Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackar Firefox fortfarande på sidor med Flash?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hade en mac mini med powerpc-processor och ff 1.0 förut. ff hackade nåt så fruktansvärt om sidan jag var på hade flash-banners. ska köpa en macbook snart och använder då gärna ff 1.5. kommer jag få samma problem?

detta problem kan väl seriöst inte ha varit enbart relaterat till min dator?!

Vad menar du med hackar? förstår inte det riktigt..
Förklara gärna så kan jag testa åt dig

hela webbläsaren blev seg (och hängde sig ibland). har för mig att andra också hade samma problem, men det kanske är nåt som är åtgärdat för länge sen (hoppas jag). vi får se när jag köper min macbook om några veckor

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-29 00:35

Min Firefox kan inte ens visa Quicktime-filmer.

Testade precis att köra lite filmer på video.feber.se och scrolla samtidigt, det fungerar utmärkt. Detta på en PB 15", 1.67, 1GB RAM. Kör Firefox 1.5.0.5 samt Flash Player 9.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-07-29 09:14

Jag är också nyfiken på detta. Hur beter sig FF och safari när man besöker aftonbladet på en intel-mac? Laggar det mycket? Klarar inel-prollen flashh bättre än ppc?

Inga problem alls med aftonbladet på MacBook Pro 2,0, 2 GB RAM, 256MB VRAM.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 12:22

Jag får bumpa denna tråden lite då jag upplever samma problem med min veckogamla MacBook Pro 13" (2,53 GHz, 4GB RAM).

Det är hittills bara just aftonbladet som har betett sig på detta sättet, ett otroligt lagg vad det gäller att skrolla på sidan, även om den är helt inläst/laddad. Vad beror detta på och vad gör man åt det? Det kan ju inte få var apå det sättet.

Ursprungligen av zinned:

Vad beror detta på och vad gör man åt det?

Ett bra ställe att börja på, är att lämna lite mer information - t.ex OSX-version, Flash-version, Firefox-version, och vilka tillägg/plugins du har i Firefox.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 18:37

Ber om ursäkt för den ringa informationen, jag lämna denna nu :

OS : OS X 10.6.1
Flash-version : 10.0.32
Firefox-version : 3.5.4

Senast redigerat 2009-11-09 11:24
Ursprungligen av zinned:

OS : OS X 10.6.1
Flash-version : 10.0.32
Firefox-version : 3.5.4

Sedan det inlägget skrevs - har du uppdaterat OSX till 10.6.2, och Firefox till 3.5.5?

Ursprungligen av zinned:

Har vi verkligen inte någon här med information om problemet?

Eftersom det fungerar felfritt för de allra flesta, så är det svårt för oss att komma med några tips...

Men ett tips kan ju vara att prova senaste beta-versionen av Firefox - dvs 3.6b2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-07 18:29

Ingen som har någon information som kan avhjälpa detta?

Det är just i FireFox, det sker inte i Safari.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-16 15:10

Har vi verkligen inte någon här med information om problemet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-16 18:53

Har du några data på CPU-användningen?

Har lite problem med det också. Speciellt på videos så händer det att det stannar upp (som ett hack), för att sedan spelas upp normalt. Händer bara i Firefox. Tror det började med version 3. Har testat med en helt ren användare och inga addons, men ingen skillnad.

Lite småstörande.

Även jag har problem, när jag exempelvis var inne på Apples hemsida och kollade på senaste reklamfilmerna om iPhone så hackar filmen och det blinkar grönt i bakgrunden hela tiden.

Hur nedgraderar man till Flash 9?

Ursprungligen av kjellebelle:

Även jag har problem, när jag exempelvis var inne på Apples hemsida och kollade på senaste reklamfilmerna om iPhone så hackar filmen och det blinkar grönt i bakgrunden hela tiden.

Som jahve redan har påpekat, så har de filmerna ingenting med Flash att göra. Det är Quicktime. Så det problemet får du ta i en annan tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-17 15:45

På Apples hemsida körs i allmänhet QuickTime.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-17 20:35

Jag kör numera 10.6.2 samt FireFox 3.5.5 men problemet kvarstår med aftonbladet.se...några fler idéer, någon?

Riktigt irriterande!

Ursprungligen av zinned:

Jag kör numera 10.6.2 samt FireFox 3.5.5 men problemet kvarstår med aftonbladet.se...några fler idéer, någon?

Riktigt irriterande!

Problemet stavas Flash och varken Firefox eller 10.5.x eller 10.6.x.

Installera AdBlock Plus och slipp reklamen.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Problemet stavas Flash och varken Firefox eller 10.5.x eller 10.6.x

Men om det fungerar i Safari och inte i Firefox - vilket är fallet här - så kan man väl inte till 100% skylla på Flash?

Det finns hopp om bättring på Flash-fronten...

Adobe har släppt en "pre-release version" av Flash Player 10.1, som tydligen ska vara mycket effektivare. Läs mer här och här. I ett test sjönk tydligen CPU-belastningen från 450% till 190%.

...men det dröjer väl ett tag innan den är klar, och släpps "på riktigt".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-18 11:58

Det känns inte som det är lösningen på problemet eftersom det fungerar utmärkt i Safari men åt helsike i FireFox.

Ursprungligen av zinned:

Det känns inte som det är lösningen på problemet eftersom det fungerar utmärkt i Safari men åt helsike i FireFox.

Nja... kanske en del av skulden till Firefox-problemet ändå ligger hos Flash. Det vet vi ju inte...

Och Flash är ju erkänt långsam på Mac, så en ny version som är snabbare är väl ganska välkommen, eller hur?

1
Bevaka tråden