Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på Powerbook - startar ej

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-22 18:08

Jag kan plötsligt ej starta upp min 2-3 år gamla Powerbook 15". Den kommer bara till den grå skärmen med äpplet och den snurrande visaren, sen står den där i evigheter och tuggar.
Hade igår problem med att datorn arbetade väldigt trögt och hackigt samtidigt som den var ovanligt varm. Efter någon omstart betedde den sig likadant. väldigt seg med massa badbollar , för att idag inte starta alls.
Tyvärr har jag inte tillgång till System-DVDn där jag är nu. den ligger hemma.

Vad kan felet vara? Minnet? Hårddisken? Moderkortet?

Hur felsöker jag utan behöva lämna in den?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-22 19:37

ingen som har någon aning? hur får jag fram consoletext under startup-processen?

För att svara på din senaste fråga:
Äpple-S

Med den info du har gett skulle jag gissa på systemfel eller något hårddiskrelaterat, inga hårdvarufel vad jag tror nu i alla fall.

Börja med att reparera disken med DiscWarrior om inte det hjälper prova att installera om systemet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-26 15:10

Lite uppdatering om läget:
Har försökt att installera om systemet från orginal-DVDn men det fungerar inte heller. Den startar upp installationsprogrammet, men när man ska klicka continue för att börja installera står hårddisken bara och tuggar igen, sedan händer inget mer.

Har försökt både med orginalskivan och Tigerskivan (den hänger sig när den inte hittar någon hårddisk att installera på)

Har även gjort Apple Hardware Test men den hittar inga fel. Diskwarrior har jag inte. Verkar vara ett betalprogram. Borde man köpa det?
Verkar ändå kunna vara något hårddiskrelaterat fel eller? I värsta fall får man väl försöka formatera om disken i console-läge med rm -rf vilket borde gå?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-26 15:19

Just det gjorde en fsck på hårddisken i consoleläge. Den jobbade på ett bra tag, såg ok ut, till slut stod det I/O error.
Annars går det att lista filer och så i consoleläget...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-26 20:06

Jag har ingen alls erfarenhet av krånglande macar så jag behöver lite mer tips... den har funkat perfekt i över 2 år.
med ovanstående info borde det väl vara hårddisken eller? eller kan det vara fel på minne eller logikkort trots allt?
Jag kan ju inte starta upp datorn med orginal-dvd så jag kommer till skivverktyg? får heller inget felmeddelande, utan den bara står och tuggar när den bootat upp DVDn då den kommit till installationsmenyn.

Frågor:
Är det enkelt att byta hårddisk själv? Vilka hårddiskar passar - alla 2,5" eller?
Kan det vara fel på logikkortet eller minnet som yttrar sig på detta sätt?
Hur kan jag föra över data från den trasiga hårddisken?

1
Bevaka tråden