Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router, gemensam lagringsplats och skrivardelning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 23:02

Har en stationär PC som står där modem, router och skrivare idag står. Nu har jag även en Macbook och tänkte hitta en bra lösning där båda datorerna kan dela på allting.

Min tanke var att routern ska ha två USB-portar; en för skrivaren och en för lagringsenheten. Finns det, och i så fall, är de bra?
Eftersom lagringsenheten enbart ska vara för gemensamma dokument, bilder etc. så är det inte många GB som ska lagras. Eftersom min tidigare Lacie disk var si så där funderar jag på ett 2GB USB-minne istället. Låter mindre, har samma överföringshastighet och är betydligt enklare att ta med sig om man så skulle önska. Är det ett bra alternativ?

Hur fungerar det för övrigt med syncning av en resurs i OS X? Låt säga att jag har en gemensam disk med FAT32, fungerar det lika bra att skriva/läsa på den i Windows som i Mac? Fungerar det även att på ett enkelt sätt autosynca så fort Macbooken får kontakt med den resursen? Hur gör man för övrigt så att en nätverksresurs återansluts varje gång man loggar in i OS X?

Sorry för många kanske enkla frågor men jag är en happy switcher.

Utan att vara en expert så tror jag detta stämmer: En FAT32 går bra att ansluta och skriva och läsa, men med begränsningar i t.ex. vilka tecken du kan använda och annat som FAT32 saknar (som unixfilrättigheter).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 09:05

Vilka tecken skulle kunna ställa till problem? Å Ä Ö?
Hur skulle ni ha löst det här?

Kanske en sådan här , kostar 900 pix :

http://www1.linksys.com/products/product.asp?prid=640

Två usb portar... kör linux så du kan hacka den till att dela skrivare också...

Läs mer på http://www.nslu2-linux.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 11:49

Ser helt klart intressant ut men finns det ingen router som har liknande funktioner? Vore skönt att dra ner på antalet "lådor" på skrivbordet. Eller rättare sagt, det kanske finns en liknande produkt med WiFi och switch/router funktion?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 12:54

Eller så kan du köra en tex en NAS hårddisk typ Maxtor Shared Storage, som har 2st USB i sig. Jag har en 300GB där jag lagrar alla mina bilder och musik, som sedan jag kan använda från alla mina datorer, dock så har jag inte fått min skrivare att funka i den ännu, har iof inte lagt ner så mycket tid på lösa det problemet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 14:07

Är det tänkt att man ska kunna koppla en skrivare till den som i sni tur blir utdelad via nätverket? Eller det är sådant man får lösa på egen hand?

Min senaste tanke var att köpa en 40GB 2,5" disk, sätta den i ett aliminium chassi och koppla in den i en router (typ Asus WGL-500GP). Den total kostnaden där bli ju runt 1500kr men det löser inte problemet med skrivaren. :-/

Tidigare fanns det routrar med USB uttag för både skrivar och disk delning (för 1-2 år sedan)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 22:40

Asus WL-500Gp har två USB-portar som har stöd både för externa diskar och printers. Dock är listan över testade/fungerande printers inte speciellt uppdaterad, så jag vet inte om den fungerar tillsammans med min Canon Pixma IP5200.
Som det ser ut nu blir det en sådan tillsammans med en 2,5" Seagate 5400.3 80GB disk i ett Thermaltake aliminium chassi. Sen är det bara att hoppas på att allting fungerar tillsammans.

1
Bevaka tråden