Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple switchar från ATI till NVIDIA?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låter troligt... Jag har själv ofta föredragit ATI framför Nvidia, men egentligen spelar det nog ingen större roll. Kanske att AMD satsar lite extra på ATI för att framstå som en bättre kandidat (i alla fall när det gäller spel) jmf med Intel+Nvidia kombinationen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 18:43

Kanske skulle lägga in ett ? i rubriken då inget är bekräftat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 18:58

Dessutom är det ingenting som hindrar att man vid ett senare tillfälle köper ett ATI och kastar ut NVidia?

  • Medlem
  • 2006-07-26 19:03
Ursprungligen av bossep:

Dessutom är det ingenting som hindrar att man vid ett senare tillfälle köper ett ATI och kastar ut NVidia?

Jag vet inte riktigt vad det innebär, men den här meningen pekar mot att det inte skulle gå (?): "...yesterday morning, Intel announced that it has no plans to renew ATI's chipset bus license."

  • Medlem
  • 2006-07-26 19:02

ATI har alltid hållit högre kvalitet, även om det är ganska marginellt. Jag kan inte påstå att jag ser någon skillnad, men de som mätt har kommit fram till att NVidia har sämre signal. Dessutom släpper de flera drivrutiner i månaden (till Windows), vilket bara är skumt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 19:06

Du menar att busen som kortet sitter i skiljer sig mellan Intel och AMD? Jag har noll koll på den saken.

  • Medlem
  • 2006-07-26 20:12
Ursprungligen av bossep:

Du menar att busen som kortet sitter i skiljer sig mellan Intel och AMD? Jag har noll koll på den saken.

Det är ju möjligt att det gäller den bärbara arkitekturen, men jag gissar bara. Att det plötsligt skulle bli omöjligt att peta i PCI-kort, förefaller ju vid närmare eftertanke otroligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-27 10:58
Ursprungligen av stfm:

Det är ju möjligt att det gäller den bärbara arkitekturen, men jag gissar bara. Att det plötsligt skulle bli omöjligt att peta i PCI-kort, förefaller ju vid närmare eftertanke otroligt.

Har nu läst lite om det och det förefaller ekonomiskt vansinne från AMD att göra det omöjligt att använda ATI i Mac. Du har ju en efterköpsmarknad också. AMD vill inte förlora pengar och jag tror inte Intel kan förbjuda Apple att sätta in ATI-kort?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-26 20:53

Tråd flyttad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-27 06:18

Ati kommer fortfarande tillverka grafikkort som funkar både på AMD och Intel, det är bara att Ati förlorar sin licens att tillverka chipset för Intel´s cpu´s (det vill säga nordbryggan)

Tror inte att det kommer bli någon skillnad på Mac-fronten eftersom ATI-grafikkort antagligen kommer att fortsättas släppas.

Det är väl inte Intel som bygger moderkorten åt Mac, utan ASUS, eller har jag fel?
Så om ASUS fortfarande har lincens att få använda ATI's chipsets i moderkort, så tror jag inte det blir någon större skillnad.

Ang. ATI vs nVidia grafikkort, så har jag uppfattat det som att ATI's kort oftast är strömsnålare, ger högre prestanda vid lägra klockfrekvens samt har generallt högre kvalitet.

Om jag inte resonerar fel nu, så borde Apple-marknaden vara en ganska betydande inkomstkälla för ATI. Det är ju bara ATIs originalkort som fungerar i Mac. (Bortsett från nVidia naturligtvis.) Ingen massa billiga kort från Asus, Sapphire osv. Jag antar att ATI drar in betydligt mer slantar per eget kort, än de gör på andra tillverkares kort som bygger på deras GPU?

Bara att instämma med de senaste inläggen alltså. ATI lär fortsätta göra kort för Mac som vanligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-31 06:50
Citat:

Det var AMD som tog denna affärsmöjlighet till ATI: Skulle det vara intressant att spela en huvudroll i skapandet av nästa generation strömsnåla, mobila prestandaplattform? Uppenbarligen var svaret ja, men vad tjänar egentligen ATI på detta förutom en massa snabba pengar? THG har frågat högt placerade representanter från de båda företagen.

http://www.tomsbusiness.se/ekonomi_finans/20060727/index.html

Intressant läsning faktiskt.

1
Bevaka tråden