Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2006 - rykten & förhoppningar

Tråden skapades och har fått 191 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med mindre än en vecka kvar, så verkar det ännu inte finnas någon samlad tråd med rykten och spekulationer om vad som ska presenteras av Setve jobs på årets Keynote.

AppleInsider rapporterar om vad analytikern Shaw Wu tror: http://www.appleinsider.com/article.php?id=1925 Hetaste tipset är pro-desktops med Intel. Wu spekulerar även om andra produkter med Intel:

Citat:

Wu also believes there is a 70 percent chance that at least one other Mac model could see speed bumps to Intel's latest Core 2 Duo line of processors.

Annars tycker jag att det verkar ganska magert i ryktesfloran. Är det inte dags att börja spekulera hej vilt, och höja förhoppningarna, så att vi i vanlig ordning kan bli besvikna efteråt, med facit i hand?

Ett bra sätt att höja förväntningarna är att snegla på MacRumors/Buyers Guide: http://buyersguide.macrumors.com/ Där är det fullt med "updates soon".

Om jag ska låta fantasin skena iväg, så skulle en helt ny produktlinje vara den coolaste nyheten. De har ju nyligen plockat bort en linje - eMac:en - så varför inte klämma in något helt nytt och fräscht? Förslagsvis en budgetvariant av PowerMac/MacPro!

iPod Pico - En mp3-spelare som sätts på nageln och som styrs med tankekraft
MegaBook - En 24-tums laptop
xMac - Specialdator för porrsurfare
iVirus - Gör dina egna PC-virus och skicka till kompisarna
Mac Cray - en superdator för oss beräkningsnördar

Jag hoppas att Apple har bättre idéer än jag...

Aktieanalytiker är överbetalda spåkärringar som inte klarar av att få ett vettigt jobb. Där, med det sagt:

-Vi vet att 10.5 ska visas. Ska bli spännande att se hur stort steg det är denna gång, och om de kommer att säga ett släppdatum nu. Tror de är glada som tusan över Longhorns... förlåt, Vistas försening. Tror de hade räknat med att Tiger skulle vara katten som skulle skymma Microsofts vy, men nu hinner de prångla ut en till version som är än bättre.

- Mac Pro känns givet, men kan komma senare. Alla vill att den ska komma nu, men ingen kan ge ett vettigt rykte som är tillräckligt trovärdigt. Och framförallt, vad ska den innehålla? Vissa säger Xeon, andra Core 2 Duo.

- Uppgradering av Macbook Pro kan mycket väl annonseras, men tänk på att nya Core 2 Duo-propparna för bärbara inte levereras förrän slutet av augusti. Så egentligen, om de inte gjort om skalet totalt känns det onödigt att presentera på WWDC.

- iPod/iPhone. Troligtvis inte, då det är en utvecklarkonferens. Men å andra sidan, om de presenterar en superavancerad iPod 6G eller t.om. en iPhone där det kan finnas möjlighet att utveckla egna program till (känns som nästa steg?) kan/bör de presenteras för utvecklarna.

Utöver det har jag ingen aning. Någon annan programvara som kanske uppdateras, eller någon ny programvara? Återstår att se.

Men bara presentation av 10.5 under hela inledningstalet, då får det vara en massiv uppdatering

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-02 08:13

Jag hoppas på att iMac får nya starkare processorer... kommer det så är jag nöjd och har nästa datorköp färdigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 08:50

Hoppas på att få se en uppföljare till Ipod Nano med ett skal i stil med Ipod Mini och med större minne.

Mac Pro - Xeon om den har två CPU, Core 2 Doe Extream om det ennbart är en CPU i maskinen ... fast personligen tycker jag det är vetigt av Apple att köra Quad i hela Mac Pro serien ..

DOPOD - kan vara aktuell ..

Core 2 Duo Mobile - Merom ... uppdatering av nuvarande Core Duo modeller ...

och självklart OS X 10.5 ...

www.macrumors.com skall ha live coverage .. har jag hört .. så om 5 dagar så är det bara att öppna några kalla öl, ta fram kreditkortet .. och spela WWDC 2006 BINGO !

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om jag ska låta fantasin skena iväg, så skulle en helt ny produktlinje vara den coolaste nyheten. De har ju nyligen plockat bort en linje - eMac:en - så varför inte klämma in något helt nytt och fräscht? Förslagsvis en budgetvariant av PowerMac/MacPro!

eMacen har redan blivit ersat ... av en lågbudget varian av iMac .... lågbudget varianten av iMac är en blanding av vad man finner i den vanliga iMac och Mac mini ..

Ursprungligen av Tussen69:

eMacen har redan blivit ersat ... av en lågbudget varian av iMac .... lågbudget varianten av iMac är en blanding av vad man finner i den vanliga iMac och Mac mini ..

Jo, jag är medveten om att eMac har blivit ersatt, men iMac för utbildningsmarknaden ser jag som alldeles för lik iMac för att räkna som en egen produktlinje. Den har ju till och med samma namn som iMac. Och när de har reducerat sitt utbud med en produktlinje/design, så vore det trevligt om det dök upp en ny.

