Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att byta till MBP?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-24 18:41

Är inne på min andra MacBook nu och börjar tröttna.. Den första hade problem med klickplattan o på den andra fungerar inte båda högtalarna.:(
Har börjat snegla på MBP, för den känns lite mer kvalitet..

Apple Center tar 1000kr för att byta in min MacBook till en MacBook Pro för att jag hunnit använda den. Så totalt kostar byte till MBP (15,4 2.0 1GB) 7800kr för mig. Har pengarna men är det värt det?

Som jag ser det får jag följande förbättringar: Större och mer högupplöst skärm, Bättre grafikkort(kan kanske spela spel?), Robustare byggd dator, Bättre tagentbord med backlit.
Jag kommer att koppla den via DVI till min projektor och då kanske högre upplösning är bra, annars är jag nog ingen avancerad användare..

Tänkte jag skulle bestämma mig i dagarna om jag bara ska lämna in min MB på service eller uppgradera.. Vad tror ni?:confused:

jag tycker personligen att det är helt klart värt det ... grafikkortet i MBP är riktigt riktigt bra ...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-24 19:21
Ursprungligen av Tussen69:

jag tycker personligen att det är helt klart värt det ... grafikkortet i MBP är riktigt riktigt bra ...

Är det nog bra för att spela de senaste spelen? Eller måste man snåla med upplösning för att det ska flyta.. Om jag kan spela spel på MBP som jag inte kan göra på MB så är det ytterligare ett argument för att uppgradera.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-24 21:01

Kortet duger till de nyare spelen, speciellt det med 256 MB bildskärmsminne.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-24 22:27
Ursprungligen av Vaiden:

Kortet duger till de nyare spelen, speciellt det med 256 MB bildskärmsminne.

Jag kommer gå på den minsta modellen och den har ju "bara" 128MB. Men det kanske är ok också.

Överlag brukar väl MacBook (iBook) anses vara tåligare än MBP (Power Book), mest på grund av skalet som inte bucklas på samma sätt som MBP:s aluminiumskal.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-25 12:54

Aluminium känns ändå robustare än plast. erbo11: ja det kortet är kanon det med. jag tycker du ska byta upp dig helt klart.

Ursprungligen av Vaiden:

Aluminium känns ändå robustare än plast. erbo11: ja det kortet är kanon det med. jag tycker du ska byta upp dig helt klart.

Jo, men aluminiumet buklas betydligt mycket enklare, så MacBookens skal skyddar nog de inre delarna bättre än MBP:s aluminium.

Ursprungligen av Vaiden:

Aluminium känns ändå robustare än plast. erbo11: ja det kortet är kanon det med. jag tycker du ska byta upp dig helt klart.

Jag som haft äran att hantera bägge måste ändå säga att MacBook känns betydligt robustare än MBP. MBP känns liksom lite sladdrig och så blir det väldigt lätte bucklor och repor i skalet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-25 12:59

En sak jag har glömt kolla med er. Visst kan man välja mellan "glossy" eller "vanlig" skärm på MBP? Vilken är det som gäller isåfall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 13:10

Helt klart värt att uppgradera till MBP, grafikkortet är helt suveränt, som jag berättade i PM:et så kör jag HL2 på högsta upplösning utan några problem....

go for it maaaan!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-25 17:53

Var in idag och klämde och kände på MBP. Måste säga att jag verkligen gillar den! Skönt med lite större skärm och tangentbordet verkar ju hur skönt som helst!

Men då ställs man inför valet: Vanlig skärm eller glossy? Ni som har MBP vad har ni och vad rekommenderar ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 17:59

Jag har vanlig, stör mig på glossy, gillar inte att den reflekterar ljus som den gör.. men det är högst personligt, finns dom som säkert föredrar det.... men förvänta dig inte en sämre skärm om du kör vanlig, den är helt suverän, fantastiska färger....

Vanlig skärm eller glossy är nog som att svara på om man bör föredra brunetter eller blondiner - det är en smaksak. Du har ju bevisligen erfarenhet av båda typer av skärmar, och det är bara du som vet vilken du gillar bäst.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-27 11:23

Idag blir det att hämta ut en MB Pro!
Det blir en 2.0, hoppas att 128MB grafikkortsminnet räcker till de gånger jag vill spela..
Valde matt skärm efter mycket funderingar. Satt igår med ryggen mot fönstret hemma med min MB. Då reflekterade det ganska mycket i skärmen. Personlingen tycker jag matt skärm ser mer PROffesionell ut.;)

Tagentbordet kommer också bli riktigt skönt, det på MB är inte bra! Tagenterna sitter väldigt långt ifrån varandra och det händer att jag ofta missar tagenterna samt att det är en vass kant där man vilar handlederna.

De 1000kr som dras av på MB som jag byter in få jag se som ett pris på insikten att det är MB Pro som är rätt val för mig.

Tack för erat engagemang och tips i denna fråga!:D

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-27 11:51

Bra val! Helt rätt att ta matt skärm enligt mig. Lycka till nu

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-27 12:25
Ursprungligen av Vaiden:

Bra val! Helt rätt att ta matt skärm enligt mig. Lycka till nu

Tack, jag hoppas verkligen att detta är 3:e gången gillt för mig med Mac.

Fungerar inte denna dator då vet jag inte vad jag gör..eller förresten det vet jag.. Jag tar igen pengarna o köper en när jag åker till Canada om 2 mån. 5000kr billigare där..ska vara där i 6mån och åka skidor(och även sitta en del med min MBP;) )

1
Bevaka tråden