Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Skype-versioner släppta, bl.a. med video

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 15:58

Idag släpptes Skype 1.5 i betaversion. Kör den nu och tycker den känns klart trevlig. Äntligen går det t.ex. enkelt att ändra sitt mood message (klicka på ditt namn högst upp i kontaktlistan).

Ladda ner här:
http://www.skype.com/download/skype/macosx/15beta.html

Samtidigt lade Skype också upp en publik förhandsversion av Skype for Mac with Video:
http://www.skype.com/download/skype/macosx/videopreview.html

Enligt min källa på Skype har den dock inte uppnått ens betastabilitet, så kör den för guds skull inte på något produktionssystem! Jag har själv ingen kamera, så jag har inte hunnit testa den än. Tipsar om länken bara eftersom jag vet att många gått och väntat på den.

Mycket nöje och som sagt: kör båda versionerna på egen risk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 22:22

Nya gränssnittet är en stor förbättring tycker jag. Renare och mer mac än tidigare. Sött att de tom har lagt in bilder-på-blank-glasyta på vissa ställen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 22:56

Gränssnittet känns väldigt genomarbetet och proffsigt. Skype har lyckats denna gång.

Testade med video mot en pc-kompis och det funkade väldigt bra. Najs, nu blir Skype ännu roligare!

Detta har jag väntat på otroligt. länge. Fick en iSight av min svärfar i julkapp för att han skulle kunna titta på vår dotter, utan att åka tåg i 18 timmar. Men att få igång webcam mellan PC och mac har varit MYCKET struligare än väntat; omöjligt skulle jag vela säga. Tills nu. Skype funkar klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 15:34
Ursprungligen av Leftrustle:

Detta har jag väntat på otroligt. länge. Fick en iSight av min svärfar i julkapp för att han skulle kunna titta på vår dotter, utan att åka tåg i 18 timmar. Men att få igång webcam mellan PC och mac har varit MYCKET struligare än väntat; omöjligt skulle jag vela säga. Tills nu. Skype funkar klockrent.

Jag är också glad att Skype äntligen fått ändan ur. Ett annat program som jag kört mellan Mac och PC och som fungerar ganska bra är SightSpeed.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-27 16:17

Är det bara jag som tyckte kvalitén sög jämfört med iChat och att det mycket lättare blev hack i ljud och bild? Jag provade mot två olika studenter som bor i samma ghetto så uppkopplingen bör vara ungefär detsamma. Gör det så gigantisk skillnad mot att köra h.264 jmf med vad nu Skype kör?

Jag kör ju trådlöst hemma (802.11g) och det flöt ju på bra med fps och talkvalité under iChat så bandbredd tror jag inte heller är problemet.

Tja, det är en buggig preview, där en av buggarna uppskrivna är just "high CPU usage". Så konstigt är det nog inte att det går lite hackigt. Men hellre hackigt och fungerande mot PC än inte alls.

Tycker det funkar riktigt bra för att vara en Beta. Det nya gränssnittet är en klar förbättring mot det gamla, även om det för min del kräver ett par sekunder eftertänksamhet ibland. Måste väl också säga att video mellan mac och pc funkar utmärkt och hittils utan allvarliga fel.
Måtte de klämma fram en skarp, stabil version snart. Den här förhandstitten har bara gjort suget än värre än det va förut.

Skulle ju inte skada om de lyckades peta in SMS snart. Men det är inte så himla noga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-28 17:08

Härlig utveckling. Funkade väl lite sådär bra, laggade ganska kraftigt och hängde sig i fullscreen-mode.
Men utveckling är alltid trevligt!

Jag tycker det verkar fungera bra. Det som jag märkte var ju lite dålig framerate men det kan ju bara bli bättre Big up Skype!

  • Medlem
  • 2006-07-29 08:56

Sitter med en dassig Creative Vista Plus. Vet någon en webcam som ger finare bild och som funkar bra direkt ur kartong med mac, eller som funkar bra med exempelvis Macam? Gärna i den lägre prisklassen.

