Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple "erkänner" att MacBook Pro 15" piper

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nån tipsade om denna länk:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303365

"MacBook Pro with noise under the keyboard
If your 15-inch MacBook Pro emits a high-pitched buzzing sound, please contact AppleCare for service."

Dokumentet är skapat redan i februari i år men är tillgängligt för allmänheten först nu. Så nu är det bara för alla med pip att köa till närmsta serviceställe för att få en pipfri och härlig MBP.

Edit: Stvafle

Senast redigerat 2006-07-26 22:28

Härligt! Blir att lämna in efter semestern!

Får man den pipfri då om man lämnar in den?
Har inte beställt min MBP ännu, men känns som att det inte finns en konkret lösning på detta. Antingen får du pip i den eller inte känns det som.

Och är fallet så att du blir drabbad, så ska man byta ut logikkortet etc, men fortfarande med pipljud i vissa fall (enligt vissa trådar i ämnet på forumet).
Varför inte börja sälja isåfall pipfria datorer istället för att kunderna skall bli missnöjda och hålla på att krångla med service?

Beställer du idag är den pipfri. Om du inte får nån som legat på ett lager och skräpat hela våren förstås. Men de nya som går ut har det nya moderkortet som jag fick i min. Det pep då inte det minsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-27 20:54

Prova att sänka ljusstyrkan. Funkar på min MBP.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-27 22:08

Hmm skulle vilja lämna in min men måste ha datorn.... sugit.

Tänka sig alla Service Verkstäder har vetat om detta om inte så långt tillbaka som Februari men bra mycket tidigare än pöbeln... jag undrar varför de inte gjort ett utskick till alla sina MBP kunder och erbjudit rep av maskinen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-27 22:54

Varför har vi inte hört ett pip om detta tidigare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-07-28 00:07
Ursprungligen av Macus:

Varför har vi inte hört ett pip om detta tidigare?

för era mbp piper högre? (kunde inte hålla mig)

Jag blev glad när jag läste detta. Ska lämna in min och be dem kolla på pipet, att fläktarna "muar" och att min batteritid är typ häflten av en arbetskollega.

"arbetskollegas" even.

Yes äntligen!

Detta har jag väntat på sedan MBPn började komma till oss konsumenter. Min åker in på måndag om allt går som planerat.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 11:33

Sänka ljusstyrkan kan få en del tidiga MBP:s att ge ifrån sig ett annat pip...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-30 16:19

MBP via hemPC...

Har en MBP som hyrdator och det är givetvis ett av de pipande exemplaren. Jag har inte orkat ta tag i problemet än och undrar om det är någon som har erfarenhet av situationen. Är det lika bra att vända sig till Apple direkt, eller bör uthyraren fungera som mellanhand?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-30 16:51

Ta kontakt med uthyraren och be om att få byta ut datorn.
Sen kan uthyraren ta kontakt med Apple och åtgärda den felaktiga datorn.
Det är inte ditt bekymmer. Du hyr en dator som skall fungera.

Läs också hyreskontraktet en gång till. Kolla om det står något om fel i varan.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-07-31 13:39

Måste man ringa Apple, eller kan man ta den direkt till servicestället?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 16:07

Pip

Jag måste ha fått ett måndagsex av macbookpro för min piper ingenting.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 19:01
Ursprungligen av je61:

Jag måste ha fått ett måndagsex av macbookpro för min piper ingenting.

fredagsex menar du?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 19:50

Självklart i bland så ställer min dyslexi till det.

  • Medlem
  • 2006-07-31 22:14

när jag ringde svenska applesupporten i fredags visste de ingenting om något serviceprogram, trots att jag hänvisade till den amerikanska sidan ovan. den killen jag pratade med påstod att uppmaningen på sidan endast innebär att apple vill ha in info om problemet men att det inte finns någon lösning på pip-problemet än?!?

tänker ringa dem i morgon igen och fortsätta tjata om detta, men om det är någon som lyckats få igenom service för pipet skulle jag uppskatta ett namn på den på apple som hanterat ärendet...

Nu vet jag inte vad mitt ord är värt men enligt servicestället jag fick min dator fixad på var nya logikkortet till för adressera ett antal fel, bland annat pipet. Jag gick nya logikkortet och ny installationsskiva och borta var allt pip!

http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/100242-nytt-moderkort-inget-pip.html

  • Medlem
  • 2006-07-31 22:36

enligt apple sitter redan den senaste revisionen av moderkort i min mpb 2.16 (revsion d har jag för mig att de sa) och som sagt så påstår de att det inte finns någon info alls från apple som säger att pipet försvinner av moderkortsbyte?!? var servades din?

Revision D hade jag i min FÖRE sista bytet. Det såg jag själv på ett av korten de bytte. Satt en klisterlapp (trot eller ej) där det stod REV D.

Inte för jag vet vad nya logikkortet var för revision men det var senare än D och krävde nya installationsskivor. Du ser ju själv lappen som följde med i länken i mitt förra inlägg.

Jag lämnade in min hos Macsupport här i stan. De var otroligt hjälpsamma! Vilket är mer än man kan säga om Apple...

  • Medlem
  • 2006-07-31 23:17

ok, tack för det!

min mpb är så ny så jag hade 10.4.6-skivor från start, och enligt apple som sagt rev d. de sägger också att det inte finns senare moderkort än rev d?!?

jag ringer till lan-master här i stockholm istället får vi se vad de säger...

Jag förstår inte riktigt vart jag ska vända mig? Är det Apple jag ska ringa till? Eller något serviceställe? Var hittar jag isåfall telefonnummer till dessa? :/

  • Oregistrerad
  • 2006-08-03 11:46
Ursprungligen av raZmus:

Jag förstår inte riktigt vart jag ska vända mig? Är det Apple jag ska ringa till? Eller något serviceställe? Var hittar jag isåfall telefonnummer till dessa? :/

där du köpt den?

Nej, de är inget auktoriserat servicecenter. Men hittade nummer till ett sådant i Borås genom en granntråd här på forumet. Verkade inte vara något problem att få den lagad, dock hade de lite kö. Så ska leta efter någonstans där de inte har det tänkte jag, kanske LANmaster?

Har precis köpt en ny MBP 15" 2.0,

Vad är detta pipande som alla pratar om, vad skall jag lyssna efter? Jag hör ingenting.

Gäller detta alla modeller?

Ursprungligen av edebol:

Har precis köpt en ny MBP 15" 2.0,

Vad är detta pipande som alla pratar om, vad skall jag lyssna efter? Jag hör ingenting.

Nej, för du har ju precis köpt den. Efter att Apple att fixat pipet.

  • Medlem
  • 2006-08-06 22:19

lanmaster har kö!

ringde i fredags och fick tid för undersökning över en dag först den 22:a...

Bevaka tråden