Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar Windows på Mac RAM?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 21:23

Tjena

Jag har redan en stationär Mac men har funderat länge på att köpa en bärbar PC/Windows bara för att kunna komplettera med vissa program och kommande Vista. Men det går ju att köra wibndows på apple nu för tiden, så min fråga till er som prövat detta är går det slött? Hur är det med ram minnet, använder man hela minnet eller bara en viss del som Virtual PC gjorde?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 21:46

Jag använder ibland Windows XP på min MacBook Pro för att programmera och spela lite spel (Battlefield 2, Day of Defeat).
Det fungerar den toppenbra till!
Man använder all RAM och processorkraft som finns eftersom det är som vilken PC med Windows på som helst.
Vissa saker är det lite problem med (det finns inga drivrutiner än); t ex kameran, bakgrundsljus på tangentbordet och fjärrkontrollen.

Windows på mac

Hej jag har windows på mac, det fungerar kanon, det var bara gratis ett tag för mig, sen måste man betala, men inga problem, lite krångligt att installera men, det funka kanon, förutom att musen tyckte jag blev lite konsitgt, har du nå frågor så fråga på bara:)

Vad menar du med gratis ett tag? När man kör BootCamp så är de enda man behöver en windows-licens (denna är inte gratis) annars kostar det inget.

Var det parallels du tänkte på? (VitualPC för Mac med Intel typ)

fråga till ptr:

Hej jag är i färd med att köpa en ny dator och det lutar nog åt en MacBook Pro 17'' med 2 Gig RAM minne, du skrev att du kör BF2 på din...köper en ny dator i första hand för att kunna spela detta så jag undrar om den (grafikkortet m.m.) räcker till för BF? Hur har du förresten löst "problemet" med "högerklick"?

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 17:28
Ursprungligen av Victor_Ward:

fråga till ptr:

Hej jag är i färd med att köpa en ny dator och det lutar nog åt en MacBook Pro 17'' med 2 Gig RAM minne, du skrev att du kör BF2 på din...köper en ny dator i första hand för att kunna spela detta så jag undrar om den (grafikkortet m.m.) räcker till för BF? Hur har du förresten löst "problemet" med "högerklick"?

Tack på förhand!

Jag körde BF2-demot med ganska höga inställningar och det flöt på bra, eftersom demon inte brukar vara särskilt optimerade så lär hela flyta ännu bättre. Om jag hade haft ork att köra mer datorspel hade jag lätt köpt det, och jag är ganska kräsen när det gäller svarstider i spel.
Högerklick har jag löst med en extern mus, om du vill använda touchpaden kan du testa detta program: http://www.geocities.com/pronto4u/applemouse.html

PS:
Jag har en 2,0 ghz MacBook Pro 15".

Ursprungligen av ptr:

Högerklick har jag löst med en extern mus, om du vill använda touchpaden kan du testa detta program: http://www.geocities.com/pronto4u/applemouse.html

För mig buggar det programmet totalt, när jag trycker på Ctrl blir det samma sak som Enter. Kanske bara är för mig. Sen så är trackpaden lite buggig, har man fingrarna för nära högerkanten på trackpaden så börjar muspekaren hoppa över skärmen för mig.

Mvh,

Ursprungligen av ptr:

Jag körde BF2-demot med ganska höga inställningar och det flöt på bra, eftersom demon inte brukar vara särskilt optimerade så lär hela flyta ännu bättre. Om jag hade haft ork att köra mer datorspel hade jag lätt köpt det, och jag är ganska kräsen när det gäller svarstider i spel.
Högerklick har jag löst med en extern mus, om du vill använda touchpaden kan du testa detta program: http://www.geocities.com/pronto4u/applemouse.html

PS:
Jag har en 2,0 ghz MacBook Pro 15".

Ska då sägas att 15" har ett nerklockat grafikkort till skillnad från 17" som har standardklockat grafikkort. Man får därför bättre grafiska prestanda med en 17" MBP än med en 15".

Ursprungligen av hansfilipelo:

Ska då sägas att 15" har ett nerklockat grafikkort till skillnad från 17" som har standardklockat grafikkort. Man får därför bättre grafiska prestanda med en 17" MBP än med en 15".

