Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple återkallar MacBook Pro-batteri

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacWorld UK berättar om att Apple har valt att byta ut alla batterier till MacBook Pro gjorda mellan februari och maj 2006.

De drabbade kunderna ska ha batterier med modellnummer A1175 och ett 12 siffrigt serial som slutar med U7SA, U7SB eller U7SC.

Dessa siffror finns på baksidan av batteriet och man måste ta ur det för att kunna se.

MacWorld UK

Information ifrån Apple

Senast redigerat 2006-07-31 12:51

Har nu signat upp mig för ett nytt batteri.. Tyckte faktiskt att det verkade ha lite usel prestanda när jag jämförde CoconutBatterys värden med en kompis batteri. Speciellt då min dator använts mindre än hans.

Ursprungligen av Johan S:

Har nu signat upp mig för ett nytt batteri.. Tyckte faktiskt att det verkade ha lite usel prestanda när jag jämförde CoconutBatterys värden med en kompis batteri. Speciellt då min dator använts mindre än hans.

Men tji fick du. Mitt skall också bytas. Men mitt varken sväller eller har problem med kapaciteten.

Jag vet varför de byter, batteriet sväller vid för hög värme.

Mitt gamla batteri blev nästan en centimeter tjockare, riktigt läskigt. Men så fort jag ringde Apple skötte dom det jättebra, jag hade ett nytt batteri inom 24 timmar.

Hrm.. mitt har då aldrig svällt, o jag har kört datorn rätt så varm. Det verkar iaf som dom är lite sämre vad gäller prestanda.

Jag la till en bild i inlägget och flyttade tråden till nyheter.

Vad skulle hända om man inte skickade tillbaka batteriet som man använde innan när man fick det nya? Det är ju alltid bra med två batterier och jag har inte haft några problem hittills.

//Fredrik

Ursprungligen av fredrik_bt:

Vad skulle hända om man inte skickade tillbaka batteriet som man använde innan när man fick det nya? Det är ju alltid bra med två batterier och jag har inte haft några problem hittills.

//Fredrik

Prova.

Dom lär knappasr kräva dig på pengar. Det som bör hända är att du får en påminnelse om att skicka tillbaka det.

Ursprungligen av fredrik_bt:

Vad skulle hända om man inte skickade tillbaka batteriet som man använde innan när man fick det nya? Det är ju alltid bra med två batterier och jag har inte haft några problem hittills.

//Fredrik

Om du sparar det kanske du blir en av de första som upptäcker att batteriet inte bara har "dålig prestanda" utan också är brandfarligt. Jag skulle inte vilja behålla ett batteri som återkallas, oavsett orsaken till återkallelsen.

Men det finns mindre farliga problem också. Mitt batteri ska bytas ut. Symptomen var att datorn plötsligt dog under batteridrift. Och jag menr verkligen plötsligt, helt utan förvarning. Jag förlorade nåt enstaka dokument, men är verkligt tacksam för att Mail hade sönder mina brevlådor, som det gjort när jag varit tvungen att tvångsavluta det några gånger.

--Tage

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-31 14:29
Ursprungligen av tageborg:

Men det finns mindre farliga problem också. Mitt batteri ska bytas ut. Symptomen var att datorn plötsligt dog under batteridrift. Och jag menr verkligen plötsligt, helt utan förvarning. Jag förlorade nåt enstaka dokument, men är verkligt tacksam för att Mail hade sönder mina brevlådor, som det gjort när jag varit tvungen att tvångsavluta det några gånger.

--Tage

Hade samma problem och har redan fått batteriet utbytt av Apple.

//Kidde

Ursprungligen av tageborg:

Om du sparar det kanske du blir en av de första som upptäcker att batteriet inte bara har "dålig prestanda" utan också är brandfarligt. Jag skulle inte vilja behålla ett batteri som återkallas, oavsett orsaken till återkallelsen.

Det kommer ju alltid att finnas människor som aldrig hör talas om återkallelsen och använder sitt batteri i flera år framåt, dessutom kommer jag om jag behåller det gamla endast använda det under längre flyg- och tågresor etcetera, inte till vardags... men jag får se hur det blir med garanti och så om man använder ett batteri som egentligen skulle li utbytt...

//Fredrik

Senast redigerat 2006-07-31 16:26
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-31 15:43
Ursprungligen av fredrik_bt:

Det kommer ju alltid att finnas människor som aldrig hör talas om återkallelsen och använder sitt batteri i flera år framåt, dessutom kommer jag om jag behåller det gamla endast använda det under längre flyg- och tågresor etcetera, inte till vardags... men jag får se hur det blir med garanti och så om man använder ett batteri som egentligen skulle li utbytt...

//Fredrik

Jag fick lämna kreditkortsnummer, var inte det gamla batteriet tillbakaskickat med UPS inom 5 dagar så skulle det debiteras.