Och jag säger bara att det vore trevligt, inte att jag tror det kommer att hända.

Det blir nog mest fokus på visningen av 10.5 som jag tror blir en rätt massiv lansering.

Promac

Eventuellt en helt ny produktlinje eller en fortsättning på ipod. (Dopod)

Två saker känns rätt givna:

- Ett leveransdatum för 10.5 (tillsammans med massor av demo av 10.5 förstås, men det är inget rykte, det är ju utlovat av Apple). Både klient- och server-versioner.

- Mac Pro, som ersätter dagens PowerMac. Jag hoppas på ny design också, men jag lutar åt att den inte förändras så mycket.

Inte lika givet men ändå rätt troligt:

- Nya Cinema Displays med inbyggd iSight-kamera.

Möjligt är även en eller flera av dessa punkter:

- "Speedbumb" av iMac.

- "Speedbumb" av Mac mini.

- "Speedbumb" av MacBook Pro.

Med "speedbumb" tänker jag mig att produkterna är rätt lika utvändigt och den enda stora skillnaden blir en snabbare eller en helt ny processor inuti. Intel har ju visat upp en hel del nytt och de kan leverera, så det finns att ta av för Apple.

I övrigt är jag tveksam till andra nyheter. Även om hela iPod-serien skriker efter uppdateringar så känns inte det som en WWDC-grej ändå. Det skulle vara om det var så avancerade produkter att de vill locka utvecklare till dessa (ungefär som Leftrustle var inne på). Och iPhone... well, jag satsar inte pengar på det i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-02 10:10

Blir det live-stream? Eller får man glo i efterhand? Var i så fall?

Ursprungligen av Konrad:

Blir det live-stream? Eller får man glo i efterhand? Var i så fall?

Det har inte varit live på ett bra tag, utan det läggs nog upp i efterhand (ett par timmar efter det är slut) på http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc06/

Senast redigerat 2006-08-02 10:56
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-02 10:56
Ursprungligen av Hagelin:

Det har inte varit Live på ett bra tag, utan det läggs nog upp i efterhand (ett par timmar efter det är slut) på http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc06/

Nej, jag vet att det inte varit live på länge, jag tänkte bara utifall...liksom.

Länken du la ut går bara till QuickTime, men jag hittar nog rätt länk när det är dags. Tack ändå.

Ursprungligen av Konrad:

Länken du la ut går bara till QuickTime, men jag hittar nog rätt länk när det är dags. Tack ändå.

Den kommer att funka när de väl lägger ut den

Speedbumps kan komma men lär inte presenteras på scen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-02 11:03

Jag vill se ett Mobility Radeon® X1800XT/512 MB i MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 11:12

En sak som talar för att Apple nämner speed-bumpade versioner av iMac och MacBook Pro, kanske rent av Mac Mini och MacBook, är att man på WWDC för ett antal år sedan "lovade" att G5:an skulle rädda Macen prestandamässigt - och inom ett år gå upp över 3Ghz. Med övergången till Intel har Apple nu möjligheten att säga:

"We introduced the iMac with intelprocessor about 6 months ago. When it was 2X faster than the prevoius G5 iMac. Today, with the Core 2 Duo processor, we're making it almost twice as fast again!"

Bara en tanke.

Annars känns som en ersättare till PowerMac är given samt en rigorös demo av MacOSX 10.5.

Ursprungligen av Erik.dv:

En sak som talar för att Apple nämner speed-bumpade versioner av iMac och MacBook Pro, kanske rent av Mac Mini och MacBook, är att man på WWDC för ett antal år sedan "lovade" att G5:an skulle rädda Macen prestanda mässigt - och inom ett år gå upp över 3Ghz. Med övergången till Intel har Apple nu möjligheten att säga:

"We introduced the iMac with intelprocessor about 6 months ago. Then it was 2X faster than the prevoius G5 iMac. Today, with the Core 2 Duo processor, we're making it almost twice as fast again!"

Bara en tanke.

Annars känns som en ersättare till PowerMac är given samt en rigorös demo av MacOSX 10.5.

Jo, det skulle funka, men är det verkligen jätteaktuellt på en utvecklarmässa? Glöm inte Paris en månad senare, där skulle uoppdateringar av iMac/Mac mini/Macbook Pro passa bättre.

Nya Cinema Display med iSight, som Adriannämnde, känns ganska troligt också. De behöver sänkta priser, eller mer funktioner, eller allra helst både och.

Ni glömmer ju iPoddarna hörrnini..

Där kommer det hända något, frågan är vad, en ny VIDEO iPod med touchscreen som massa patent och fejkbilder gjort gällande länge nu, en iPod/Phone som även det lite saker gjort gällande såsom fejkade bilder, patent och nu senast lite .kext filer i iTunes (el om det var iSync)... el blir det helt enkelt en komboenhet ala stor touchscreen för musik, styra datorn, wlan/bt tgb/skärm + mobil?

