Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa iBookens hårddisk utan CD-enhet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook med trasig cd-läsare som Apple kommer att byta ut om ett par dagar. Problemet är att jag vill rensa min hårddisk totalt innan de hämtar den eftersom det finns diverse lösenord och annan känslig information sparad på den. Normalt kan man ju boota med OS X-skivan och radera hårddisken men jag kan inte läsa några skivor med datorn.

Om jag hade haft en annan Mac hade jag enkelt kunnat starta iBooken i "target mode" och radera den från den andra datorn men allt jag har är en Windows-pc. Går det att boota iBooken i Open Firmware och köra något kommando som är ekvivalent med "cat /dev/null > /dev/hda"?

Jag vill alltså skriva över disken med nollor om det är möjligt, inte bara formatera den.

Flyttade tråden (och ändrade rubriken lite) -mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-25 20:26

1) Använd programmet MissionImpossible 4.0

2) Tryck på knappen:
"This disk will self-destruct in five seconds"

3) Stäng locket på iBooken

4) Andas ej in de giftiga gaserna som nu pyser ut

5)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-25 20:30

Ok, jag kan inget om OF, men jag kan försöka vara lite mer konstruktiv, några förslag:

1) Om du kan lokalisera i vilka filer som den känsliga infon är, släng och använd "säker papperskorgstömning". För det du redan slängt och tömt - ShreditX skall enligt uppgift ha funktionen "erase free disk space", har ej testat. Finns säkert fler program.

2) Dags att skaffa den där externa FireWire-disken som ju ändå kan vara bra att ha? För att få in OSX på den externa, klona din nuvarande HD med CarbonCopyCloner, starta sedan från externa, radera interna. (Skivverktyg > Radera > Säkerhetsalternativ > Skriv över med nollor)

3) Montera ur disken (om man får göra det på den modellen utan att garantin ryker), använd en 2,5 -> 3,5 ide-adapter (kostar typ 70 spänn) och montera in disken i din Windows-burk. Radera/formatera med win-verktyg. Men sedan har du verkligen en oanvändbar dator tills du får en fungerande cd-läsare och åter kan HFS+ formatera och installera OSX.

4) En god vän med en mac?

Edit: Förtydligade

Senast redigerat 2006-07-25 23:34

Jag kom på ytterligare ett alternativ som skyddar de filerna som finns kvar på disken. Jag aktiverar File Vault och skriver in ett riktigt långt lösenord, sen startar jag i Single User och raderar /Users. Det borde skapa en massa olänkade och krypterade filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 08:22

Varför ska man behöva kryptera och skriva nollor och hålla på när man lämnar in en dator?
Jag tror inte att Apples servicetekniker sitter och letar efter data när de ska meka med en Mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-26 11:55
Ursprungligen av Konrad:

Varför ska man behöva kryptera och skriva nollor och hålla på när man lämnar in en dator?
Jag tror inte att Apples servicetekniker sitter och letar efter data när de ska meka med en Mac.

Det tror jag. Varifrån tror du alla rapporter om "Barnporrinnehav upptäckt på dator inlämnad för reparation" och liknande kommer ifrån?
Jo, nog finns det en nyfikenhet bland datatekniker precis som hos folk i gemen.

Jag skulle vidta precis samma säkerhetsåtgärder oavsett om det gäller lösenord, kontouppgifter, patentansökningar eller offertkalkylsunderlag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 12:38
Ursprungligen av Gunnar B:

Det tror jag. Varifrån tror du alla rapporter om "Barnporrinnehav upptäckt på dator inlämnad för reparation" och liknande kommer ifrån?
Jo, nog finns det en nyfikenhet bland datatekniker precis som hos folk i gemen.

Jag skulle vidta precis samma säkerhetsåtgärder oavsett om det gäller lösenord, kontouppgifter, patentansökningar eller offertkalkylsunderlag.

Jag har varken barnporr eller hemligheter på mina datorer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-26 17:39
Ursprungligen av Konrad:

Jag har varken barnporr eller hemligheter på mina datorer.

Det gäller ju dig men alla är inte ju som du. Jag tror att vi är ganska många här som sitter hemma på kvällarna och jobbar lite övertid med sånt som kanske inte borde ha lämnat företagets fyra väggar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 18:01
Ursprungligen av Gunnar B:

Det gäller ju dig men alla är inte ju som du. Jag tror att vi är ganska många här som sitter hemma på kvällarna och jobbar lite övertid med sånt som kanske inte borde ha lämnat företagets fyra väggar.

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar.
Syftar du på rena olagligheter? Jag har kanske ett par piratade shareware-program och jag tror inte jag skulle torska på det. :rolleyes: Du kanske pysslar med annat?:">

När jag har haft datorn på reparation hos Macsupport har de till och med fått mitt lösenord, men nu ska jag lämna in datorn för gott och då vill jag inte att någon klårfingrig holländare sätter in min gamla hårddisk i någon annans dator. För de slänger väl inte en halvt fungerande dator?

PS
Krypterar hårddisken nu...
Ska se senare om cd-läsaren får ett ryck och vill boota OS X-skivan så att jag kan radera hårddisken helt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-26 22:30

Jag jobbar på ett företag som bl.a. sysslar med avancerad FoU i de extrema ändarna av ingenjörsvetenskapen. Det är mycket hysch-hysch om vad vi sysslar med, vad syftet är och med vilka vi samarbetar.

Det kan röra sig om saker som ska patenteras i framtiden men en patentansökan nu kan avslöja för konkurrenterna vilka framtida marknader vi satsar på.

Men ibland orkar man bara inte sitta kvar på kontoret (på annan ort) och tar med sig lite arbete hem och jobbar vidare efter middagen. Tyvärr är det väl ibland sådant där de interna reglerna säger att det måste ligga på krypterade diskar.

Har jag nu haft sådan information hemma på min hårddisk och måste lämna in maskinen på service så tänker i vart fall inte jag ta chansen med att informationen kommer på avvägar. Det skulle med automatik innebära att jag får sparken och dessutom förmodligen måste betala ett saftigt skadestånd till min arbetsgivare.

(Notera avsaknaden av smilisar. Det här är, åtminstone för mig, blodigt allvar.)

Jag lyckades boota med skivan så nu finns det inget spår kvar på hårddisken. Tack för tipsen och ligg lågt med barnporren i fortsättningen

Edit:
Man har mer viktigt på hårddisken än man tänker på. Kom på nu att mitt e-leg fanns där och det är inget man vill att någon annan ska ha.

Senast redigerat 2006-07-27 10:20
1
Bevaka tråden