Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn går i vila under avstängning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 11:03

Har letat runt här på forumet men har inte kunnat hitta nåt, men detta är en irriterande grej som händer både mig och min kompis med en PB G4. När man håller på att stänga av datorn och man drar igen locket går datorn i vila istället så nästa gång man plockar fram datorn så får man vänta några sekunder på att datorn ska vakna och stänga av sig innan man kan använda den. Finns det något sätt att förhindra den från att gå i viloläge medan den stängs av?

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-07-30 11:51

stäng inte luckan föräns den är avstängd,,,

Varför stänga av datorn?

Ursprungligen av anarkovidar:

Varför stänga av datorn?

Han kanske inte ska använda datorn på en månad, någon annan anledning kan jag inte komma på

PS. Det är fel forumsdel för PowerBooks.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 19:48

@cable_guy6, Jag har en MacBook

Vad gäller att inte stänga locket innan datorn är avstängd så visst, men har man bråttom iväg är det rätt trist att vänta på datorn.
Varför stänga av? Jag gillar inte viloläge Det känns fräschare på nåt sätt om man kallstartar datorn på morgonen. Troligen är det lite dåliga windowsvanor som ligger och rycker inuti en, men som sagt, skönt med en helt ny och ren start.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-30 20:25

Det är ju precis det du INTE skall göra. Det körs en del script på natten för att hålla datorn frisk. Så låt den stå på istället.

Ursprungligen av onnyt:

Det är ju precis det du INTE skall göra. Det körs en del script på natten för att hålla datorn frisk. Så låt den stå på istället.

Nejnejnej bättre att köra underhållsscriptsen manuellt, när man tycker att det behövs med något program som Cocktail eller Xupport, än att låta datorn stå på dygnet runt vilket är ett rejält slöseri med energi....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-30 20:36

Grabben har ju inte ens tid med att datorn stänger ner innan han skall iväg. Då hinner han väll knappt med att köra underhållsprogramm heller:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 23:26

Hm. Rätta mig om jag har fel, men när datorn är i vila körs väl ändå inga underhållsprogram? SJälva poängen är att cpu och hd ska dra så lite energi som möjligt, om den kör igång och indexerar hdn eller nåt sånt (vet inte riktigt vad os x har för underhållsskript) kör ju både cpun och hdn på full fart med resultatet att batteriet dör på en timme eller två. Datorn är ju praktiskt taget avstängd när den är i viloläge men med ramminnet sparat på hdn.

Med andra ord, varför inte stänga av den? Ge mig ett argument till varför man inte ska stänga av den istället Snabbare start köper jag inte, datorn tar ju 25 sek på sig att starta ändå...

Ursprungligen av shandar:

Ge mig ett argument till varför man inte ska stänga av den istället. Snabbare start köper jag inte (...)

det går ju tydligen snabbare att stänga locket än att stänga av maskinen så där har du en anledning, det var väl själva problemet eller...?

om du inte har tänkt dig att inte använda burken på flera dagar/veckor är det en god ide att ta dig tiden att stänga av på riktigt, annars klämmer du bara igen locket och låtsas som att den vore avstängd. enkelt, snabbt och problemfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 04:16

För att svara på din första fråga, sök på www.versiontracker.com. Det finns ett par program som förhindrar att datorn går i vila när man stänger locket.

Testa att köra ett sådant. Då borde du kunna stänga locket innan datorn stängt av sig färdigt.

Kan ju bara för att muntra upp dig berätta att min hårddisk kraschade på grund av att jag flyttade runt min Powerbook G4 innan den hunnit varva ner. Jag tror du gör klokt i att låta datorn stänga av sig färdigt innan du lyfter ner den i en väska eller så.

1
Bevaka tråden