Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backa upp ett helt system till extern firewiredisk?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, jag äger en iBook 12" G4 med en 30GB-disk som jag skulle vilja backa upp till en extern firewire/usb2.0-disk. Finns det något inbyggt eller hur är lättast att göra det? Då menar jag hela systemet.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-09-06 21:28

Carbon Copy Cloner (eller CCC). Sök här på forumet så får du många tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 22:35

Man kan även göra det med Återställ-funktionen i Skivverktyg (som alltid finns i Verktygsprogram-mappen), men det tycker jag verkar krångla oftare.

Grymt! I love CCC. Gratis och allt. Verkar helt tokbra.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-07 00:26

Hjälpte precis en polare flytta över ett system till en annan disk med diskverktyg och återställning av disk då CCC hade krånglat som faen

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-09-10 00:34

Supersnabb unix-kopiering

Jag använder alltid ASR i terminalen för att ha färska bootbara kopior på alla mina diskpartitioner.
CCC bygger på ditto funktionen, men ASR är ca 10 ggr snabbare förutsatt att man kopierar en hel disk1 till en annan hel disk2. Den senare måste man låta suddas om den höga hastigheten ska nås, varvid ASR kopierar alla bitar exakt med hjälp av Macens DMA-krets. (Diskarna kan givetvis vara bara partitioner också)

ASR funkar på alla typer av diskar som kan monteras på skrivbordet och är MacOSX version av ett program Apple utvecklade till MacOS9 för att kunna kopiera Unixskivor supersnabbt med bibehållna inställningar av privilegier, unixlänkar, bootinfo, osynligafiler etc. Alltså få med allt det Finder i MacOS9 inte kunde kopiera. Hastigheten är alltid max den av den långsammaste diskens. (tex om från/till FW blir det 400/800 Mb/s ,eller ATA66 ≈ 66MB/s)

Hur? Jo, starta terminalfönstret och skriv på kommandoraden (EXAKT som här, eller använd copy/paste på texten mellan citationstecknen):

"sudo asr -source "

Ha terminalfönstret placerat så det inte täcker de 2 diskarna som du tänker nyttja (som är monterade och på skrivbordet). Låt oss i detta exemplet ge diskarna namnen "MittOrginal" och "TomDisk".

Ta nu med musen och dra i disken "MittOrginal" och släpp den under din text i terminalfönstret - resultatet blir att den fullständiga unixadressen för din Orginaldisk skrivs efteråt på raden, så det blir tex så här:

"sudo asr -source /Volumes/MittOrginal "

(Om det är tex svenska tecken eller mellanslag i namnet ser sista delen av namnet lite konstig ut, men ändra inget för det är 100% rätt adress på unixspråk!)

Startdisken som källa är lite olämplig, åtminståne om man har filevault på, annars går även det oftast, men oavsett vad den verkligen heter, så har den unixadressen "/" (root), i det fallet blir resultatet istället: (prova gärna, för det är bara att sudda texten om du inte vill ha den)

"sudo asr -source / "

Lägg nu till texten "-target ", då står det: (OBS! bindestrecken före -source och -target)

"sudo asr -source /Volumes/MittOrginal -target "

Dra nu med musen disken dit du vill ha din exakta kopia (som då även blir bootbar, om orginalet du kopierar är det) till slutet av terminalfönstret så kommer resultatet att likna följande:

"sudo asr -source /Volumes/MittOrginal -target /Volumes/TomDisk "

Till sist bifoga texten "-erase" på slutet, detta gör att måldisken suddas innan data börjar skrivas, vilket gör att DMAn aktiveras och kan nyttjas för kopierandet (DMA är ett chip i Macen som möjliggör supersnabb kopiering utan att varken CPU-kraft eller CPU:ns data och adressbussar tas i anspråk!):

"sudo asr -source /Volumes/MittOrginal -target /Volumes/TomDisk -erase"

Nu är det bara att trycka på "enter" så frågar terminalen om du verkligen vill att "Tomdisken" suddas och skrivs över med hela innehållet som är på "MittOrginal" ? (Y/N).
Tryck på Y-tangenten så börjar kopieringen eller avbryt med nån annan tangent.
Du får utskrift på hur långt du kommit under kopieringens gång.
(Tips: Det går bra att ta info på diskarna under tiden utan att störa det minsta pga DMAn går)

Om du vill veta alla detaljer om ASR, så skriv bara "man asr" i terminalfönstret! för att få hela manualen för ASR (bläddra med space och avsluta manualen med "q" - litet Q för att komma tillbaks till kommandoraden igen.)

Senast redigerat 2005-09-10 00:55
Ursprungligen av R.Kroc:

Jag använder alltid ASR i terminalen för att ha färska bootbara kopior på alla mina diskpartitioner.

