Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hitta.se hur lång tid att utveckla ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hur lång tid skulle en sajt likt hitta.se ta att utveckla ? för en programmerare? för flera programerare ... ?

skulle uppskatta jätte mycket om ni kunde komma med en seriös uppskatning ..

1000 tack

//Andy

Jag kan inte sätta siffror på det, men det måste vara väldigt måndag timmar. De har ju ständigt utvecklat sidan vidare. Som t.ex. satellitbilderna och interaktiv ajax-navigering (ungefär som Google Maps).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-12 16:25

Håller med Adrian, men jag tror det var många tisdag-, onsdag-, torsdag- och fredagstimmar också.
Skulle tippa på 1.231,5 mantimmar (exkl.kafferaster).

Ursprungligen av Danne V:

Håller med Adrian, men jag tror det var många tisdag-, onsdag-, torsdag- och fredagstimmar också.

Eh, jag skrev visst "måndag" när jag menade "många"

(Lustigt, jag stavar nästan aldrig fel, försöker så långt jag kan att inte göra det iaf, däremot skriva jag rätt ofta helt fel ord.)

  • Medlem
  • 2006-07-28 12:33
Ursprungligen av Adrian B:

Eh, jag skrev visst "måndag" när jag menade "många"

(Lustigt, jag stavar nästan aldrig fel, försöker så långt jag kan att inte göra det iaf, däremot skriva jag rätt ofta helt fel ord.)

Skriva jag "ormet kroper i gräset".

  • Medlem
  • 2006-06-12 16:30

det är väl bara att börja och klocka det..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-12 16:53

Planerna fastslogs i februari05 - sajten debuterade i juni. Som jag minns det var det en 6-7 utvecklare ombord.

Teleadress hade dock en hel del på plats redan vilket både innebar merjobb och fördelar.
Sen har det ju tillkommit flera sköna features efter ägarbytet.

tack för svaren ...

jag menar något lite enklare så som ex - > http://www.limeway.se/

en sajt(PHP) som söker en databas (SQL) med olika yrkeskategorier och vissar sedan kontaktinformation samt logo till det företaget ...

en annan sajt som bygger på denna prencipen - > http://www.hantverkarguiden.se/

vad skulle det ta ? 2-3 Månder ?

Ursprungligen av Tussen69:

en sajt(PHP) som söker en databas (SQL) med olika yrkeskategorier och vissar sedan kontaktinformation samt logo till det företaget ...

Runt en timme med Drupal. Om man har pysslat lite med det innan vill säga. Men man får mycket gratis, admingränssnitt finns, användarhantering med nivåer, RSS, osv...

10 timmar för det du beskrev...

...sen kan man lägga hur mycket tid som helst på detaljerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 10:03
Ursprungligen av capojava:

10 timmar för det du beskrev...

...sen kan man lägga hur mycket tid som helst på detaljerna.

Ursprungligen av irrelogical:

Runt en timme med Drupal.

Ren utvecklingstid ja. Möjligen. Men tussen69 ville ju ha seriösa uppskattningar! Inte ens om man multiplicerar med pi, kommer era uppskattningar att bli i närheten av verklig nedlagd tid! Eller med andra ord: se b0bbens inlägg för en mer seriös diskussion!

Hade tussen69 tänkt att göra en egen www.hitta.se kanske www.findTussen69.se

Ursprungligen av Macgoransson:

Hade tussen69 tänkt att göra en egen www.hitta.se kanske www.findTussen69.se

nej .... hade tänkt att göra en funktion till en corperativ sajt för att underlätta sökning ..

typ hitta.se möter intranet ...

jag har hittat en open-source för ändamålet som jag kommer utgå från som heter yellowPHP ....

okok, lycka till då tussen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 19:55

Det webbsystemet jag ansvarar för på mitt jobb har tagit 2 år med 3 utvecklare att göra. Det är över 300k rader, och det kommuniceras mot massa centrala system. Varför det har tagit så lång tid är att vi la ner otroligt mkt jobb på att göra något så avancerat som färdig mjukvara i lastbilar så enkelt som möjligt. Svårt att förklara på få rader vad det handlar om, men det är jäääävligt mkt jobb, och flera rewrites

Sen vet vi ju inte vilka interface det finns på hitta.se "där bak" så att säga, det vi vanliga lusers ser kanske inte är allt?
Om du ska göra det du skriver i ditt sista inlägg ska du fråga dig: behöver jag admin-interface? Hur lägger jag till nya företag? Ska de få redigera sin information själva, eller hackar vi direkt i databasen? osv osv osv osv.

Jag tror att capojava menar att ren utläsning från DB och ut på en sida, utan "fiffigheter", tar 10h, ska det vara mer så stiger den siffran genast.

En sak är viktig att komma ihåg, oavsett vilka system man bygger, är att du ska hjälpa dina användare, att systemet ska jobba för de, och inte omvänt.
Det värsta jag vet är när någon utvecklare säger till mig: "Men så kan vi inte göra, systemet e inte uppbyggt att klara det, användaren kan göra såhär istället" och så massa rappakalja om hur användaren ska jobba sig i timmar för att få nåt gjort. Det är då jag drar i spaken för projektet och det blir möten

Nu blev det mkt text, men jag kan inte poängtera nog hur noga man ska vara med att bygga system för att det ska underlätta/hjälpa människor och inte krångla till deras liv.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 10:13

nä nu måste jag - var har du hittat bilden adrian?

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 21:29

Angående eländet med att uppskatta hur lång tid något tar kan jag rekommendera en bok som heter "Agile Estimating and Planning". Där använder dom en metod som bygger på att man tilldelar olika uppgifter "poäng" och sen autojusterar vilken hastighet man avverkar poäng i... Väldigt amerikanskt (mycket läsande för att komma fram till poängerna), men intressant metod.

1
Bevaka tråden