Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämnad in min Macbook på reperation

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-08-04 02:18

[FONT="Arial"][/FONT][FONT="Fixedsys"]Hey Mac people! jag köpte min Macbook, från applestore på nätet, fick den början av juli, efter 3 veckors användande så ringde jag apple och "klagade" på en del saker, som t ex; missfärgningarna på mus knapp, handleds platsen (höger), började gulna, dom acceptera det som en fabriksfel, desstuom så när man kollar på DVD film, börjar de låta efter ca 10 min. Nu väntar jag på att dom ska fixa problemen, men de kommer ta ca 3 veckor har dom sagt, är det nån mer än mig som har lämnat in Macbooken på reparation?

Take care peep's:)

[/FONT]

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-05 13:45

min ska skicka sin på måndag för missfärgning.. strul med dvd-läsaren, hela datorn småvibrerar hela tiden och den blir jäkligt varm även när jag inte använder den och den bara står på. sen har även mina sensorer till temp-mätaren slutat att funka.
hoppas få den helt utbytt.. såklart man ska få ett riktigt måndagsexemplar när man ska gå över från pc till mac.. känns lite småsurt.. hoppas det löser sig för dig med!

/Daniel

  • Medlem
  • 2006-08-05 14:12

Häv köpet, köp en beggad iBook för mindre pengar - och vänta tills en uppdatering av Intelmaskinerna kommer. Har nog aldrig läst om så mycket strul tidigare. Tar MB alla rekord?

/Fredrik

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-05 14:37

bara det att mitt öppna köp har gått ut så jag kan inte häva det.
det började med att datorn blev skickad till fel ort.. (kom till göteborg istllet för örebro)
så jag hämtade den på semestern och kunde då inte testa allt.. när jag sen kom hem hade mina 14 dagar gått och jag upptäcker allt strul när jag väl kan börja köra datorn mer ordentligt.

hoppas som sagt nu teknikerna som provar den inte tycker jag är petig..
men när ingen annans macbook vibrerar vill ju inte jag ha min som vibrerar konstant..
och missfärgningen kommer dom säkert inte tycka är någonting men man anar lite gul/brun färg som inte går att tvätta bort och det efter några veckor.. hur ska det då se ut om säg 1 år eller så..

/daniel

Att reklamera faller väl knappast under ångerrätten? Om produkten inte fungerar har du rätt att reklamera köpet och få pengarna tillbaka. Vägrar de det så kan du ta det med Allmänna reklamationsnämden (http://www.arn.se/).

Ursprungligen av oskar.hermansson:

Om produkten inte fungerar har du rätt att reklamera köpet och få pengarna tillbaka.

Nja, är det inte så att säljaren har rätt att avhjälpa felet innan något köps hävs?

/c

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-08-05 23:48

Inte om det är en olägenhet för kunden.

Ursprungligen av onnyt:

Inte om det är en olägenhet för kunden.

Det är inte så enkelt. Läs lagen.

Finns det någon reparation som inte är av olägenhet för kunden?

om jag inte minns fel så har säljaren rätt att försöka laga samma fel 3 gånger, sen måste produkten bytas. så sa konsumentombudsmannen till mig när ja frågade om en mobil som gick sönder en hel del.

Har också lämnat in min MacBook för reparation(er). Har problem med muande och oväntade avstängningar. Surt, eftersom jag verkligen behöver ha datorn de kommande två veckorna inför skolstarten - och två veckor, det är vad Macademic i Uppsala beräknar att det ska ta innan jag får tillbaka datorn.

Trist början som switcher.

Min är också på reparation nu.
Gulnad och antagligen krävs ett nytt moderkort.

Men jag lämnade in den för 2 veckor sen och nu verkar det som den är i Holland.
Konstigt att en auktoriserad verkstad inte kan fixa det i Sverige?
Jag börjar jobba på måndag igen och hade verkligen behövt den då!

Även om du hade haft öppetköp på produkten så har man inte rätt att lämna tillbaka en vara som är trasig. det gäller ju bara produkter som är i nyskick.
dessutom så har säljaren 3 gånger på sig att reparera felet innan varan kan bytas ut eller att kunden får pengarna tillbaka, och det måste vara SAMMA fel!
reparationen ska göras under skälig tid och det är ju en tolkningsfråga. men 3-4 veckor är ju tyvärr inget ovanligt.

Ursprungligen av sventa46:

Min är också på reparation nu.
Gulnad och antagligen krävs ett nytt moderkort.

Men jag lämnade in den för 2 veckor sen och nu verkar det som den är i Holland.
Konstigt att en auktoriserad verkstad inte kan fixa det i Sverige?
Jag börjar jobba på måndag igen och hade verkligen behövt den då!

Om du har en "Autorized Apple Service Provider" i närheten av där du bor så kan du lämna in den där istället. Då lämnar inte datorn Sverige om det inte är något riktigt allvarligt, men det kan ta tid för dem att få reservdelar.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-10 13:57

på apples support sa dom att dom brukar byta ut datorn mot en ny om det är 3 fel eller mer.
min kom fram till teknikerna idag.. så får se vad dom säger.. dom ringer väl antagligen imorgon eller nästa vecka.
hoppas det itne tar allt för lång tid att få den nya alt. få den gamla lagad.

