Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad för 802.11g nätverkskort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 18:35

Hejsan,

Vad är det för chip som ett kort ska innehålla så att det beter sig som ett Airport Extreme kort. Eller räcker det inte med samma chip.

Det ska gärna gå att beställa hos någon av dom större internet butikerna och ska vara PCI ansluten, behöver itne vara något super bra kort då det bara är för föräldrarna.

//Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 18:40

Varför ska dina föräldrar inte ha bra grejer?
Här är ett kort som säkert skulle duga åt dig också.

http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=231924&product_id=418733

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 21:30

Inte så

Inte så jag menar utan mera att det inte behöver vara något extremt som jag och dom tycker är onödigt då det ska användas för att surfa på lite, det behöver inte prestera någrå enorma siffor heller då det endast finns 0,5 Mbit och före dom skaffar snabbare kommer dom nog ha bytt dator.

Tackar för tipset men det finns inget billigare runt kanske 500 - 600 kr?

//Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 21:56
  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-07-26 23:20

För att kortet ska uppföra sig precis som ett AirPort och fungera med Apple's drivrutiner ska det vara ett Broadcom chipset. Fördelen blir givetvis att uppdateringar och övrig systemintegration går automatiskt.

Jag vet att bl a Linksys har använt Broadcom i en del kort, dock inte i alla. (Har själv ett Linksys, fast PC-card.)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-27 11:08

Den där såg mycket bra ut Konrad, men jag undrar spot ska det vara ett specifikt Broadcom chip och finns det kanske någon lista på någon mac sida med vilka som funkar och inte funkar?

//Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-27 11:15

Jag har en sån där Planex i en gammal G4 MDD, den funkar fint ihop med en AP Express.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-27 11:18

Detta kort då skulle det kanske kunna fungera? Någon som använder det?

Linksys Trådlöst Nätverkskort .11g WMP54G (PCI)

Har helst ett internt kort då USB portarna är upptagna.

//Adam

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-07-27 14:12

Gjorde en snabb sökning på nätet, men kunde inte säkerställa vilka revisioner av WMP54G som använder Broadcom och vilka som inte gör det. Det går säkert att hitta med lite mer målinriktad sökning, eller så kan du kanske försöka kontakta Linksys själva och fråga...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 14:59

Funka?

En sån här borde funka va? Eller har jag fel?

//Adam

edit: glömde produkt länk http://www.mycom.se/produkt/netgear_wge111_11_54mbps_802_11b_g_39616.html

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-07-28 15:20

Jodå, funkar säkert helt ok.

Linksyskortet de har använder troligtvis Broadcom, men det är inte helt lätt att veta säkert, eftersom de inte visar vilken version av kortet de säljer. Maila och fråga.

1
Bevaka tråden