Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med formatering/användning av compact

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-01 12:56

hej!

har i dagarna börjat använda en ny pc-card kortläsare (Delkin 32-bit bla bla bla....)och stoppa glatt in mitt cf-kort i läsaren. då säger den att den inte kan läsa kortet och ber därför om formatering.
börjar formatera kortet och det går otroligt segt och efter 5-6timmar avbryter jag. detta händer 2-3 ggr innan jag tröttnar och får tipset att formatera kortet i kameran istället.
då kommer felmeddelandet "Error99" och kameran låser sig med detta meddelande.

har även prövat att bara fota och försöka lagra bilderna på kortet för att "skriva över" men när jag försöker previewa på kameran så får jag felmeddelande "Error02".

känns som att jag förstört mitt minneskort och det är lite onödigt... HJÄLP?!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-01 13:28

Det kan ha gått sönder också, klaga om du har garanti kvar.
Man ska aldrig formatera kortet med datorn, vilket format valde du?

Prova med att formatera om det i datorn med " MS-DOS-filsystem (FAT 16)"
och se om det fungerar i kameran sen. Annars är det nog kört.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-01 14:09

Jag valde default(Mac OS Extended(journalförd). prövade senare med andra format med samma resultat, dvs inget alls.

jag köpte kortet på zebramedia i våras, risken att det fysiskt gått sönder tror jag inte då sannolikheten att detta hänt exakt när jag stoppade i kortet och började "mixtra" med läsaren i datorn...
det borde gå att "blåsa" kortet och formatera om nytt format tycker jag, men det funkar verkligen inte alls. varken med kamera eller dator. formaterar med kameran så snart det bara går, i nuläget funkar det inte.

läste ngnstans om ngt program som hette Flash Ranger som verkar ha hjälpt en kille med snarlikt problem. vet du vart man kan hitta detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-01 14:12

Leta på versiontracker.com

Vad händer på datorn om du stoppar in läsaren och kortet i den?
Syns kortet i Skivverktyg?

Jag tror du kan åberopa garantin i alla fall. Zebramedia är schyssta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-01 14:22

Ja jag ser kortet i Skivverktyg! men när jag försöker formatera så händer inte så mkt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-01 14:31

ringde och snackade med zebramedia och de bad mig skicka in kortet. återkommer...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-01 14:31

Då återstår nog bara att kontakta leverantören.

1
Bevaka tråden