/Fredrik

Skype har fungerat utmärkt för mig , och även på en riktigt dassig lina i mitt hotell Peking kunde jag
lätt ringa in Comviqs kundservice och spärra min abbonnemang ,
när mobben blev stulen ( på en shopping runda , var annars )

Riktig Aha upplevelse var dock video konfernas med ungarna ,
då jag körde skype för ljudets skull och MSN för video !! ( med tidigare version körde 2 program paralellt med min sons PC )

En fråga till Skype experter:
På en PC kan man skicka SMS via Skype, jag hoppades på samma med v1.5, men hittar inget verktyg för detta ! Någon som kan ?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-01 10:47

hur gör man för att starta videosamtal då? jag laddade ner betan för mac som skulle innehålla videosamtal och försökte med en kille som har senaste skypeversionen till pc (2,5). vi båda såg bara en grön gubbe i konversationsrutan. måste man göra ngn speciell inställning för att den ska hitta den inbyggda isight-kameran?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-01 11:05

För mig funkade det rätt dåligt. Min webbkamera stöds via macam. Där fungerar den bra. I Skype har jag dock lite problem med att bilden är för ljus. Dessutom så tar skype 100% CPU när jag kör video så att ljudet blir lite laggigt. Men, det fixar dom nog till snart kan man hoppas. Det nya interfacet är dock guld. Mycket smidigare. Nu tycker jag det är synd att samma interface inte finns till Windowsversionen jag kör på jobbet :).

Men jag är faktiskt lite förvånad över att dom behöver så mycket separat utveckling för varje platform. Det borde gå att samordna bättre.

Behöver ni testa videofunktionaliteten så prova att ringa till videoecho123. Det är en tjänst tillhandahållen av ett separat företag. Bra att ha vid felsökning när kompisarna tröttnat

Varför blev allt på tyska när jag har installerat beta-versionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 18:28
Ursprungligen av shaolinmac:

Varför blev allt på tyska när jag har installerat beta-versionen?

Beta är alltid beta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-01 23:28

Du kan testa att markera Skype.app och kör äpple + I, sedan under språk kan du avmarkera alla utan engelska och svenska och se ifall det löser sig. Det kan vara så att du valt tyska före svenska i internationella inställningar i systeminställningar.. kanske..

Tack Kardan. Funkar perfekt nu.

  • Medlem
  • 2006-08-03 15:23

Båda versionerna äter upp min CPU, den med videostöd var ju absolut värst. Är tillbaka på den senaste stabila versionen, funkar bra tills de andra släpps officiellt.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 13:42

Jag kan inte se mig själv när jag har video samtal. Har jag missat någon inställning?

/Fredrik

Jag har testat video-betan lite och det funkade bra att föra video-samtal mot en windows dator. Det var bara en gång det buggade ur - på windowsdatorn

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-17 13:47

En ny version med lägre cpubelastning verkar ha släppts. Det skall bli kul att prova ikväll när jag kommer hem.

skype video preview

Citat:

Skype for Mac OS X Change Log
09.08.2006: Skype for Mac version 1.5.0.61 Video Preview

* improvement: CPU Usage in Video calls is reduced.

Ursprungligen av nevil:

En ny version med lägre cpubelastning verkar ha släppts. Det skall bli kul att prova ikväll när jag kommer hem.

skype video preview

Den funkar kanoners.

Väntar nog tills en stable är släppt faktiskt.
Det är bara opera man uppdaterar så fort det kommer ett nytt släpp

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-18 08:17
Ursprungligen av RockyMontana:

Väntar nog tills en stable är släppt faktiskt.
Det är bara opera man uppdaterar så fort det kommer ett nytt släpp

Den nya versionen funkade faktiskt bra för mig. De problem jag hade med den första previewn är borta. Nu autojusteras ljussyrkan i bilden och cpu-belastningen är på runt 50% istället för 100% som förut.

Jag är mycket nöjd med denna version.

Det jag saknar med skype separata ljudinställningar för ringsignalen och för samtal som i Windowsversionen.

Ursprungligen av nevil:

Den nya versionen funkade faktiskt bra för mig. De problem jag hade med den första previewn är borta. Nu autojusteras ljussyrkan i bilden och cpu-belastningen är på runt 50% istället för 100% som förut.

Jag är mycket nöjd med denna version.

Det jag saknar med skype separata ljudinställningar för ringsignalen och för samtal som i Windowsversionen.

Personligen vill jag nog inte köra några program alls som tar 50% av min CPU en längre tid.
Möjligtvis under en användningstid och sen stänga av, men inte ha körandes, det låter ju hela förfärligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-04 16:45
Ursprungligen av RockyMontana:

Personligen vill jag nog inte köra några program alls som tar 50% av min CPU en längre tid.
Möjligtvis under en användningstid och sen stänga av, men inte ha körandes, det låter ju hela förfärligt.

Det är bara under ett videosamtal som CPU:n ligger på 50%. Vid idle så märker man inte att Skype är igång.

  • Medlem
  • 2006-08-18 15:22

Ni som kör bärbart...stör ni er inte på att "output" i inställningarna ställs om automatiskt till "headphones" när ni egentligen vill köra högtalartelefon med de inbyggda högtalarna? Det blir ju ingen borttagning av eko då. =/

/Fredrik

Bevaka tråden