Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara musik i Itunes server

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har satt upp en Itunes server men en sak jag blev lite galen över var att jag inte kan släppa in filer i itunes och få den att spara ner rakt där.

Skulle ha varit grymt smidigt!

Finns det något annat sätt att komma åt problemet.

Vi är 3användare som skulle vilja dela på ett stort mp3 arkiv. Alla ska kunna lägga till egna låtar i det.

Hur gör man?

tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 01:42

Det är väl bara att flytta på musikmappen genom inställningarna i iTunes så här: Inställningar, Avancerat, Ändra, välj plats (i ditt fall på den server du vill) och voila!

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-22 09:50

tjena bingolotto!

Jag vet inte om du har tillgång till MacWorld (svenska) men i årets andra nummer fanns det en artikel om just detta. Har för mig att det krävdes mer än att bara göra som iigloo sa...

just pga att ni är flera användera som skall ha tillgång till den

//Filip

Ursprungligen av Filip:

tjena bingolotto!

Jag vet inte om du har tillgång till MacWorld (svenska) men i årets andra nummer fanns det en artikel om just detta. Har för mig att det krävdes mer än att bara göra som iigloo sa...

just pga att ni är flera användera som skall ha tillgång till den

//Filip

Precis! Det där känns som att man kommer att blanda ihop och ha sig. Ska ju vara smidigt! Blir nog till att köpa senaste MacWorld.

Är ju så jäkla smutt när det bara kommer upp på en dator.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-22 10:40

satsa inte på senaste numret. Artikeln var i nummer två, gå och kolla på något bibliotek istället...

Hittade inte det nr på biblan...

Någon som kan scanna så skulle jag vara kanonglad.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-26 18:15
Ursprungligen av bingolotto:

Hittade inte det nr på biblan...

Någon som kan scanna så skulle jag vara kanonglad.

kan fixa det till på söndag kanske, eller till på måndag, om du orkar vänta...

skicka ett PM och påmin mig gärna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 10:58

Har ni scannat in och har kvar? Vore go läsning och sätta upp de där hemma

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-29 08:59

nu efter en lång tid tänkte jag höra lite hur det gick...

funkade det som du ville bingolotto?

Antar att det man måste göra är att ändra rättigheterna på iTunes biblioteket efter som det är en "personlig" mapp.
Enklast och mest osäkert... är att sätta så att Eveyone får använda det.
sudo chmod -R 777 "iTunes Biblioteket"
Det borde räcka.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-30 00:40

det som den ovan nämnda artikeln i MacWorld handlade om var att man skulle flytta musiken till delatmappen på servern och sedan lägga till den mappen som plats för iTunesmappen på klienterna.

Detta gör då om jag föstått det rätt att alla har tillgång till musiken i nätverket, men att man har egna spellistor osv...

Det som jag sitter och funderar över nu är att få en extern firewire-HD att bli "deladmappen". Visst det går i Sharepoints, (det är väl det bästa sättet iofs) men jag är väldigt rädd för det programet, då jag vet folk som fått sina datorer helt uppfuckade av det. Kanske man får be om lite hjälp när ja väl kommit dit -har inte inhandlat min server än

//Filip

Men om man har en server så borde det väl vara enkelt att skapa en grupp med läs och skrivrättigheter där alla som ska ha tillgång till musiken ingår och sedan peka iTunes-klienterna till musikmappen på servern? Eller är det mer komplicerat än så? Läser iTunes in spellistan lokalt (så att alla få olika spellistor) eller ligger den också på servern och kan användas av alla? (Det känns inte som att det skulle fungera nu när jag tänker efter, men någon kanske har provat?)

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-30 08:03

det är nog sant, grejjen är väl den att jag inte är helt (något alls) insatt i hur en riktig server funkar, tänkte mer att bara köra igång en dator som kan dela ut musiken -utan någonm speciell servermjukvara... men det kanske inte är så svårt att fixa?

Det borde bara vara att flytta den för spellistor och inställningar ligger lokat ändå.
Hårdlänka den kanske med ln?

Eller så fixar men med servern som Martin säger.

Jag har en server (win2003) med alla mina låtar på som alla i mitt trådade och otrådade nätverk kan komma åt. Jag kör ju bara kringla+k för att ansluta mig till min externa filserver och därefter tar jag och addar folder to library i iTunes. Rättigheterna har jag ju satt i windows mha. konton. Funkar rätt smidigt. Jag har oxå skapat en SSH tunnel så jag kan streama låtarna även när jag inte är hemma men detta funkar bara under windows har inte fått det o funka i OS X (mha. bitvise tunnelier). Då kan man ju mounta så det ser ut som en lokal hårddisk, ganska smidigt men hastigheten är ju inte den bästa, men det räcker för att spela mp3orna iaf. Vet någon om det finns något motsvarade i OS X?

Jag gör samma sak som du baghera, fast på en kub med 10.4. Mountar afp och kommer åt all musik så länge jag har bredband, så macbooken och jobbdatorn är kliniskt befriade från mp3:or.

Enda struliga är ju som sagt när man lägger till nya låtar i biblioteket (går utmärkt att göra från vilken dator som helst), då måste de manuellt dras in i iTunes på två maskiner till. Det underlättar ju om man sorterar mapparna efter datumordning, så ser man vad som saknas på respektive dator, men jag funderar på om man inte kan lösa det med AppleScript.

1
Bevaka tråden