På måndag får vi se..

Förresten, ett rykte som tycks passerat sådär lagom i skymundan är ju att Apple och BenQ hade nån form av sammarbete, ett rykte som kom tidigare i våras om jag inte missminner mig... BenQ köpte ju Siemens Mobile härom året och har ju gjort mer för mobilerna än vad Siemens förmådde.. snitsat till designen osv..

Fö fanns det ju minst ett skäl till att WWDC flyttades till augusti..tänk på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 11:39

Oftast gäller den enklaste förklaringen och en enkel förklaring till framflytten är PowerMac + Intel och nya CPU:er. Visserligen skulle man säkert kunnat visat maskiner med Core 2 Duo/Xeon 5100 innan Augusti, men några leveranser hade inte skett.

Men visst, dessa två är inte så "groundbreaking".

På måndag får vi se! Poden Jürgen pratar om hade jag hoppats på för c:a 2 år sedan, men inovation tar sin lilla tid

Senast redigerat 2006-08-02 12:50

www.macrumors.com / www.macrumorslive.com kommer ha en textbaserad live coverage av eventet .. har jag hört ...

Ursprungligen av Tussen69:

www.macrumors.com / www.macrumorslive.com kommer ha en textbaserad live coverage av eventet .. har jag hört ...

Det har jag oxå hört

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 13:38

@ thefinger
Videon om Ipoden var läcker. Hade varit coolt om de lanserade en sådan typ av produkt också...

Jag tror på demo 10.5 och ungefärlig släpp månad. Eller så säger Steve: When it is finished, but before Vista.

Mac Pro - det är en utvecklarmässa de om några behöver denna kraft.

Tror inte iPod kommer nu det drar ögonen från Mac Pro lanseringen den kommer som en egen special event opm ett par veckor, om den kommer.

Förmodligen lite speeddumps också.

Större delen av keynoten kommer vara wow kolla 10.4, wow kolla 10.5. Tills man är less...

Dags att vara överoptimistisk

Keynote börjar...

1. Apples siffror = bra osv...
2. Lansering av iPhone/Smartphone
3. iTunes 7 med iTunes Video Store och annat godis klart för nedladdning
4. Leopard; massor av nya funktioner, revolutionerande, krossar allt i sin väg, snabbt
5. Mac Pro = expanderbarhet & råkraft!
6. Nya bildskärmar med inbyggd iSight och stereohögtalare
7. Lätt uppdatering av MacBook Pro (mer på hemsidan)
8. Uppdatering av Xserve och Xserve Raid (mer på hemsidan)
9. Jobs & Otellini: Övergången är nu komplett...
10. Microsofts Roz Ho på scen: Office med ribbon snart klart...
11. Adobes Bruce Chizen på scen: CS 3 snart klart...
12. Kort demo av Xcode 3.0 (kan nu laddas ned av alla ADC-medlemmar)
13. One More Thing: Aperture 2.0!

Nåväl, man kan ju fantisera lite...:D Bara Apple visar upp Leopard och lanserar Mac Pro så blir jag nog nöjd...:)

Mvh/T

Bästa listan hittills läste jag i Ars Technicas forum:

Ursprungligen av Jade:
  • a graph that shows the latest transition is over

  • a new eye-candy effect in Leopard that will not work with at least two Mac models shipping in January

  • at least one joke at the expense of Microsoft related to delays with Vista

  • a new, smug and/or arrogant Mac ad that will make the heads of people in the BattleFront explode

  • a number from 4 to 9 coupled with the letter "X" to indicate how much faster the Mac Pro allegedly is than the PowerMac G5

  • Some poor Intel bastard used as a prop

  • a spiel about how many UB apps are available, minus the only ones that matter

  • a very, very carefully constructed demo of Rosetta on a Mac Pro with an infinite amount of RAM

  • the growth rate of Macs will be mangled in such a way as to appear double that of the PC industry

  • something about Podcasts that no one gives a fuck about

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-02 15:07

Nu står säkert det här nånstans men, exakt när i svensk tid håller han keynoten?

-datum och klockslag CET +1?

http://www.beoworld.co.uk/ under forum och BEO & MAC diskuteras det flitigt ett rykte om en SVART iMac, vore väldigt coolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 15:36

Själv hoppas jag på en portabel laptop att ersätta min 12" PB G4 med. 13" MB är för stor tycker jag.

Innan min PB hade jag en Dell Latitude L400 som var ännu mindre och lättare än 12" PB G4. Jag tänker inte byta till ytterligare något större/tyngre. Det har uppstått ett tomrum i Apples portabla utbud tycker jag.

Jag tror egentligen inte att det kommer något sådant redan nu. Om jag får drömma lite kanske det blir en ny lightweight-serie med touchskärm. Tablet? Flashdisk som komplement till HD för låg strömförbrukning? Löst/utfällbart keyboard (med bluetooth)? Ny formfactor med "vikbar" tablet och no-touch virtuellt keyboard i nedre skärmen?

Bevaka tråden