Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem har vana av PPC & Linux ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OM man vill prova på någon Linux-variant vilken ska man då satsa på. Jag är på väg att möjligen skaffa mig en iBook SE ( Dasslocket på 466 MHz ) och vill ha lite tips på vilka Linux varianter för PPC och som kan fungera.

Förr var det väl så att man var tvungen att i botten ha OS9 men hur är det nu, har man löst detta. Gör enbart detta för att fördriva tiden, klarar inte av värme och sol just denna sommar. OM jag inte lyckas köpa loss dett gamla dasslocket så får jag göra exprimenten på min G4 PB 12" ( 1GHz ) - behöver något kul att göra i väntan på en bypasoperation som lär bli av den 27 september. Kommer att ha ganska tråkigt i ca: 7 månader medans jag är sjukskriven och då kan lite Linux-lek passa ganska bra

Olle@mac

Ubuntu (http://www.ubuntu.com) finns för PowerPC och anses vara en väldigt bra linuxdistribution enligt väldigt många. Annars finns väl både Debian (http://www.debian.org) och Gentoo (http://www.gentoo.org) i varianter för PowerPC, men dessa kräver ganska mycket terminal-pulande. Ubuntu skall vara ganska enkelt att få igång.

Jag har själv kört alla dessa distributioner på PC, och alla fungerar bra, men på olika sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 15:41

Installerade precis debian på en gammal G4a här på jobbet.. gick sjukt smidigt..!

Jo, Debian är smidigt, men det beror på vad man skall ha burken till. Skall den vara server så rekomenderar jag Debian direkt, men vill man ha den som surf-/ordbehandlar-/mediadator så är nog Ubuntu ett bättre val. Tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-02 16:15

Håller med. Kör Ubuntu på en Sawtooth och jag hatade Linux tills jag installerade det. Innan körde jag Debian, och det var bra mycket krångligare.

Här kan du ladda ner.

Bränn den och kör igång! superenkel installation.

Ska den brännas som ISO och att man vid omstarten håller ned "C" ?? Just nu så är det en DVD version på 3,3 GB på nedladdning men jag ska prova den Pelle länkar till. Måste man formatera om disken eller måste något av Apples OS finnas kvar för att det ska fungera ?? Eller måste man starta OSX innan Linux ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 01:31

Sorry, tänkte helt i server tankar...!

Ser ju ganska trevligt ut, fast jag fick problem med att den inte söker efter det trådlösa nätverket (en1). Någon som vet ifall man kan ha en partition för OSX och resterande reserverat för Linux egen formatering och att vid uppstarten hålla ned "alt" och då göra val av OS ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-03 11:56
Ursprungligen av Olle@mac:

Ser ju ganska trevligt ut, fast jag fick problem med att den inte söker efter det trådlösa nätverket (en1). Någon som vet ifall man kan ha en partition för OSX och resterande reserverat för Linux egen formatering och att vid uppstarten hålla ned "alt" och då göra val av OS ?

Du kan ha 2 partitioner som du har linux respektive OSX på. När du sedan bootar din burk så har du "yaboot" som tar hand om vilket OS som skall laddas vid start. Är lite enklare än att hålla ner alt och välja skiva liksom.

Ubuntu borde ha yaboot med. Har själv kört in linux på mina tidigare PPC-ibookar (G3 och G4) vilket funkat bra. På din dator (som har 11Mbit Airport) skall det verkligen inte vara något problem med nätverket. På datorer med G4/Ariport Extreme så är det lite mera mekigt då du måste extrahera en sk. firmware för kortet, men det har jag gjort och fått igång även sådana kort.

Lycka till.

jag har iofs aldrig installerat ubuntu på en ppc-maskin, men vad jag förstår av dokumentationen kan man automagiskt skapa en boot-partition och en linux-partition av den partition man väljer att använda. (förutsatt att man har en 'ledig' partition då.)
sedan laddas en sk bootloader vid uppstart där man får välja vilket os man behagar starta.

en sådan lösning fungerar bra och är lätt att sätta ihopa, jag kan dock tänka mig att det blir lite knöligt om man vill rensa bort hela arrangemanget utan total ominstallation.

här är en (gammal) steg-för-steg-beskrivning om hur installationsprocessen går till.
man får vara lite försiktig och se till att biten med partitionerna blir rätt, annars är det bara att tuta å köra. (det finns säkert mer detaljerade guider om du känner dig osäker...)
https://help.ubuntu.com/community/Installation/PowerPC

vilket sorts kort är det som inte hittas?
det är förmodligen trassel med (läs total avsaknad av) drivrutin.

