Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FPS i CoD 2 samt uppklockning av g-kort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer inte ihåg console kommandot för att se FPS i CoD och CoD2, någon som vet? Jag har en MBP 2.0, 1Gb RAM och 256 grafik. Testade att köra CoD2 i XP men det funkade inte speciellt bra, hackade ganska rejält. Kör ändå bara på 800 x 600 och har stängt av de flesta effekter, har dålig koll på vad man ska ha för inställningar också. Nu har jag använt ATI Tool för att klocka upp grafiken i XP. Grundinställningarna är 313 (Core) och 300 (Mem). Har höjt upp detta till 430 och 420 och snacka om skillnad i CoD2. Det flyter på ganska bra men vill nu även se skillnaden i FPS, mest för skojs skull. Har även testat 3DMark 05, har inte ändrat något i inställningarna där, mest pga att jag inte har en aning om vad som ska ändras men resultatet har gått upp från 2800 poäng till 3900 tack vare uppklockning i ATI Tool. Datorn blir inte varmare och fläktarna körs inte högre så något märkbar skillnad så sett har jag inte upptäckt. Något som har testat klocka upp sina grafikkort i sina MBP och som fått problem? Vore tacksam för lite feedback.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-29 02:47

Har läst att ATI X1600 i MBP har varierande klockfrekvens, dvs att det arbetar med högre hastighet under belastning och lägre hastighet när det inte behöver arbeta så mycket. Finns det ingen risk att man förstör den funktionen och därmed minskar kortets livslängd om man överklockar kortet själv?

Om man klockar med ATI-tool, körs kortet inte i samma hastighet i OS X också? Framförallt, förstör man inte garantin genom att klocka grafikkortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-29 18:36

cg_drawfps

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-29 18:41

velgro77: Spelar du i DX7 eller DX9?

Jag spelar i DX9 vad jag vet. Jo en av mina många frågor ovan är om kortet kan ta stryk av att klockas. Har läst att det i grundutförande ska arbete med 460/460Mhz men att det i MBP är nerklockat pga olika skäl, och antagligen goda sådana. Startar man ATI Tool så ser man att det är inställlt på 313/300 i default, men jag har alltså ändrat detta till 400/400. Jag är dessvärre novis på det här med hårdvara och ville egentligen bara ha lite synpunkter och ideer.

Hansfilipelo: Tror inte det klockas upp i OSX eftersom man efter varje omstart i XP är tillbaka i default, dvs 313/300 på grafikkortet.

Tror ni att datorn tar skada om man kör med uppklockat kort?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-01 01:13

Jag vet inte riktigt hur det är med mbp'n precis men vad jag vet från när jag klockat PC är att så länge den inte hänger sig, spottar artifakter eller blir väldigt varm ska det inte vara någon större fara att klocka alls. Jag har klockat väldigt mycket på min PC och om jag gått för långt och den hängt sig har det inte varit annat än att starta om och dra ner klocken lite.

Finns det sensorer på kortet så man kan se värmen eller kör du med "handmått"?

Överklockning innebär att kortet använder mer ström, genererar mer värme och drar därmed mer batteri. Angående eventuell skada vet jag dock intet, förutom att ökad värmeutveckling kan orsaka problem i sig.

1
Bevaka tråden