Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EyeTV för HD TV från Canal Digital

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under sommaren tittat på fotbollsvm med HD kvalitet (720p) från Canal Digital. Är det någon som 1) har provat om Canal Digitals HD sändningar funkar med EyeTV 310 (eller annan produkt) och 2) har erfarenhet om programkortet från Canal Digital, både med och utan HD TV, funkar med EyeTV produkterna?
mvh
Fredrik Svedberg

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-14 15:42

Jag tror att en flaskhals är mjukvaran Eye TV - den stöder inte HD...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-14 16:16

Det skulle möjligtvis fungera ihop med den här hårdvaran:
http://www.miglia.com/products/video/tvminihd/index.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-15 08:33
Ursprungligen av Macus:

Det skulle möjligtvis fungera ihop med den här hårdvaran:
http://www.miglia.com/products/video/tvminihd/index.html

Det här var nog en specialare endast avsedd för den amerikanska marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 20:12

Tror problemet har med formatet de sänder i. De där boxarna har inga problem med HD-sändningar i MPEG2 men i Sverige verkar man valt h264 som codec-standard. Rätta mig om jag har fel...

Annars lär du behöva minst en Dual G5 eller Core Duo Intel maskin för att spela upp sändningarna om/när väl stödet finns. Vore kul att höra om någon lyckas!

Ursprungligen av Erik.dv:

Tror problemet har med formatet de sänder i. De där boxarna har inga problem med HD-sändningar i MPEG2 men i Sverige verkar man valt h264 som codec-standard. Rätta mig om jag har fel...

Annars lär du behöva minst en Dual G5 eller Core Duo Intel maskin för att spela upp sändningarna om/när väl stödet finns. Vore kul att höra om någon lyckas!

Den box jag har tar emot såväl Mpeg 2 som Mpeg 4, H264, hela VM sändess i 720p H264 med enda problemet att ljudet tappas någon gång per kvart, men mjukvaruuppgradering är på gång. Kanske beställer jag en Eyetv 310 och provar, kan ju max bli fel så att bara icke HD funkar och det är ju okej det också. Återkommer med rapport om ingen annan har något inlägg innan jag beställer. Har en Core duo Intel Macmini med 1Gb minne som jag tänkte använda, väntar dock på att Elgato uppdaterar även denna produkt så att den blir integrerad i Frontrow såsom nya USB sticket för Marksänd DTT TV.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 00:04
Ursprungligen av frippe99mac:

...väntar dock på att Elgato uppdaterar även denna produkt så att den blir integrerad i Frontrow såsom nya USB sticket för Marksänd DTT TV.

Efterlängtad funktion som lär komma i version 2.3 av EyeTV enligt: http://www.macworld.com/news/2006/07/14/eyetv/index.php

Kommer själv att skaffa en Elgato 310 främst för att enkelt kunna schemalägga inspelningar. HDTV trevligt, men inte avgörande för mig.

Boxen är inte problemet vad gäller HDTV mottagning, det är EyeTV som inte klarar H.264 uppspelning.. kommer nog ej heller o göra utan ytterligare hårdvara. Fö är Teracoms MPEG-TS strömmar lite märkliga, alt så är det EyeTV som sparar ner dom felaktigt. hamnar som MPEG-PS.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 21:40

Är det någon som kör Elgato 310 med Canal Digital (HD eller ej) idag? Hörde att det inte fungerar med Canal Digitals kort i en CA-modul, vilken krävs för en Elgato 310.

Någon som kan säga att det fungerar överhuvudtaget?

/thure

Ursprungligen av thure:

Är det någon som kör Elgato 310 med Canal Digital (HD eller ej) idag? Hörde att det inte fungerar med Canal Digitals kort i en CA-modul, vilken krävs för en Elgato 310.

Någon som kan säga att det fungerar överhuvudtaget?

/thure

Jag har provat Canal Digital i en eyetv 310 med conax-cam (version 4) och det fungerar i dagsläget OM du har ett kort till en äldre riktig mottagare.
Korten till hyrboxen och comboboxen fungerar inte i CA-moduler (säger canal digital iaf).
Kortet till HDTV-boxen fungerar enbart i din HDTV-box. Det kan dock vara så att kortet inte är låst till boxen än men det är bara en tidsfråga innan Canal Digital låser kortet till boxen

Sitter du i dagsläget med en "riktig" köpemottagare från Canal Digital (ej HDTV-boxen) så ska du utan problem kunna köpa en Eyetv 310 med conaxmodul.
Var dock medveten om att canal digital när som helst kan få för sig att byta ut ditt nuvarande kort till ett som klarar av att låsa sig till en specifik mottagare. I samma stund som de tvingar dig till det bytet så blir din Eyetv värdelös eftersom de där låsta korten inte stödjer CA-moduler.

Canal Digital har tydligen som målsättning att byta ut alla gamla kort till nya så det är ju bara en tidsfråga innan de vill byta ditt kort.

Angående HDTV så är det heller inte så smart att skaffa en Eyetv till Canal Digital. Eyetv har en DVB-S-mottagare i sig och det har kommit nån ny standard nu (DVB-S2) som kräver en annan mottagardel. I princip alla andra som sänder HDTV i europa använder DVB-S2-standarden och komprimerar med h.264 (mpeg4).
Programvaran eyetv kan (och kommer garanterat att) uppgraderas för att stödja mpeg4 men hårdvaran kan inte uppgraderas från DVB-S till DVB-S2.
Standard-tv kommer de garanterat inte att uppgradera till DVB-S2 men det kan de ju förstöra för dig ändå genom att byta ut ditt kort mot ett som låser sig

Hur man än vänder och vrider på det så blir tyvärr Boxer (eyetv 410 med viaccess-modul) ditt säkraste kort om du vill använda Eyetv till din mac. Sämre bild och färre kanaler men det mest framtidssäkra. Eyetv 310 kan nog funka ett tag men det är bara en tidsfråga innan det lilla roliga är slut tyvärr och då har du ju slängt närmare 4000 kr i sjön

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 00:59

När du ändå är inne på ämnet digital tv låter det som du har ganska bra koll. Vet du hur det funkar med UPC och ex. en EyeTV? Eller hur funkar det om man vill byta Digital TV box?

Ursprungligen av Erik.dv:

När du ändå är inne på ämnet digital tv låter det som du har ganska bra koll. Vet du hur det funkar med UPC och ex. en EyeTV? Eller hur funkar det om man vill byta Digital TV box?

Enligt vad UPC sagt till mig finns det inte någon annan digitalbox än UPC:s egna (och usla) som funkar med deras utsändningar. Väldigt synd, eftersom EyeTV skulle göra jobbet så mycket bättre. I sommarstugan kollar jag numera på tv via MacBooken och EyeTV och det funkar så himla bra - med version 2.3 får man också ett fullskärmsläge och FrontRow-integrering som bara är så läcker!

Ursprungligen av Erik.dv:

När du ändå är inne på ämnet digital tv låter det som du har ganska bra koll. Vet du hur det funkar med UPC och ex. en EyeTV? Eller hur funkar det om man vill byta Digital TV box?

Hyfsad koll, har provat lite allt möjligt
Hann redan skriva svar i den här tråden så jag hänvisar dit, känns lite offtopic här.
http://www.99mac.se/kringutrustning/101056-eyetv-mac-mini-eller-harddiskvideo-foer-analogt-och-ut.html#post726280

1
Bevaka tråden