G4 med Airport Extreme är just vad jag testar med nu.. hur vet Yaboot vilket OS som den ska prioritera, kommer det upp en fråga på skärmen eller ?? Ska bli kul att testa med en G3:a också.

OM man bortser ifrån vilket Linux för PPC som finns - vilket är det snyggaste av dom? Kan tycka att Ubutu är lite *skit-brunt*, även när man byter till de få andra skrivbordsbakgrunderna. Hastigheten dög med Firefox, jämförde mellan OSX iMacen [Safari) 2GHz och Ubutun iBooken [Firefox] 1GHz - Safari var bra mycket rappare på motsvarande sidor.

Kan någon en länk för att plocka hem hela YDL 4.1 ??? Vill se hur det känns...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-07 12:10
Ursprungligen av Olle@mac:

G4 med Airport Extreme är just vad jag testar med nu.. hur vet Yaboot vilket OS som den ska prioritera, kommer det upp en fråga på skärmen eller ?? Ska bli kul att testa med en G3:a också.

OM man bortser ifrån vilket Linux för PPC som finns - vilket är det snyggaste av dom? Kan tycka att Ubutu är lite *skit-brunt*, även när man byter till de få andra skrivbordsbakgrunderna. .

Teman:
Om du kör gnome
www.gnome-look.org

Mac OS X tema

Om du kör KDE
www.KDE-Look.org

Du kan även prova XGL,

http://en.opensuse.org/Xgl

Vet inte om det funkar på en G3/G4

Film på XGL

Senast redigerat 2006-08-07 12:20

Du kan byta färger, Olle

Få se.. det var ett tag sen jag satt vid Ubuntu och lekte.
Det ska finnas ett inställningsprogram som heter Tema tror jag.

Där ifrån kan du byta färger och teman.

Det finns andra Linux-versioner som är snyggare, men dem kräver oftast mer av datorn som straff.

Har hittat dom under dagen och visst, några var ju en aningen snyggare men inte i närheten av OSX..

Har hunnit testa Ubuntun som kändes helt OK, uppdateringarna gick så snabbt som man hade kunnat önska sig. Sitter nu och väntar på att få prova nästa *dist* som heter "Fedora". Han bara titta lite lätt och den förefaller som att den är snarlik Ubuntun men med lite andra program installerade. Däremot så är väntan på att den ska bli klar med uppdateringarna ( via nätet ) hemsk långsam - vi pratar bra många timmar. Förvisso var det kanske över 200 små uppdateringar av "Paketuppdateraren". Allt har nu nått till "Städar upp" så med lite tur så kan provandet börja.

Ursprungligen av Olle@mac:

Förr var det väl så att man var tvungen att i botten ha OS9 men hur är det nu, har man löst detta.

Ja, men det gäller bara oldworld-Macar. Det vill säga de som satt i beige/svart plast på 80- och 90-talet. Problemet var att de mer eller mindre var byggda att köra Mac OS. I deras ROM-kretsar fanns resurser som användes av Mac OS och det knöt hårdvaran till programvaran på ett ganska tätt sätt. Det medförde att man inte heller kunde köra något annat än Mac OS rakt av eftersom hårdvaran till och med förväntade sig att det var Mac OS man skulle starta.

Newworld-Macar (1998/1999 och framåt) kräver inte Mac OS längre utan där går det att installera vad man känner för direkt. Gamla Mac OS har ju dock fungerat ända fram till 2003 på flera Macar som är av newworld-typ. Detta har man löst genom att h en fil som heter "Mac OS ROM" som läses in i arbetsminnet. Mac OS och äldre program kan sedan använda resurserna de behöver från det.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-07 22:34

Olle: Gnome är ju bra på många sätt men det är enligt mig fullt av många funktioner man inte använder. Vill man ha en minimal fönsterhanterare/desktop så kan man köra fluxbox. Jag kör det på mina linuxburkar och det funkar prima. Ingen "startknapp" utan du högerklickar på skrivbordet för att få fram en meny. Du har 4 virtuella skrivbord som du lätt växlar mellan om du har ett scrollhjul på musen eller trycker alt + F1, F2 etc...

En nackdel med Ubuntu för PPC(vet ej om det gäller alla för PPC) är att flash inte finns. Möjligen att man kan kompilera något eget... men det finns inte som ett färdigt paket tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 00:03

Jag tycker inte riktigt om Fluxbox men däremot är Gnome väldigt trevligt. Kan tänka mig att det är lite långsamt på dassalocket dock... Så kanske xfce eller något i den stilen skulle passa bättre? Har inte så stor koll på Linuxdistros till PPC men Ubuntu är nog lite i långsammaste laget, är det inte? Är inte känt för att vara så snabbt precis.

1
Bevaka tråden