/Daniel

Ursprungligen av nysta:

på apples support sa dom att dom brukar byta ut datorn mot en ny om det är 3 fel eller mer.
min kom fram till teknikerna idag.. så får se vad dom säger.. dom ringer väl antagligen imorgon eller nästa vecka.
hoppas det itne tar allt för lång tid att få den nya alt. få den gamla lagad.

/Daniel

Ett förtydligande bör vara på sin plats. Det gäller så kallade "Major parts", dvs hårddisk, logikkort, top case, skärm, etc. Alltså vitala delar för datorn. Om en tangent lossnar tre gånger räknas det dock inte (såvida man inte måste byta hela tangentbordet på en Macbook, för då byts hela topcase - på gamla powerbook och iBook byts dock tangentbordet separat och det är inte en "Major part")

Cable Guy

Givetvis har jag lämnat den hos en autoriserad verkstad.
Det var därför jag var förvånad över att dom skulle skicka iväg den.
Från början sa dom att det skulle nog ta lite tid för det var så många på semester
men när jag väl kom dit så
sa tjejen som tog emot den att den skulle skickas iväg.
Så idag frågade jag om den var hos Lanmaster kanske men nä den var nog i Holland blev svaret.

Ursprungligen av sventa46:

Cable Guy

Givetvis har jag lämnat den hos en autoriserad verkstad.
Det var därför jag var förvånad över att dom skulle skicka iväg den.
Från början sa dom att det skulle nog ta lite tid för det var så många på semester
men när jag väl kom dit så
sa tjejen som tog emot den att den skulle skickas iväg.
Så idag frågade jag om den var hos Lanmaster kanske men nä den var nog i Holland blev svaret.

Jag betvivlar att den var/är i Holland eftersom Apple sa upp kontraktet med verkstan där för drygt ett och ett halvt år sedan. Den är troligen hos Lan-Master, men personen du pratade med var nog inte insatt i ämnet. Det är ganska sällan som butikspersonal har tid att hålla reda på allt som serviceavdelningen gör, trots att de oftast tar emot och lämnar ut datorer som ska till/har varit på service. De har ofta fullt upp med sin egen del av verksamheten med tanke på hur mycket produkter de ska ha kännedom om.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-11 09:40

Nu ringde dom precis från LAN-Masters och jag ska få en helt ny dator
så bara vänta på att den gamla ska komma tillbaka till mig sen kan jag ringa apple och beställa min nya.
tror ni man kan kräva någon sort kompensation för allt strul man haft?
den levererades ju även till fel ort och jag åkte och hämtade den där på semestern.
kanske en mighty mouse eller liknande? är dom givmilda när det gäller sånna saker?

/Daniel

Var du glad att dom tar sitt ansvar istället för att försöka suga ur ännu mer.

Ursprungligen av sventa46:

Var du glad att dom tar sitt ansvar istället för att försöka suga ur ännu mer.

Just vad jag satt och tänkte. Men mycket vill ha mer brukar det heta...

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-11 23:57
Ursprungligen av Rickard A:

Just vad jag satt och tänkte. Men mycket vill ha mer brukar det heta...

ja jo.. först gjorde dom fel och inte skickade ut det första paketet som kom i min försändelse.. fick då åka till örebro 9 mil t.o.r. för att hämta paketet.. men visade sig bara innehålla en aiport express.. datorn var skickat helt fel och skulle iväg på semester den fredagen och vara borta 3 veckor.. ringde till apple för att göra adressändring på paketet som kommit fel.. hände ingenting.. åkte och hämtade paketet i göteborg (26 mil t.o.r.)
kan inte testa datorn ordentligt då jag är på semester i 3 veckor.. när jag sen kommer hem och ska bränna lite skivor och så.. märker att det inte funkar.. häva köp är kört då det gått mer än 2 veckor.. och datorn vibrerar, blir glödhet på undersidan, magsafen piper så jag blir tokig, DVD-filmer fryser sig efter några sekunder , temperatursensorn slutar funka och det blir missfärgat.. så ett iaf rabatterat pris på mighty mouse känns inte för mycket begärt tycerk iaf jag?? men jag kanske bara är girig????

Ursprungligen av nysta:

men jag kanske bara är girig????

Girig vet jag inte. Men jag utgår från att du kompenserar artisterna och Microsoft för att du laddar ner deras alster utan att betala. Och eftersom du antagligen gör det tycker jag såklart du ska ha kompensation. Jag menar rätt ska vara rätt.
http://www.99mac.se/728431-post29.html

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-13 10:21
Ursprungligen av Rickard A:

Girig vet jag inte. Men jag utgår från att du kompenserar artisterna och Microsoft för att du laddar ner deras alster utan att betala. Och eftersom du antagligen gör det tycker jag såklart du ska ha kompensation. Jag menar rätt ska vara rätt.
http://www.99mac.se/728431-post29.html

haha.. ja det inlägget är ju skrivet väldigt seriöst med

1
Bevaka tråden