Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar efter bra antecknings- och organisationsprogram.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 23:39

Jag har länge använt Kom-ihåg-lappar för att göra diversa anteckningar, men nu för tiden har jag oftast för många lappar som ligger överallt på skärmen. Ibland kan jag inte ens se skrivbordet (men Exposé löser det!). Jag har kommit till slutsatsen att det är dags att köpa ett program där jag kan organisera alla mina anteckningar, men eftersom det finns så många, vet jag inte vilket jag ska köpa (och jag kan inte ladda hem och prova alla!).

Då ställer jag frågan: vilket program skulle ni rekommendera? Jag skulle vilja ha ett program som kan spara allt från små enradiga anteckningar till flera sidors långa anteckningar. Jag brukar också göra listor, spara websidolänkar och bilder... ja, helt enkelt allt möjligt. Och eftersom jag har så många anteckningar skulle en bra sökfunktion sitta bra...

Tack i förväg för alla svar.

Prova Journler. Det verkar passa dina behov, och kostar dessutom ingenting om du inte känner dig givmild.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-02 00:10

Jag använder yojimbo till ngt liknande, men det kostar en slant.

/thomas

Här finns en genomgång av en del sådana program.

Många är frälsta av Yojimbo, själv blev jag inte riktigt kompis med det, även om det var väldigt kompetent. Jag använder istället det enklare, men fullt dugliga, MacJournal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-02 10:44

Ha inte för stora förhoppningar om vad ett program kan göra, du kanske skall fundera på ifall du skall seperera dina "att göra kom-ihåg-lappar" och "vanlig" anteckningar som du vill spara. Personligen har jag bytt system några gånger men nu använder jag: KGTD (http://kinkless.com/) & iCal för saker att göra. Yojimbo för saker jag vill spara tex lösenord, document jag skall läsa mm. Voodoopad lite för längre texter tex mina projekt, dagliga anteckningar mm.

Jag tror nog att olika program passar olika människor, mycket beroende på hur man arbetar och tänker. Så det kanske inte är så dumt att ladda ner och testa några av de grejorna folk här föreslår. Tänk bara på att man kan ändra på hur man arbetar också, det gäller bara att hitta verktyg som låter en vara kreativ!

Jag har inte testat Journaler men måste nog testa nu efter ha läst tråden.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-02 14:41
Ursprungligen av kardan:

Ha inte för stora förhoppningar om vad ett program kan göra, du kanske skall fundera på ifall du skall seperera dina "att göra kom-ihåg-lappar" och "vanlig" anteckningar som du vill spara.

De två sakerna som jag behöver programet till är att påmina mig om saker som behövs göra, och att hålla reda på alla min andra anteckningar, vilka är oftast helt irelevanta och handlar om allt möjligt, från hur jag tänker sortera om min bokhylla till recept för Franska maträtter. Ett program som är enkelt, litet och kan hålla reda på allt det skulle vara toppen.

Ursprungligen av kardan:

Så det kanske inte är så dumt att ladda ner och testa några av de grejorna folk här föreslår.

En väldigt bra ide. Jag har laddat ner både Yojimbo och Journler och ska se om någon av dom är bra. Om någon annan också har många "skräpanteckningar" och anväder antingen ett av dom två programen jag testar eller något annat skulle jag vara tacksam om ni berättade. För allt jag egentligen söker efter är en elektronisk arkivskåp där jag kan spara mina galna ideer....

jag är inte säker på att du skulle ens läsa mitt inlägg om du hade sett 'ordningen' på mitt skrivbord (eller nu när jag avslöjat mig) men personligen klipper jag ut intressanta texter jag hittar till ett vanligt textedit-dokument (oftast mha den fiffiga services-menyn) och sparar 'i hög' i min documentsmapp för att sedan använda spotlight för att hitta det jag är ute efter.

todo och komihåg stoppar jag in i ical.(i de sällsynta fall sådant förekommer)

Jag håller med Kardan. Skilj på programmet som ska påminna dig om uppgifter och det som ska hålla ordning på dina anteckningar.

