Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Våga börja bokföra själv?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallojsan, jag funderar på att börja bokföra själv, trots begränsade kunskaper. Jag tror inte det skulle vara nåt större problem att lägga in alla verifikationer och så varje månad.

• Tar det kanske mer tid än man tror? Eller med andra ord: Är det värt det?

• Och hur är det när man ska göra deklarationen? Fixar programmet alla siffror man behöver? Kan man missa en massa viktiga avdrag, jämfört med ett bokföringsproffs?

Som det är nu så fakturerar jag själv och håller ordning på verifikationer för varje månad, men sen lämnar jag över det till en bokförings-kille som bokför och deklarerar.

Det som du vinner på att bokföra själv är att Du får en bättre insikt i Din ekonomi och en viss besparing av kostnader för bokföring.

Det Du förlorar är den tid det tar att bokföra.

Några råd på vägen:

Om Du inte är expert på bokföring - sikta då inte på att klara 100% inklusive deklaration och allt. Sikta på 95% och ta hjälp i samband med bokslut och deklaration. Det är orimligt för Dig att veta alla nya regler och avdrag varje år.

Skaffa ett program som ligger i den svårighetsnivå som svarar mot Dina kunskaper. Detta betyder att Du kanske inte ska ha samma program som Din revisor använder - han är ju trots allt expert. I alla program finns något som heter SIE-export. Detta gör det möjligt för Din revisor att "läsa in" allt det Du bokfört i Ditt program in i hans program - därför spelar det ingen roll att ni har olika program.

Köp inte ett renodlat bokföringsprogram (som bara kan hantera bokföring). Om Du istället skaffar ett program som även innehåller fakturering, kunder och leverantörer, då sköter Du Din bokföring både lättare, snabbare och säkrare. Kundfakturor bokförs då helt automatiskt. Leverantörsfakturor kan bokföras automatiskt genom att Du bara anger leverantör, belopp och fakturanummer. Blir det rätt en gång - då blir det rätt i fortsättningen också. Ett sådant program behöver inte kosta mer än ett renodlat bokföringsprogram.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Det som du vinner på att bokföra själv är att Du får en bättre insikt i Din ekonomi och en viss besparing av kostnader för bokföring.

Det Du förlorar är den tid det tar att bokföra.

Några råd på vägen:

Om Du inte är expert på bokföring - sikta då inte på att klara 100% inklusive deklaration och allt. Sikta på 95% och ta hjälp i samband med bokslut och deklaration. Det är orimligt för Dig att veta alla nya regler och avdrag varje år.

Skaffa ett program som ligger i den svårighetsnivå som svarar mot Dina kunskaper. Detta betyder att Du kanske inte ska ha samma program som Din revisor använder - han är ju trots allt expert. I alla program finns något som heter SIE-export. Detta gör det möjligt för Din revisor att "läsa in" allt det Du bokfört i Ditt program in i hans program - därför spelar det ingen roll att ni har olika program.

Köp inte ett renodlat bokföringsprogram (som bara kan hantera bokföring). Om Du istället skaffar ett program som även innehåller fakturering, kunder och leverantörer, då sköter Du Din bokföring både lättare, snabbare och säkrare. Kundfakturor bokförs då helt automatiskt. Leverantörsfakturor kan bokföras automatiskt genom att Du bara anger leverantör, belopp och fakturanummer. Blir det rätt en gång - då blir det rätt i fortsättningen också. Ett sådant program behöver inte kosta mer än ett renodlat bokföringsprogram.

Om Jag Nu Skulle Få För Mig Att Köpa Ett Bokföringsprogram, Vad Rekommenderar Du?

Stepone eller Stelvio

Om man, som jag, betalar ett proffs för att bokföra och deklarera, vad tycker ni att det är värt? (Jag fakturerar och sorterar verifikationer själv och betalar räkningar och så).

Ursprungligen av Alejandro:

Om Jag Nu Skulle Få För Mig Att Köpa Ett Bokföringsprogram, Vad Rekommenderar Du?

Med tanke på hans användarnamn kan man nog lista ut det.

Ursprungligen av Kristofer:

Med tanke på hans användarnamn kan man nog lista ut det.

No kidding...

Ursprungligen av Alejandro:

Om Jag Nu Skulle Få För Mig Att Köpa Ett Bokföringsprogram, Vad Rekommenderar Du?

Jag tror inte att Du får rätt svar annat än från Dig själv - det är bara Du som kan avgöra vilket program som passar Dig.