...så då borde det definitivt inte vara några problem att spela BF2 med MacBook 17'' ?

Ursprungligen av Victor_Ward:

...så då borde det definitivt inte vara några problem att spela BF2 med MacBook 17'' ?

Nej det borde det ej. På min MBP 15" så kan jag spela i 1024*768 med allt på high och 2 ggr kantutjämning. Då får jag antydan till hackigt spel och hackigt spel vid tyngre beskutning, vilket man inte bör få med 17".

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 23:54
Ursprungligen av hansfilipelo:

Nej det borde det ej. På min MBP 15" så kan jag spela i 1024*768 med allt på high och 2 ggr kantutjämning. Då får jag antydan till hackigt spel och hackigt spel vid tyngre beskutning, vilket man inte bör få med 17".

Hur är din MBP 15" jämfört mot min iMac 20" med följande specs:

Cpu: 2.16Ghz Intel Core 2 Duo
Ram: 1Gb
HD: 250Gb (32GB windows partition)
Vga: Radeon X1600 128Mb

För jag spelade BF2 nyss och hade följande tråkiga problem:

1. Ljudet "knäpper" eller hur man ska förklara
2. Spelet går ej att köra laggfritt med allting på medium och upplösningen på 1152x864 @ 70Hz.

Nu hade jag förvisso ingen uppdatering till spelet samt att Steam ligger och drar ner update till CS.S i bakgrunden om det nu kan spela roll i detta sammanhanget. Jag tycker ju att BF2 bör gå att spela med högre grafik samt spela utan det där knäppandet ljudet. Det är irriterande. Jag kan t.ex köra Quake 4 på full grafik.

Drivrutiner i Parallels?

Har installerat Parallels Desktop och Windows XP home på en MacMini CoreDuo 1,66. Problemet är bara hur får jag in rätt drivrutiner för grafik, nätverk, USB2.0 etc. Som det är nu får jag frågetecken för grafik och annan pci-bryggenhet(brukar vara moderkortskretsar), nätverk identifierar som RTL 8029(=10Mbit) och USB är 1.0, inget wlan eller BT. Är det någon som har ideer på hur man ska göra för att få korrekta drivers?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-10-24 11:14
Ursprungligen av macuddevalla:

Har installerat Parallels Desktop och Windows XP home på en MacMini CoreDuo 1,66. Problemet är bara hur får jag in rätt drivrutiner för grafik, nätverk, USB2.0 etc. Som det är nu får jag frågetecken för grafik och annan pci-bryggenhet(brukar vara moderkortskretsar), nätverk identifierar som RTL 8029(=10Mbit) och USB är 1.0, inget wlan eller BT. Är det någon som har ideer på hur man ska göra för att få korrekta drivers?

Tacksam för svar

Installera Parallels Tools så blir alla drivrutiner installerade automatiskt.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur är din MBP 15" jämfört mot min iMac 20" med följande specs:

Cpu: 2.16Ghz Intel Core 2 Duo
Ram: 1Gb
HD: 250Gb (32GB windows partition)
Vga: Radeon X1600 128Mb

För jag spelade BF2 nyss och hade följande tråkiga problem:

1. Ljudet "knäpper" eller hur man ska förklara
2. Spelet går ej att köra laggfritt med allting på medium och upplösningen på 1152x864 @ 70Hz.

Nu hade jag förvisso ingen uppdatering till spelet samt att Steam ligger och drar ner update till CS.S i bakgrunden om det nu kan spela roll i detta sammanhanget. Jag tycker ju att BF2 bör gå att spela med högre grafik samt spela utan det där knäppandet ljudet. Det är irriterande. Jag kan t.ex köra Quake 4 på full grafik.

1. Det knäppande ljudet är ett känt Battlefieldproblem som beror på att vissa ljuddrivrutiner inte stöds.

2. Det var konstigt. Sedan apple släppte Boot Camp 1.1 så kan jag spela på high med 2x AA i 1024*768 utan lagg över huvudtaget.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 18:42
Ursprungligen av hansfilipelo:

1. Det knäppande ljudet är ett känt Battlefieldproblem som beror på att vissa ljuddrivrutiner inte stöds.

2. Det var konstigt. Sedan apple släppte Boot Camp 1.1 så kan jag spela på high med 2x AA i 1024*768 utan lagg över huvudtaget.