//Kidde

Edit: fixade trasig citering /ohennig, seniormoderator

Senast redigerat 2006-07-31 16:46
Ursprungligen av tageborg:

Men det finns mindre farliga problem också. Mitt batteri ska bytas ut. Symptomen var att datorn plötsligt dog under batteridrift. Och jag menr verkligen plötsligt, helt utan förvarning. Jag förlorade nåt enstaka dokument, men är verkligt tacksam för att Mail hade sönder mina brevlådor, som det gjort när jag varit tvungen att tvångsavluta det några gånger.

--Tage

Jag hade också problem med att datorn dog utan förvarning och det blev värre och värre innan batteriet svällde och dog helt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-31 14:01

Nu har jag också anmält mig för ett nytt batteri. Vet inte ifall jag skulle ha så stor nytta av ett batteri till. Datorn tjuter så mycket med batteriet i så jag kör alltid med sladd...

Verkar bara gälla 15" macar....

Om man inte har kreditkort då?

Nog för att jag har ett, men jag behövde då inte lämna några sådana uppgifter.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 08:42
Ursprungligen av staed:

Om man inte har kreditkort då?

Nog för att jag har ett, men jag behövde då inte lämna några sådana uppgifter.

Jag behövde inte lämna något kreditkortsnummer. Var ska man göra det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-31 16:19

min kollegas batteri svällde också...

Vad säger apple om vad prestandan på batteriet ska ligga på innan de ska byta ut det?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Vad säger apple om vad prestandan på batteriet ska ligga på innan de ska byta ut det?

Inget. Har batteriet ett serienummer av sådant slag som anges på webbsidan får man det utbytt, no questions asked.

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Inget. Har batteriet ett serienummer av sådant slag som anges på webbsidan får man det utbytt, no questions asked.

--Tage

Nej, oj, jag menar vad ska prestandan ligga på om det inte går inom serienumret? Jag ringde Apple och sade att mitt batteri sög i tid och han sade att jag skulle testa tiden genom att surfa tills det tog slut. Det var slut på 2.35 och det är nästan hälften av vad det ska vara. Jag har inte ringt tillbaks och klagat vidare, men vad har jag för "rättigheter"?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-01 19:00
Citat:

Jag behövde inte lämna något kreditkortsnummer. Var ska man göra det?

Om du har använt Apples formulär behöver du inte lämna något kreditkortsnummer. Och såvitt jag förstår MÅSTE du inte skicka tillbaka något. I bekräftelsemailet formulerade Apple sig med "please send back..." Om du trots allt måste skicka tillbaka det framgår det nog av ditt paket...
Dessutom beskriver Apple själva felet som "ofarligt" och det gör ju att garantin måste gälla även om det gamla batteriet sitter i(?)
Får förhoppningsvis mitt nya batteri inom en vecka, och snart bör jag vara av med tjutet också!

Ursprungligen av martin_stenmark:

Det var slut på 2.35 och det är nästan hälften av vad det ska vara. Jag har inte ringt tillbaks och klagat vidare, men vad har jag för "rättigheter"?

Njaej, alla tillverkare säger "upp till" i sin batteritid och att det helt beror på hur datorn används. För att få ut den angivna tiden ur din MacBook Pro måste du stänga av Airport, blåtand, sänka ljusstyrkan i skärmen till ett absolut minimum och typ öppna och stänga en tom mapp. Då kanske du får full tid.

2.35 tycker jag låter rätt normalt om du haft full ljusstyrka på skärmen och surfat.

Mitt batteri skall bytas...

Ja det var ju kul...eller inte? Äh det är ju bra att man efter ett halvår får ett nytt batteri!

Jag har inte haft några problem med mitt batteri, men att få ett nytt är inget jag tackar nej till. Kanske hade problemen kommit senare. Väldigt smidigt och lätt sätt att få det utbytt iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 23:34

Mitt la av vid ungefär 50 laddningar. Dör helt utam förvarning, trots över 2 tim batteritid kvar. Batterisvullnad har jag inte sett.. Dock så lyser den skimmrqande grönt och man kan se igenom hela datorns aluminium, grymt coolt med synliga komponenter! Men ska skicka in den!

Sir Arthur: en centimeter tjockare?! så mycket?!

Var skulle man behövt lämna kreditkortsnummer? Finns det fler återkallningssidor förutom Apples?
Jag har anmält mitt batteri och sitter o väntar på att få ett nytt skickat till mig, även min tolkning är att man inte behöver skicka tillbaka det gamla batteriet (det blir ju billigare för Apple om man inte gör det). De slipper fraktkostnaden och de slipper kostnaden för korrekt skrotning/återvinning av det defekta batteriet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-04 11:24

UPS kom med ett nytt bateri idag. "In all cases, you must return your original part to Apple following the instructions below within then (10) business days of receipt of this letter or you may be charged Apple's retail price for the part." Så man kanske inte skall hålla kvar i det gammla...

Om datorn tjuter så är det fel på moderkortet, du kan få det utbytt om du kontaktar en apple retailer. Sen den 20 juni ska det enligt uppgift finnas nya logics som inte har tjutet och inte blir lika varma. Jag ska få mitt utbytt om några veckor, är lite kö..

Bevaka tråden