Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook vaknar själv med stängt lock

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-29 01:39

Min MacBook har sedan jag fick den för någon månad sedan haft egenheten att den dels ibland inte somnar när man stänger locket, men betydligt värre: ibland vaknar när locket är stängt! Hittade den en gång i väskan oerhört varm, kunde lätt blivit katastrof.

Rör man på den när den sover vaknar den så gott som obligatoriskt inom tio sekunder. Jag har testat allt från nollställning av PMU, PRAM, mm.. till slut stängde jag av datorns funktion att vakna när locket öppnas (sudo pmset -a lidwake 0), DÅ slutade den till sist att spontanvakna.

Med den informationen i bakfickan gjorde jag lite tester. Stänger jag locket försiktigt somnar datorn inte, men trycker jag sedan till locket och håller nere det så somnar den. Släpper jag sedan och rör lite på datorn så vaknar den. Slutsatsen är alltså att det är glapp i funktionen som känner av om locket är stängt. Var den sitter vet jag inte.

Någon annan som haft samma problem? Vad tycker ni jag ska göra, detta är väl ändå en defekt i datorn?

Ska nämna att jag också har ett par andra problem: får kernel panic när jag drar ur sladd ur hörlursurtaget, och ett stift på min ethernet-port var böjt redan när jag fick datorn, så den fungerar inte alls.

Är det inte dags att skicka tillbaka datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-23 15:16

Har haft precis samma problem.

Det har hänt två gånger när jag packat ihop för dagen och lagt MacBooken i väskan, så när jag kommer hem är den glödhet och fläktarna rusar...och batteriet är helt slutkört. Man undrar ju varför den startar sig själv när man stängt av den.

Vid tre tillfällen har skärmen varit helt svart vid uppstart, man hör att något är på, men det syns inget. Då har jag tryck äpple+alt+p+r ...eller var det nu var...för att starta om den. Inte helt stabilt.

Samma här. Oftast fungerar det som det ska, men jag har märkt vid nåt tillfälle att den stått och surrat med stängt lock hela natten. Jag har också haft problem med att skärmen inte vaknar igen efter viloläge, enda som hjälper då är att bryta strömmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 16:44

Nu har jag märkt av samma sak, stängde locket imorse och enligt ett program jag hade igång så gick den igång igen vid 13 idag. Den har bara stått på ett bord hela dagen. När jag öppnade den hade jag bara bild på den externa, men fick igång bilden på MacBooken när jag valde "Sök bildskärmar"... Känns ju mindre bra om det här börjar hända oftare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-31 18:15

Samma sak har hänt mig en gång, vaknade mitt i natten av ljudet som CD-enheten ger ifrån sig när den väcks ur vila. Får hoppas det inte händer mer. Men det känns ju som att det borde vara en grej som går att fixa med mjukvaruuppdatering.

Min MacBook Pro hade en förmåga att vakna ur vila utan att jag varit i närheten av den. Det visade sig vara min bluetoothmus som av någon anledning väckte den i tid och otid. Efter att jag ställt in att bluetoothenheter inte får väcka datorn har jag inte haft problemet en enda gång.

Så... har ni någon bluetoothpryl i närheten, prova att stänga av detta. (Systeminställningar/Bluetooth/Inställningar)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 19:19

Tyvärr har jag inte ens bluetooth aktiverat...

1
Bevaka tråden