Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk går ej att testa med Skivverktyg (kontrolleraknappen är grå)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hjälper en kompis (fotograf) med en iBook G4. Hans hårddisk kraschade och han fick en ny installerad av LAN-Master i Stockholm. Den nya hårddisken går inte att kontrollera med Skivverktyg. Kotrollera-knappen är grå.

Någon som sett detta tidigare?

Jag skickade in kompisen till LAN-Master för att fråga men det gav inget. De hade någon förklaring men inget som min kompis begrep eller kunde förmedla vidare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-03 13:37

Testa att boota upp med installationsskivan och kör skivverktyget från skivan istället för hårddisken.

Ursprungligen av kardan:

Testa att boota upp med installationsskivan och kör skivverktyget från skivan istället för hårddisken.

Är detta för att fixa den grå knappen eller är det bara för att testa skivan?

Jag har installerat Applejack och testat skivan via omstart den vägen men användaren vid den här datorn behöver kunna klicka i Skivverktyg för att testa skivan när det behövs. Datorkunnandet är nog inte större.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-03 14:15

Kolla vilket filsystem den är formatterad med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-03 14:17

Jag var kanske inte så tydligt... Tänkte att man kunde köra igenom med skivverktyget och se ifall det sedan var annorlunda. Lite långsökt men endå.. Har du kört Applejack så var nog inte mitt tips nått att ha, tyvärr .
- Kontrollera så att du verkligen har admin konto när du kör skivverktyget.
- Jag kan verifiera min boot skiva i tiger men är det lika i Panter? Vilket OS är installerat?

Det är Panther. Det har nog alltid varit så i Mac OS att man kan kontrollera startskivan men knappen Reparera är grå.

Han ska ringa ikväll så då ska jag kolla all info på disken och återkomma.

Här är info från maskinen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-03 23:29

Rent spontant känns det som det är något skumt. Disken har nr3 (BSD-namn disk0s3). Jag tycker att den borde ha nr0 eller nr1 (hade den varit partionerad hade högre nr varit OK). Har den blivit felbyglad?

(Eller så är jag för trött så här dags på dygnet.)

Ursprungligen av Gunnar B:

Rent spontant känns det som det är något skumt. Disken har nr3 (BSD-namn disk0s3). Jag tycker att den borde ha nr0 eller nr1 (hade den varit partionerad hade högre nr varit OK). Har den blivit felbyglad?

Ingen aning faktiskt...

Eller jo...

Jag tittade i min G5 som har två hårddiskar varvid den ena är partitionerad.

Startskiva (partition 1)
BSD-namn: disk1s3

Startskiva (partition 2)
BSD-namn: disk1s5

Hårddisk 2
BSD-namn: disk0s3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-03 23:40

disk0s3 är om jag kommer ihåg rätt
disk = hårddisk
disk0 = den första fysika hårddisken som registrerat sig
disk0s = hårddisken är ansluten med SCSI (ifall jag kommer ihåg rätt)
disk0s3 = partition 3

Det ligger ju lite annat smått o gått på hårddisken som gör att det inte blir disk0s0. Hur det fungerar vet jag inte men en vild gissning är att det finns lite partitioner eller avdelningar info om hårddisken, kanske en partition till boot mm som inte syns i Mac OS men som igentligen finns där

Senast redigerat 2006-08-04 00:48
1
Bevaka tråden