Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med en vinylskärare, hjälp!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om detta är rätt avdelning för mitt spörsmål men hoppas ändå att någon hörsammar mitt rop på hjälp. Jag har lånat en vinylplotter, camm-1PNC-1000, och har tidigare lyckats plottra med den. Men vid en diskkrasch försvann alla drivrutiner och inställningar.

Jag kör windows XP pro (endast ihop med plottern annars Mac) och har Illustrator CS2 som jag tänkt plottra ifrån(har även version 10 & CS om det behövs). Jag hämtade hem drivrutiner till plottern från nätet och har installerat "Roland CAMM-1PNC-1000" och 1000A. Plotter och dator är kopplade via paralellporten.

När jag provar att skriva ut ett dokument som jag tidigare lyckats plottra ut så märker jag att dator och plotter kommunicerar. Men det enda som händer är att kniven åker iväg och ställer sig i position X=0 Y=0 (enligt displayen på plottern) för att därefter inte göra något mer.:(

Har även fått felmeddelande i displayen av typen ERR1 & ERR2. Och vid ett tillfälle plottrade skrivaren ut någon form av kod, D970.16087;PD984.16087 som jag inte har en susning om vad det betyder!? Kanske någon här som vet?

Tyvärr så finns inga manualer till plottern så jag begriper nada! Har provat lite olika knapptryckningar på plottern men utan resultat, jag vet ju inte riktigt vad det är jag bör göra.

Hoppas att det finns någon vänlig själ här på 99mac som erfarenhet av en sån här plotter och som kan upplysa mig om vad jag gör för fel. Och hur jag ska göra för att få den att börja lira.

Har jag installerat fel drivrutin?
Kan det vara Illustrator CS2 som ställer till det?
Eller är det några särskilda inställningar jag ska göra i dialogrutan för "Skriv ut"?

Tror du att du sitter på en lösning, please, hör av dig omgående. Jag börjar sitta lite i tidsnöd för ett jobb som bara måste fixas. Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

Om någon har tillgång till en manual för denna plotter är jag oerhört intresserad av att ev köpa eller kopiera den.

Mvh / Roger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 11:13

Vi har en Desktop Signmaker CAMM-1 GX-24 till den finns det en plug till Illustrator som jag kan skicak över, då funkar det med USB direkt från Mac - är din modell "gammal" eller ny. Signcut tror jag att jag har som jag kan lösgöra mig från om du är intresserad och om den löser dina problem såklart.

Vi höll på med en massa lösningar och tänkte installera signcut men det funkade bättre utan - VI behöver dock köra CS och INte CS2 för att det ska funka. Om dom till delar använder samma kod s kan det vara så att det är CS2 som ställer till det

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 11:14

För övrigt pluggen dyker bara upp som en palett i Illustrator, markera dina banor och tryck på cut så funkar det hos oss

/Tangen

Hej Tangen!

Tack för ett snabbt svar och konkreta förslag :-). Den plottern jag lånat är av äldre modell, slutet av 80 början av 90-talet skulle jag tro. Anledningen till att jag klyddar med en PC är att jag har kablage som passar, men inget som skulle funka mellan min Mac och plottern. Det jäkliga är ju att det har fungerat tidigare mellan PC´n och skäraren. Vill därför i första hand köra så.

Jag förmodar att pluggen du har är enbart för Mac men jag skulle ändå bli tacksam om du ville skicka över den. Det kan ju visa sig att jag ändå blir tvungen att inhandla kabel.

Signcut som du har, är det också Macversion? Pris?

//Roger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 13:35

Skicka ett PM till mig med din mail, så ska du få en plugg som ska ligga i
Program > Illustrator > Pluginprogram - starta om så dyker den upp under windows i Illustrator, kolla om det funkar - Jag har köpt SignCut av Hdata - www.h-data.se dom kanske har speccar på om den funkar till dig. Funkar det kan du få dega nypris minus 25% (aldrig installerat nånstans) om du vill vill säga om Pluggen funkar behöver du inte progrmmet

/Tangen

Tangen, har postat PM till dig.

//Roger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 14:30

Borta imorgon kommer att läsa på kvällen om det är nåt mer arbetar till 5 idag

/Ha det och lycka till

Tangen, ytterligare ett PM skickat till dig. Och ett lycka till kan jag nog behöva

//Roger

1
Bevaka tråden