Grymt!
Detta ska jag testa vid nästa backup
Tackar

Ursprungligen av R.Kroc:

Jag använder alltid ASR i terminalen för att ha färska bootbara kopior på alla mina diskpartitioner.
CCC bygger på ditto funktionen, men ASR är ca 10 ggr snabbare förutsatt att man kopierar en hel disk1 till en annan hel disk2. Den senare måste man låta suddas om den höga hastigheten ska nås, varvid ASR kopierar alla bitar exakt med hjälp av Macens DMA-krets. (Diskarna kan givetvis vara bara partitioner också)

Trillade över den här tråden när jag sökte. Mycket intressant och bra inlägg, jag kände inte till ASR eller det speciella DMA-kretsarna. Tack för den utförliga förklaringen!

Tack så hemskt mkt! Din text sparar jag i ett dokument! Vad fint av dig att ta dig tid

Tackar från Benjamin!

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-09-15 07:11

Tack att ni förstått vinken!

I MacOSX är exakta kopior med behörigheter etc livsviktiga för backup! Därför är det säkrast att göra som Apple själva. Dessutom har ni en bootbar kopia av startskivan om något skiter sig.

Sedan brukar jag änvända SilverKeeper v1.1.4 (Gratis! se www.silverkeeper.com ) för att snabbt komplettera ifall jag bara gjort småuppdateringar som inte påverkar själva systemmappen. Den tar typ 50 GB/min vid incrementell backup (alltså när man bara backar upp pyttelitet ändrat), alltså upp till 100 GB kollas av på 2min och den bevarar allt exakt till 99.9%. Bara vissa filer som tillhör rooten går ej, så man ställer in excludering av själva systemmappen och kör denna för daglig backup (sen har jag en extra månatlig ASR-backup på en 200GB FW med) /R.

Detta bör hamna i en FAQ-lista.
Tack för utmärkt intstruktion!

Måste source och target ha samma diskstorlek eller räcker det om det finns plats för utnyttjat utrymme?

Jag har en iMac som jag vill klona hårddisken på. Hur gör jag enklast om jag till min hjälp har en iBook och en extern FW-disk? Det är ju inte optimalt att klona en disk som man bootat från. Kan jag köra ena datorn i Target mode?

Ursprungligen av David Molarin:

Jag har en iMac som jag vill klona hårddisken på. Hur gör jag enklast om jag till min hjälp har en iBook och en extern FW-disk? Det är ju inte optimalt att klona en disk som man bootat från. Kan jag köra ena datorn i Target mode?

Ja, det låter väl rimligt? Alltså att du startar iMacen i target mode och ansluter den till din iBook (eller till FW-disken, beroende på hur du lägger upp din FW-kedja). Sen borde det gå att köra ASR-kopieringen som nämns i tråden (jag har dock ingen erfarenhet av det själv) eller så tar du hjälp av ett program som Synk eller SuperDuper.

Jag använder CCC för fullt just nu (och klonar c.a 90 datorer). Jag har alltid använt CCC just för att den aldrig har strulat för mig.
Men nu ska jag testa R.Kroc's tips och se hur pass mycket snabbare det går!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 15:49

Varför fungerar inte detta?

Citat:

iMac:~ ola$ sudo asr -source /Volumes/Macintosh HD -target /Volumes/Maxtor -erase
asr: Unrecognized verb "HD"
Usage: asr <verb> <options>
<verb> is one of the following:
asr help | version
asr restore --source <source> --target <target> [<options>]
asr restore --source asr://<host>/ --file <file> [<options>]
asr server --source <source> --config <plist> [<options>]
asr imagescan --source <source> [--filechecksum] [--nostream]
iMac:~ ola$ sudo asr -source /Volumes/Macintosh_HD -target /Volumes/Maxtor -erase
Validating target...done
Validating source...asr: Couldn't validate source - No such file or directory
iMac:~ ola$

Är ett mellanslag i källans namn, spelar det någon roll?
Startar med 'Macintosh HD', gör det någon skillnad?

Du måste skriva:

/Volumes/Macintosh\ HD

Och det är pga. mellanslaget ja..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-01 16:43

En ny variant på frågeställningen.
Jag har en iMac (Intel) som jag vill köra back-up på (för att kunna fornatera om). Tänkte göra så här.
- Gammal PM G4 i target mode (extra disk som master i den)
- CCC på iMac till G4
- Boota iMac på CD och formatera HD
- Starta om iMac i target mode
- CCC på G4 till iMac-disken

Frågan jag har är egentligen: Har det någon som helst betydelse att disken ha varit ute och hälsat på på en icke-Intel maskin?

Kan man använda samma kommando under Leopard?

1
Bevaka tråden