Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är det slut på vårt övertag!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 15:56

trist

vi ber Richmond att åkalla designgudarna för dom bor ju uppenbarilgen inte där

/Tangen

Bifogad bild har enligt mycket osäkra källor troligast läckt från designerteamet

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-07-31 16:03

Jag visste att de skulle klara det till slut!

Det är datorns själ som räknas, inte hur den ser ut.

Mvh/T

Det är nog bra att MS gör detta problemet är att jag är tveksam ifall HP, Dell osv kommer att lyda MS.

Ska alla PC datorer se likadana ut? Varför gör inte MS sina egna datorer med en gång.

Hur bra är egentligen Vista.

MS verkar desperata.

Senast redigerat 2006-07-31 20:12

Men vänta lite nu va...

Microsoft ska alltså ta fram _förslag_ på hur en snygg dator "för morgondagen" _kan_ se ut?

De ska med andra ord säga till de allra flesta datorföretagen att "Era datorer är fula"?

Är datorjättarna verkligen så korkade att de först efter att MS säger att det _går_ att göra snygga datorer gör just snygga datorer? Efter den senaste moddningsboomen & Apple's (med flera) kreationer?

Jag är tveksam. Datorjättarna har råd med att anställa designers, och även att bygga de snyggare datorerna (som med största sannolikhet kommer att bli dyrare än de vanliga).

Eftersom de snyggare datorerna troligtvis kommer att bli dyrare så kommer de allra flesta att köpa de billigare och fulare datorerna. De som köper de snygga datorerna är de som redan köper "snygga" datorer, eller snyggar till dem själv.

Alltså behöver MS i princip bara säga "Låt bli att ta extra betalt för designen". Om de nu lyssnar...

Blir jag rik nu?

Ursprungligen av irrelogical:

Men vänta lite nu va...

...

Blir jag rik nu?

Nä! Men jag hoppas du får en fortsatt trevlig sommar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 19:41

"Microsoft föreslår också att datorerna ska finnas i en svart färg som de kallar obsidian, eller en vit färg som de kallar Ice"

Alltså...

För att få lite proportion på detta så undrar jag bara: Hur många designers har Apple, Dell, HP eller Sony.

Ursprungligen av draags:

För att få lite proportion på detta så undrar jag bara: Hur många designers har Apple, Dell, HP eller Sony.

Det spelar ingen roll när de allra flesta av dem verkar vara, tja, dåliga.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-07-31 20:26

Antalet designers är ointressant - det viktiga är vad de presterar.

Ursprungligen av filuren:

Antalet designers är ointressant - det viktiga är vad de presterar.

Bara en reflektion: Så vitt jag vet så är det bara en av Apples designers som gjort sig känd - Jonathan Ive, som leder designteamet. Bra design beror nog mycket på en eller några få personer i ledningen - både vad den/de personerna har för personlig förmåga, och hur väl den/de personerna lyckas lyckas skapa en organisation som kan genomföra visionerna.

Jag saxar några belysande rader ur en intervju med Ive:

Citat:

Q. How would you describe the organisation of the Apple design team?

A. We have assembled a heavenly design team. By keeping the core team small and investing significantly in tools and process we can work with a level of collaboration that seems particularly rare. Our physical environment reflects and enables that collaborative approach. The large open studio and massive sound system support a number of communal design areas. We have little exclusively personal space. In fact, the memory of how we work will endure beyond the products of our work.

Q. What is it that distinguishes the products that your team develops?

A. Perhaps the decisive factor is fanatical care beyond the obvious stuff: the obsessive attention to details that are often overlooked, like cables and power adaptors. Take the iMac, our attempts to make it less exclusive and more accessible occurred at a number of different levels. A detail example is the handle. While its primary function is obviously associated with making the product easy to move, a compelling part of its function is the immediate connection it makes with the user by unambiguously referencing the hand. That reference represents, at some level, an understanding beyond the iMac’s core function. Seeing an object with a handle, you instantly understand aspects of its physical nature - I can touch it, move it, it’s not too precious.

Citerat härifrån:
http://www.designmuseum.org/design/jonathan-ive

Det är så sant men jag var ändå nyfiken, för jag antar att Apple inte bara har en designer utan ett antal och detsamma måste även gälla de övriga större bolagen.

Det är ingen som sett skisserna som MS har skickat ut apropå designers.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-31 20:50

Halvägs där, MS! Kan ni inte också komma på att ni ska skapa en bra produkt också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-01 00:55

Alla VET att deras förslag kommer vara precis lika fel på det som den där jävla turbo-spel-"designade" datorn från dell med rött galler.

Att behöva speca ett utseende på det sättet verkar lite desperat. Snacka om att tvivla på tillverkarnas egna förmåga,tycke och smak.

MS är ju sjuka i huvudet ....

aså .. jag valde inte mac för designen .. jag valde pga OS X ... sedan att designen är snygg är bara ett plus ...

bara att inse .. PC är skit .. och hur man än vrider och vänder och förpackar skit .. så är det fortfarande skit .... imo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 09:13

Nu har alla rätt, men jag tror att alla har "fel" med - Apple har garanterat kommit ut med grafiska/design riktlinjer till tillverkare av program och hårdvara som funkar till Mac, kan tänka mig att det finns mycket regler även från Apple - må vara att de säkerligen är lite vassare. Microsoft är lite för USA för att det ska bli bra, Apple är mindre USA även om det är från samma land så känns designen mer mogen och mycket mer i framkant - även om jag börjar tröttna på vissa delar av Apple´s´designprogram så är det fortfarande väldigt väldigt bra.

/Tangen

Design för Apple är inte enbart utseende - det ska även finnas en funktion med designen.

Små små design funktioner som både är praktiska och snygga.

Jag tror inte MS kommer kunna förena dessa två bitar. Dom har bevisligen aldrig lyckats tidigare med exempelvis sitt Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 09:22

1.
Kolla på Microsofts presentationer och mallar i deras program -very Americanish
Kolla på deras förpackningara - samma same

2.
Kolla på Apples mallar - bättre men amerikanysh
kolla på deras förpackningar - sweet

1984 valde Appe värdens bästa reklambyrå - Chiat/day! i Los Angeles
Dom har garanterat spelat en roll och befäst i Steve Jobs hjärna vad det är han arbetar med (det var dom som gjorde filmen 1984)

Jag är rätt tveksam till om Apple verkligen skickar ut design förslag till andra tillverkare. Jag tror inte de behöver det.

Däremot finns det självklart riktlinjer för programmens gui, vilket säkerligen även MS haft.

Det MS gör nu är verkligen att klappa pc tillverkarna på huvudet och säga att de inte gör tillräckligt snygga datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 09:33

det jag menar är inteatt dom skickar ut förslag som MS ska göra men de flesta företag i denna storlek har riktlinjer för alla andra om de ska använda Apple eller av Apple registrerade varumärken i sin egen kommunikation.

/Tangen

1
Bevaka tråden