Det finns inte fler ekonomiprogram på Mac-marknaden än att Du åtminstone kan ta en snabbflukt på vart och ett av dem. Tänk på att det är Du som ska använda programmet - för Ditt företag. Kunskapsnivå och andra förhållanden kan vara helt annorlunda för Nisse i hans företag. Det finns alltför många "Nissar" som prompt till allt och alla rekommenderar ett visst program - helt utan hänsyn till skillnaderna mellan olika företag. Dessa "Nissar" ställer inte en enda fråga innan dom presenterar SIN lösning för Dina behov.

Köp inte ett program som Du inte provat genom att ladda ner det till Din egen dator.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Jag tror inte att Du får rätt svar annat än från Dig själv - det är bara Du som kan avgöra vilket program som passar Dig.

Det finns inte fler ekonomiprogram på Mac-marknaden än att Du åtminstone kan ta en snabbflukt på vart och ett av dem. Tänk på att det är Du som ska använda programmet - för Ditt företag. Kunskapsnivå och andra förhållanden kan vara helt annorlunda för Nisse i hans företag. Det finns alltför många "Nissar" som prompt till allt och alla rekommenderar ett visst program - helt utan hänsyn till skillnaderna mellan olika företag. Dessa "Nissar" ställer inte en enda fråga innan dom presenterar SIN lösning för Dina behov.

Köp inte ett program som Du inte provat genom att ladda ner det till Din egen dator.

Ursäkta, men jag fattar faktiskt inte vem Nisse är i ovanstående?

Det finns ett gäng tidigare trådar om bokföringsprogram på Mac - denna tråd handlade inte om programrekommendationer, så ta gärna det i andra trådar.

Mina erfarenheter av att lämna bort bokföring för att slippa göra det själv är närmast mardrömslika. Jag har två bolag, ett HB och ett AB (fråga inte varför...) och har i flera år anlitat en firma för att sköta om min bokföring. Med tiden tyckte jag att jag fick dålig service av dessa - de producerade aldrig några rapporter åt mig varje månad (jag fick endast momsbelopp att betala), fast jag bad dem göra det, de kunde aldrig svara på några frågor utan att kalla in revisorn, vilket kostade extra och de var i allmänhet dåliga på reglerna. Mail besvarades delvis och slarvigt, trots att jag var mycket noga med att lämna ifrån mig saker i mycket god ordning (jag har gått kurser i bokföring flera gånger på olika utbildningar) och att vara mycket tydlig i vad jag frågade om eller ville de skulle göra.

Ledsnade till slut och avbröt samarbetet i samband med ett årsskifte och fick hem bokföringen.

När jag fick hem bokföringen så var kanske inte det första jag gjorde var att gå igenom den, det tog en tid men då upptäckte jag att verifikationsnummer på ett verifikat inte stämde med SIE-filen jag fått och importerat till ett bokföringsprogram).

Sedan upptäckte jag när jag började granska varje kontering att det var fullt med fel, värsta exemplet på detta var en faktura från redovisningsfirman själv som var fel konterad och vilket även gällde betalningen av densamma ett par veckor efteråt. Så jag anlitade alltså under flera år ett företag som inte kunde bokföra sina egna fakturor i sina kunders bokföring!

Så jag fick lägga kanske två veckor på att göra om och rätta till massor massor med fel (ca 10-15% var fel) och det spelade liksom ingen roll att jag anlitat någon (och betalat runt 30.000:- per år) att göra detta, det var pengar helt i sjön för den som är ansvarig för bokföringen är ju inte bokföringsfirman, det är ju jag personligen.

Sedan visade det sig att med tiden att min revisor också var helt värdelös - de hittade ett fel som innebär att jag skulle betala 10.000:- till i skatt, men ett annat fel som innebär att jag skulle betala 10.000:- mindre i skatt hittade de inte, det fick jag lista ut själv. Sista klantigheten de gjorde var att då jag vid det här laget fått hot om böter från Bolagsverket och det var oerhört bråttom att lämna in en årsredovisning, var att göra en grådaskig kopia som inte gick att läsa och skickade den till Bolagsverket, som refuserade den. För detta ville de ha 20.000:- plus moms för strax under 300 verifikationer!

Att lämna årsredovisning sent kostar 5000:- om den är mer än sex månader efter årsbokslutet sen och senare än så, 10.000:-.

Så mitt råd är förstås att göra bokföring själv, men bara om du kan det. Om du inte kan det är mitt råd att lära dig och göra det själv i alla fall.

Du kommer troligen inte att hitta en firma som ger dig råd om bokföring och vilka avdrag du kan göra, det ligger inte i deras uppdrag. Du kan heller inte få dessa råd från din revisor för det tycker de strider mot sina regler, jag tror regeln är att de inte får vara hjälpsamma, men de hävdar den handlar om granskning kontra görande eller något annat fånigt.

Så, det är mina erfarenheter, hoppas dessa är till varnande exempel för någon.

