Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka mp3-spelare lirar AAC?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-15 12:15

Finns det fler än iPod som kan spela upp AAC-filer rippade i iTunes eller köpta på iTMS (utan skydd)?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-15 12:30

Ingen?

En del av Nokias telefoner klara väl AAC...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 15:06

Även SonyEricssons telefoner har stöd för AAC. Vet ej bitrates etc..

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-03-15 16:33

Jag beställde en Nokia 6280 igår. Den klarar AAC-formatet.

  • Medlem
  • 2006-03-15 16:48

Kan man säga att DRM-skyddet är ett annat filformat, att skilja från AAC? (Det verkar galet!) Hur förklarar man för den som inte vet?

Ursprungligen av Baron:

Kan man säga att DRM-skyddet är ett annat filformat, att skilja från AAC? (Det verkar galet!) Hur förklarar man för den som inte vet?

Nej, det är samma filformat men med ett DRM-lager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 16:56

Det är egentligen inte ett annat filformat, men det kunde lika gärna vara det. Det är samma sak med wma: en spelare som klarar wma klarar inte nödvändigtvis wma med DRM.

Det är inte helt lätt att förklara. Men klarar spelaren aac borde det inte vara några problem för det du beskriver, men spelaren klarar kanske inte aac med DRM (det mesta man köper på iTMS).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-02 20:43

Jag köpte en låt på itms och förde över till min 6280.. Men när jag försöker spela låten känner telefonen inte igen formatet.. är det nån som har någon lösning ??

Visserligen blir det inte samma låt igen rent matematiskt, men det lär nog inte höras nån större skillnad. Jag kan inte det iallafall. Låten är ju redan "kass" i.o.m. den låga bithastigheten som ITMS kör med.

Finns nog ganska många mobiler som klarar AAC, men inte AAC med FairPlay, Apples DRM-skydd. Undantaget är Motorolas iTunes-mobiler.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-02 21:55

Hmm suger ju kraftfullt skulle jag vilja säga, när man laddar ner lagligt så går det inte att spela ....

Enda sättet jag känner till är att bränna på skiva och rippa om. Nackdelen är tidsåtgången, skivan, och kvalitétsförlusten.

...f.ö. så kan man ju alltid bränna på cd-rw-skivor vid såna här tillfällen, så slipper man ju "slösa plast".

Skillnaden mellan en "ren" AAC-fil och en med DRM-skydd är ungefär som skillnaden mellan fil A och fil A som har blivit krypterad. DRM-skyddet är här kryteringen. Sedan man dekrypterat fil A ser man ingen skillnad mellan den och ursprunget.

Ett opensourceprojekt, hymn, har knäckt skyddet tidigare och jobbar nu på att även klara av senaste versionen. http://www.hymn-project.org/ Med dess hjälp behöver man inte bränna ut sina låtar utan istället får man ut en ren AAC-fil.

1
Bevaka tråden