Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka grafikkort passar G4 450 AGP?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-21 19:14

Fläkten har pajat på grafikkortet i min PPC G4 450 agp, hur vet man vilka kort som passar som ersättning?
Skulle bli glad för lite tips, jag är inte intresserad av att mixtra med kortet, utan vill bara kunna klämma i det. Vill inte heller lägga för mycket pengar på den gamla maskinen:-)
Thomas Morkvist

Ps. har sökt bland trådarna, men har bara hittat geoforce 2 och det är inte så lätt att hitta i macversion!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-24 18:45

Leta begagnat! Endast kort anpassade för Mac och 2x AGP passar.

Har grafikkortet även pajat det med?
Om inte så kan du ju bara köpa en ny fläkt, finns lite överallt för ca 50:- till 100:-.

Ursprungligen av apple4ever:

Har grafikkortet även pajat det med?
Om inte så kan du ju bara köpa en ny fläkt, finns lite överallt för ca 50:- till 100:-.

Såntdär känner jag till.
http://my.mac.se/marcus/mdd/grafik.htm

Passade inte i min MDD, men i aktuellt G4 funkar den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-25 19:02

Strunta i fläkten!

Min grafikkorts-fläkt på G4 450 AGP lät så illa, att jag tog loss strömkontakten till den för tre år sedan. Datorn har gått i stort sett heltid sedan dess utan problem.

Ursprungligen av iba:

Min grafikkorts-fläkt på G4 450 AGP lät så illa, att jag tog loss strömkontakten till den för tre år sedan. Datorn har gått i stort sett heltid sedan dess utan problem.

min blev betydligt tystare efter en skvätt symaskinsolja.

om det är ett sådant kort som jag tänker (oem rage128 pro) mig sitter fläkten/kylflänsen fast med epoxy.
isåfall kan man värma flänsen och 'snurra' av mha (en förbannat rejäl) tång.
obs: risk för skador både på dig själv och kortet föreligger!

edit: (efters-)om det inte finns några fästhål för en annan kylare behöver du limma fast en ny.
jag skulle tro att det duger med en vanlig alu-fläns utan fläkt, annars finns det billiga kylare i vilken pc-affär som helst. köp inte för stor/tung.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-07-25 21:48

Om det är originalkortet på 16Mb vi talar om, så är fläkten tämligen överflödig.

Min gick också i flera år, Med fläkten bortplockad, utan några som helst problem.

1
Bevaka tråden