Nu kör jag med ett fiffigt sött litet bokföringsprogram som inte gör några konstigheter eller dumheter alls (leta i andra trådar) och gör min bokföring själv och tjänar runt 2500:- per månad på detta.

Tänkte jag skulle ge mera direkt svar på en del av dina frågor:

Ursprungligen av Stefan Swales:

• Tar det kanske mer tid än man tror? Eller med andra ord: Är det värt det?

Ja - allt tar längre tid än man tror. Men för att svara mera konkret, så är tid i det här fallet relativ. I mitt fall så försökte jag ju spara tid, men fick lägga ner långt mer tid än vad jag någonsin sparat och dessutom betala för det nöjet.

Men i normalfallet så är en bokföringsfirma inte så väldigt mycket snabbare än vad du är - de har samma sopiga programvaror att arbeta med som du och gör bara något färre fel än vad du gör.

Så din tidsvinst skall ställas i proportion till priset du betalar och vilka risker och andra för- och nackdelar med att göra det själv respektive lämna bort det. Som jag berättar ovan så betalade jag ca 500:- i timmen till min bokföringsfirma och skall ställa det mot min timdebitering på runt 650:- per timme och den risk jag tog var att de skulle soppa till allt, böter och extra kostnader för revision, bokföringsbrott mm, att ställa i relation mot en tidsvinst på några timmar per månad.

Så alternativkostnaden för att bokföra själv är inte så farlig och har många fördelar som jag rapporterar om ovan. Bland annat den omständighet att du är ansvarig för din bokföring innebär att du bör granska den själv och helst även göra den själv.

Själv har jag tex gjort en lathund för att vet hur jag skall bokföra vissa saker (läs moms och momsdeklarationer mm och skatter och avgifter). Med den i näven är det lätt att göra samma fel konsekvent och spara tid när jag gör det.

Ursprungligen av Stefan Swales:

• Och hur är det när man ska göra deklarationen? Fixar programmet alla siffror man behöver? Kan man missa en massa viktiga avdrag, jämfört med ett bokföringsproffs?

Här är programmen väldigt olika - en del gör en massa jobb åt dig, en del inget alls (vilken kan översättas till full kontroll om man vill).

Från bokföringsprogrammet får du en balans och resultatrapport, det är dessa som är till grunden för skattedeklarationen för ditt bolag eller firma, men uppställningen i blanketten från Skatteverket liknar bara den från programmet, det är inte alls samma, så du får flytta om saker och ting i alla fall.

Men innan du kommer så långt så kommer du att under året ha gjort en massa fel och alla dina konton måste stämmas av och kollas, ett arbete som inget bokföringsprogram hjälper dig med.

Missa avdrag? Ja det kommer du garanterat alltid att göra, för det är så krångligt med vissa avdrag så de är i princip omöjlig att få. Kolla tex på den nätta och totalt ogenomträngliga broshyren från Skatteverket som heter "Bilförmån och andra förmånader - Skatteverkets föreskrifter och meddelanden med 2006 års värden".

En väl känd "hemlis" i branschen är just att redovisningsfirmor inte heller orkar läsa sådant, så de känner inte heller till vilka regler som gäller. Revisorerna känner dock till dem men de anser inte att de får berätta om detta för dig.

Så min åsikt är att inget talar för att det blir bättre med en redovisningsfirma istället för att göra bokföringen själv. Lycka till!

Ursprungligen av Taz_1999:

Tänkte jag skulle ge mera direkt svar på en del av dina frågor:
Så min åsikt är att inget talar för att det blir bättre med en redovisningsfirma istället för att göra bokföringen själv. Lycka till!

Håller med till 100%. Överlämnar man redovisningen till någon redovisningsbyrå får man alltid en massa pengar i kassan som inte ska vara där.
Har man företag ska man göra bokföringen själv för att ha koll på sina finanser.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-30 20:32

Jag tycker att du skall koncentrera dig på det ditt företag syslar med och lägga energin där. Gör det du är bra på och försök istället bli bättre på det istället för att ödsla energi på pappersexercis.

Hur mycket är det värt tycker du per månad?

Ursprungligen av onnyt:

Jag tycker att du skall koncentrera dig på det ditt företag syslar med och lägga energin där. Gör det du är bra på och försök istället bli bättre på det istället för att ödsla energi på pappersexercis.

