Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut, vertikala linjer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-28 20:58

Jo, alltså. Tänkte att jag skulle kolla in BootCamp och leka runt lite och det gjorde jag såklart. Installerade det, installerade Windows, allt var frid och fröjd. Sen när jag lessnade på skiten och ville boota Mac OS så.. Nä.

Allt jag får är linjer över hela skärmen en stund och sen laddas Windows. Kul. Hörde att man skulle resetta PRAM, men det går fanimej inte. Jag gjorde det igår, men nu går det inte längre. Vilken är option-knappen? Det är inte control, alt, fn, eller den där skumma knappen till höger om den högra kringlan (MacBook).

Jag vill ju inte använda Windows, jag vill ha tillbaks Mac OS X! Jag testade att boota från Mac OS-CDn, men det går såklart inte heller. Den läser från CDn och så men får fortfarande bara linjer.

Jävla horwindows. Jag vet såklart att det inte är Windows i sig som gör att felet kommer fram, men det känns fan så nu.

Kommando-alt-p-r är det väl för att resetta PRAM.

alt = alternativ (svenska) = option (engelska)

Hade detta problem också. Ringde Apple Support angående slumpmässiga avstängningar, hon tyckte jag skulle resetta PMU:n (batteri ut + powerknappen i fem sekunder): när jag sedan startade om datorn fick jag ränder. Resettade PRAM tre gånger, det fixade problemet.

Det var PMU-resetten som fixade det... när du gör en PMU reset töms både NVRAM och PRAM.
PMU-reset är liksom "nu jävlar start du om maskinjävel från början".

Fast jag fick ju inte de färgade ränderna förrän jag resettade PMU:n... Testade att resetta PMU:n igen; ränderna kvar. Sedan resettade jag PRAM, och då fixade det sig.

Det ska bli intressant att se hur Apple löser de slumpmässiga avstängningarna. De tänker jag inte leva med, inte ens om de fortsätter efter garantiperiodens slut. Då klär jag ut mig till Steve Ballmer (eller Office-Gemet) och hungerstrejkar i Cupertino.

Intressant det är första gången har hört att den reset av PRAM hjälpt efter en PMU-reset...
PMU-reset är liksom en sista utväg.
bl.a. ligger startdisk info där i men den borde ha försvunnit i och med PMU-reseten.
Nåja bra att det hjälpte.

Det tycker jag också. ;o)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-29 00:56

Vad pinsamt, jag höll inte ner knapparna tillräckligt länge :/

För övrigt verkar det som om problemen börjar när man resettar PMU. Det har med 10.4.7 att göra. Hoppas dom fixar det snart.

Det är PMU-reset som orsakar det, ja.

Är det inte så att logistik kortet kan ta stryk av en PMU-reset? (om man gör det till en vana)
Någon som vet om det är så, och i så fall varför då liksom?! MVH

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-31 20:59

Det står ju att man inte ska göra det iaf. Men jag läste att man kunde zappa PRAM och sen inne i Mac OS ändra upplösningen till någonting annat än vad den står på, och sen ändra tillbaks. Har inte sett några linjer sen jag gjorde det.

1
Bevaka tråden