Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook ihop med stationär G4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 13:52

Jag är inne på att köpa en MacBook och undrar hur jag kan utnyttja min nuvarande Mac. Det är en G4 867 som har två 10.000 rpms diskar extra.

Hur kan man koppla ihop MacBooken med den gamla och vad kan de göra tillsammans? Sätter man dem i nätverk, kan man köra program från den gamla?

Jag gissar att den gamla har ett högre värde för mig än det jag kan få ut genom att sälja den...

du kan absolut kopla ihop dom till ett nätverk .. se till att du har senaste OS X på din G4 a bara ....

det finns desutom programvara som kör att du kan styra G4:ans mus och tangentbord med din tangentsbordet och musen på din MacBook .... kommer dock inte ihåg vad programmet heter ...

jag skulle personligen använda G4:an som en server ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 15:19

Är det VNC du letar efter Tussen69? Program för att fjärrstyra en annan dator.

Du kan ju alltid använda din G4 till multimediacenter. Ställ undan den lite snyggt där den inte låter så mycket och koppla sedan in den till högtalare och TV:n. Fjärrstyr via MacBook och VNC. Guld!

Bygg på med en FTP-server så kan du komma åt den utifrån hemmet också ifall det skulle vara önskvärt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-26 15:50

Finns något program som heter teleporter. Fanns i svenska macworld för någon månad sedan.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 15:53

Hur gör man för att sätta dem i nätverk?

Kan man installera det OS man får med MacBooken på fler datorer, alltså min gamla?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 15:54

Hur gör man G4:an till enserver och vad kan man göra med den då, kan man köra program från den?

Vill spara så mycket plats som möjligt på MacBooken.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 11:17

Är det även ngn som vet om min G4 måste ha nyaste OS även om jag bara tar upp den som hårddisk på MacBooken, och får man då upp alla hårddiskar eller bara den med systemet på?

om det nu inte går att ta det nya OSet från MacBooken och även lägga det på G4an...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 11:20

Du får upp de hårddiskar du vil få upp. Och det måste inte vara senaste OS X på den.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 11:21

Coolt, vet du om man kan köra program från G4an om man kopplar ihop dem på annat sätt?

1
Bevaka tråden