Jo, det vore ju det bästa, men jag håller redan idag på en del med pappren. Jag håller reda på verifikationer, häftar upp dem på A4, sorterar dem i tidsordning, skickar ut fakturor och gör en reserapport. Ja och så gör jag en lista med kundfordringar och skriver ut ett kontoutdrag. Allt detta lämnar jag sedan över till min bokförare som slår in det i sitt program och skriver ut en resultatrapport och ger till mig. Han gör sen iofs också deklarationen. Men jag tycker jag gör det mesta jobbet redan nu egentligen, och tänkte att då kan jag ju lika gärna göra allt och spara en liten penning.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-30 21:57

Jag betalar 1800:-/månad och då omsätter jag ca 4 mille.

Sten vänder sig till dig Alejandro och jämför dig med en exempelperson i något annat företag som har en annan kunskapsnivå och/eller behov. Denna fiktiva person kallar Sten för Nisse.

Sedan pratar Sten om att andra fiktiva personer "Nissar" (ett namn som kommit att betyda personer i allmänhet -jmfr "Nisse från Manpower" ur deras reklamfilmer, uttrycket "Någon Räkne-Nisse", mm) som lämnar goda råd utan att kolla vad behoven är först.

Jag hoppas detta gjorde Stens inlägg lite tydligare.

I övrigt håller jag alltså med Sten och tycker att han har rätt.

Ursprungligen av Stefan Swales:

• Tar det kanske mer tid än man tror? Eller med andra ord: Är det värt det?

• Och hur är det när man ska göra deklarationen? Fixar programmet alla siffror man behöver? Kan man missa en massa viktiga avdrag, jämfört med ett bokföringsproffs?

På A) tycker jag svaret beror på hur mycket du betalar för denna tjänst idag. Det är ju vad du kan spara in på att göra det själv. Det du riskerar är dels tiden det tar och dels att du missar något som din redovisningskonsult inte missar.

På B) har jag sett att man missat en del viktiga saker som ibland överstiger årskostnaden för en redovisningskonsult (ja, jag extraknäcker inom branschen). Samtidigt brukar jag säga att _jag_ inte är intresserad av att bara göra deklarationerna, för det brukar innebära att man måste städa upp hela året och försöka leka arkeolog och ta reda på vad som egentligen hänt - med en högre totalkostnad som facit.

Till Taz måste jag säga att jag skrattade åt din berättelse! Du har ju en klockren poäng i att allting är beroende av de inblandade kockarna. Jag tog en gång över ett företag från en "redovisningskonsult", där ca 100 av 200 verifikat var felaktiga. Det var nog det värsta jag sett. Sen har jag å andra sidan sett gott om "skokartonger" med icke avdragsgilla kvitton hos dem som inte anlitat någon redovisningskonsult och inte heller tagit ansvar för det själva. Å tredje sidan har jag sett några av världens ledande revisorsfirmor missa - eller blunda för - diverse olika fel. Jo, det finns mycket strul i branschen och det enda sättet för ett kontrollfrek att ha kontroll är att göra jobbet själv...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 09:05

Någon som har koll på Capax·IAS / FöreningsSparbanken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 10:43

Jag lärde mig bokföring och företagsekonomi från grunden. Det är bra att kunna hantera sånt själv, det ger en känsla av kontroll, men när jag hade egen firma lämnade jag bara alla verifikationer till min bokföringskonsult. Hon fixade allt sånt och alla avdrag tillförlitligt och snabbt för en rätt låg ersättning, och jag slapp lägga ner en massa tid på pappersexercis och kunde bara ägna mig åt firmans verksamhet. Det lönade sig i längden.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-08-14 20:58

Föreningssparbankens e-bokföring är megabra. Alla transaktioner hamnar automatisk i systemet och sen behöver man bara kontera varje transaktion så sköter sig allting automatiskt. Det enda man behöver hjälp med är årsbokslutet och det går också hur fort som helst så det kostar nästan ingenting.

Tack för alla svar!
Å ena sidan så finns det de som tycker man ska ha kontroll. Det är antagligen de som är begåvade med någon slags bokförings-gen, och kan räkna och så . .
Å andra sidan så finns det de som tycker att man ska låta någon annan göra räknandet och i stället vara kreativ själv och göra nåt vettigt.
Efter att ha tittat på en kopia av deklarationen som min bokförare gjorde, så tillhör jag nog den senare kategorin. Om jag inte kan få min fru att ta över bokföringen . . . hmm . . .

Jag är glad amatör på det här men för de som är proffs måste det väl finnas ett (eller flera) branschorgan som kan gå i god för sina medlemmar. "Svenska ekonomföreningen" eller ngt sånt. Så att man åtminstone kan missa de grövsta nollorna (ursäkta ordvitsen).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-06 13:12

Jag bokför inte själv utan ägnar den tiden till att arbeta och dra in nya affärer till företaget istället. Kontroll - det räcker alldeles utmärkt med kontoutdrag, budget, resultat- och balansrapporter.

1
Bevaka tråden