du kan spela iTunes-musik på en stereo eller i ett par högtalare med egen strömförsörjning via det trådlösa nätverket. Du kan också dela både en bredbandsanslutning för upp till 10 användare och en USB-skrivare."

dvs det fungerar att dela ut skrivaren genom att ansluta den via USB kabel till en AirPort Express

Edit2: Du kan förresten göra som jag, jag har kopplat en switch till min APExpress och på så vis får jag in flera nätverksuttag. Då kan du köpa en näteverkshårddisk som du kan koppla in där och dela ut mellan alla datorer utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 08:38

Har funderat på den lösning. I nuläget lutar det åt en Airport Express (eller Asus WL-500GP), som sköter det trådlösa och en skrivaren. Sen blir det en Seagate 5400.3 60GB 2,5" disk i ett vanligt aliminiumkabinett eller i en Asus WL-HDD2.5, som har WiFi direkt i sig. Det kostar typ 200kr mer än ett vanligt aliminiumkabinett, så det kan vara värt det. Lite najs att kunna slänga upp disken var som helst och köra trådlöst mot den.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-08-04 10:14

Aiport Extreme finns hos Macoteket

..iallafall i deras butik på Birger Jarlsgatran i Stockholm. Har köpt själv nyligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 11:18

Jasså?! Trodde inte de fick säljas längre?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-04 12:18

Personligen skulle jag inte köpa en enhet med bromberandeflammskyddsmedel eller vad det heter om jag visste att det var använt i tillverkningen då detta konstant frigörs i luften och så andas man in det och det är inte nyttigt.
Så vänta tills dom släpper en ny utan dessa medel i tillverkningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 13:54

Tror det blir en annan lösning utan en Airport. En Asus WL-500GP router och en "egenplockad" hårddisk med ett aliminiumchassi. Skrivaren kan jag koppla in i routern och få den utdelad i nätverket, likaså med det kabinettet jag väljer.

1
Bevaka tråden