Ja det tycker jag med då jag sett ett videoklipp på en Macbook pro som körde BF2 och Doom 3 på absolut högsta grafik utan lagg. Men frågan är, hur mycket ramminne hade han? Jag har bara 1Gb. Kan man åtgärda detta med ljudknäppandet?

Sen undrar jag hur man justerar kontrasten på imac. Alla mina spel är så mörka. Minsta lilla skugga eller så så är det svart. man ser knappt. på Quake 4 får jag använda ficklampa hela tiden för att se något. Och kommer man sedan fram till en ljuskälla så är det alldeles för just, precis som om kontrasten var för ljust ställd. varför är det så? Det är inget fel på själva datorn.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Ja det tycker jag med då jag sett ett videoklipp på en Macbook pro som körde BF2 och Doom 3 på absolut högsta grafik utan lagg. Men frågan är, hur mycket ramminne hade han? Jag har bara 1Gb. Kan man åtgärda detta med ljudknäppandet?

Sen undrar jag hur man justerar kontrasten på imac. Alla mina spel är så mörka. Minsta lilla skugga eller så så är det svart. man ser knappt. på Quake 4 får jag använda ficklampa hela tiden för att se något. Och kommer man sedan fram till en ljuskälla så är det alldeles för just, precis som om kontrasten var för ljust ställd. varför är det så? Det är inget fel på själva datorn.

Att du bara har 1 GB RAM förklarar lagget i Battlefield. Då banorna är så stora så krävs det en hel del RAM för att det ska gå smärtfritt. Ljudet har jag tyvärr ingen lösning på utan du får helt enkelt vänta på att Apple uppdaterar drivrutinerna för Boot Camp.

Angående kontrasten har jag ingen aning.

Hoppas det löser sig för dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 15:47
Ursprungligen av hansfilipelo:

Att du bara har 1 GB RAM förklarar lagget i Battlefield. Då banorna är så stora så krävs det en hel del RAM för att det ska gå smärtfritt. Ljudet har jag tyvärr ingen lösning på utan du får helt enkelt vänta på att Apple uppdaterar drivrutinerna för Boot Camp.

Angående kontrasten har jag ingen aning.

Hoppas det löser sig för dig.

Hur monterar man mer minne i en imac 20"?

Schysst ptr! Det blir nog ganska säkert ett köp för min del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 13:55

Kör man Parallels kan man ställa in i inställningarna vilken knappt + mustryck som ska simulera ett högerklick. Smidigt och fugnerar klockrent.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 16:54

Funderar på att be min morbror köpa en MacBook istället för nåt HP-skräp. Grejen är att han vill, prompt, köra windows. Är det smart att installera Winblows mha bootcamp alltså bara för att köra windows? Han kommer bara att köra standard-apps såsom outlook, bilder, radiolyssning, iTunes, Word, FirstClass, bränna shit m.m. Inga specialgrejor som spel och Cubase eller nåt.

Finns det någon lösning för att göra Windowsprogram i ett fönster. Alltså, inte så man behöver boota en hel virtuell maskin utan att bara just det programfönstret körs.

Lite som "rosetta" fast för windowsprogram tänker jag mig. Alltså att man kan köra windowsprogram utan att eg. märka att det är windowsprogram. Vore smidigt att tex köra MSN i windowsversion. Har för mig jag har läst något om detta, eller är det bara inbillning?

Ursprungligen av raZmus:

Finns det någon lösning för att göra Windowsprogram i ett fönster. Alltså, inte så man behöver boota en hel virtuell maskin utan att bara just det programfönstret körs.

Lite som "rosetta" fast för windowsprogram tänker jag mig. Alltså att man kan köra windowsprogram utan att eg. märka att det är windowsprogram. Vore smidigt att tex köra MSN i windowsversion. Har för mig jag har läst något om detta, eller är det bara inbillning?

Crossover:
http://www.codeweavers.com/products/

Fungerar inte med alla program dock, det finns en lista över vilka som är testade.
Sök i forumet efter crossover

Ha det vackert

Andreas, Hittade precis det programmet tidigare idag! Dunderbra! Skall testas! Tackar!

1
Bevaka tråden