Det finns gott om artiklar på nätet i det här ämnet. TidBits har en alldeles ny, och på 43folders kan du hitta mer än du någonsin önskar i ämnet. Där finns det också ett forum där du kan bli medlem och diskutera alla aspekter kring att organisera sitt liv.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-02 17:58
Ursprungligen av gabriela:

jag är inte säker på att du skulle ens läsa mitt inlägg om du hade sett 'ordningen' på mitt skrivbord (eller nu när jag avslöjat mig) men personligen klipper jag ut intressanta texter jag hittar till ett vanligt textedit-dokument (oftast mha den fiffiga services-menyn) och sparar 'i hög' i min documentsmapp för att sedan använda spotlight för att hitta det jag är ute efter.

Nja... inte precis det jag är ute efter...

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag håller med Kardan. Skilj på programmet som ska påminna dig om uppgifter och det som ska hålla ordning på dina anteckningar.

Du har säker rätt... jag borde nog börja använda iCal lite oftare...

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Det finns gott om artiklar på nätet i det här ämnet. TidBit har en alldeles ny, och på 43folders kan du hitta mer än du någonsin önskar i ämnet. Där finns det också ett forum där du kan bli medlem och diskutera alla aspekter kring att organisera sitt liv.

Tack för tipsen. Jag ska nog ta och snoka runt lite där, och se om jag kan hitta något intressant.

Jag har just börjat en träningsdagbok i Journler. Det funkar superbra och man kan anpassa utseendet efter eget behag. Det är superbra att kunna lägga in bilder direkt fårn iPhoto och spela in ljud direkt i programmet. Sen har den t.ex. lösenord och funktioner för att blogga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-03 12:41
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har just börjat en träningsdagbok i Journler. Det funkar superbra och man kan anpassa utseendet efter eget behag. Det är superbra att kunna lägga in bilder direkt fårn iPhoto och spela in ljud direkt i programmet. Sen har den t.ex. lösenord och funktioner för att blogga.

hmm bilder kan jag kanske förstå men vad är det för ljud du skall ha i din träningsdagbok ?

Nä, det är bara en funktion som man kanske ha lite kul med. Kanske vill man inte skriva med svettiga fingrar

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-09 05:59

Finns liknande program som journler till windows xp? Gillar det startkt pa min MBP men har inte alltid med mig den.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 15:50

Nån som har problem med Journaler och Leopard? Min verkar inte funka alls. Passwordet funkar inte..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 19:35

Är också ute efter ett bra program för att organisera och då främst PDF filer (vetenskapliga artiklar). Läste i senaste (?) Macworld om ett "itunes för pdf-filer", någon som vet vilket program som åsyftades där? Har inte längre tillgång till tidningen jag läste i...när jag nu läser denna tråd så känner jag dock igen namnet Yojimbo?

Någon som vet om det är det programmet jag söker? Om inte, är det ett program som skulle kunna fungera som PDF-bibliotek?

Finns det dessutom en funktion för referenshantering inbyggt (motsvarande endnote) vore det än mer guld värt för mig.

Ursprungligen av Niks:

Någon som vet om det är det programmet jag söker? Om inte, är det ett program som skulle kunna fungera som PDF-bibliotek?

Yep antar jag att du söker.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2008-06-06 22:22

Mail?

Vet inte om du använder dig av Mail som följer med...

Men för mitt behov så räcker både anteckningarna och uppgifterna där.
Även sökbara

Fungerar också jätte bra om du vill ha tillgång via nätet.

http://notebook.google.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-08 19:44

Du kanske tänker på Papers från http://mekentosj.com/papers/. Det fungerar mycket bra för att hantera vetenskapliga artiklar och har en del inbyggda sökmotorer för att underlätta importen av pdf-filer. Det fungerar inte helt optimalt med exporter av referenser ännu (inte till bibtex iallafall) men det arbetas på detta vad jag förstått. Yojimbo hanterar också pdf-filer men är inte på samma sätt skrivit för vetenskapligt arbete.

/thomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 20:13

tack för det svaret Thomas. Ska undersöka Papers närmre och se ifall det passar mina behov, låter helt klart lovade.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 11:12

Anteckningar i iphone

Jag undrar om det går att få över anteckningar i iphone till ical. En annan fråga är hur man får över uppgifter till sin iphone.

Håller på att utvärdera Evernote.

1
Bevaka tråden