Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mighty Mouse blir trådlös

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mighty Mouse, den älskade och hatade musen från Apple, har nu tappat svansen och blivit trådlös.

Läs mer på Apple.se och på Arstechnica.com

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 06:57

Det var på tiden, nu kan man börja tänka på att inhandla en Mighty Mouse

Hoppas bara den inte blir überdyr..

Ursprungligen av headlessmike:

Hoppas bara den inte blir überdyr..

Det verkar den bli. 69$ borde bli 650-700kr. Lite för mycket tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 07:08
Ursprungligen av Celsius:

Det var på tiden, nu kan man börja tänka på att inhandla en Mighty Mouse

Jag har en Mighty Mouse med sladd, den är snygg, men långt ifrån användarvänlig, högerknappen registras inte alltid som ett högerklick och det är obekvämt att klämma på musen för att få mouse4-knappen att registreras.

Om de inte har ändrat på detta så är den sladdlösa mighty mousen inget att ha (om man vill använda sig av knapp 2 och 4)

scrollkulan fungerar helt okej dock.

M6 (Bluetooth Might Mouse) kommer börja att säljas från och med den 7 Augusti WWDC 2006 löst och som ett tillval till Mac Pro & Xserver ....

Ursprungligen av Tussen69:

M6 (Bluetooth Might Mouse) kommer börja att säljas från och med den 7 Augusti WWDC 2006 löst och som ett tillval till Mac Pro & Xserver ....

Och hur vet du det..?

Ursprungligen av wunderbaren:

Och hur vet du det..?

Det visste han inte. Den kom idag. 69$ som sagt. Finns ej på svenska Applestore i skrivande stund men den dyker nog upp där.

Ursprungligen av Tussen69:

M6 (Bluetooth Might Mouse) kommer börja att säljas från och med den 7 Augusti WWDC 2006 löst och som ett tillval till Mac Pro & Xserver ....

Blåtandsmus som tillval till en server?! Det måste vara den mest efterfrågade kombinationen efter MacBook och externt grafikkort.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-25 13:55

Hoppas dom designar om den så att det blir en mus som man kan använda i verkligheten. det har gått troll i musar för Apple - företaget är mästare på att formge anything...men möss kan dom inte tillverka...det blir bara skit när det kommer ur labbet där dom tänkt alldeles för mycket Pucken, Mighty...jisses, ibland undrar jag om Apple medvetet levererar dessa fatala misslyckanden bara för att markera att dom är mänskliga, att även dom gör fel

Jag förstår inte, alla klagar på apples mus. Mina händer måste vara konstiga, den passar mig perfekt. Handleden/armen ligger mot bordsytan, musen rör jag med fingrarna utan att handloven ligger emot. Skrollknappen ligger perfekt mot pekfingret.

Det jag har väntat på är trådlösheten, så nu är det bara att köpa den.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag förstår inte, alla klagar på apples mus. Mina händer måste vara konstiga, den passar mig perfekt. Handleden/armen ligger mot bordsytan, musen rör jag med fingrarna utan att handloven ligger emot. Skrollknappen ligger perfekt mot pekfingret.

Det jag har väntat på är trådlösheten, så nu är det bara att köpa den.

Jag håller med, de passar även mig perfekt. Det är ju så den är tänkt att anvädas.
Och det bästa (enligt mig), man kan växla mellan att ha musen på vänster eller höger sida, något man inte kan göra med alla de ergonomiska mössen som finns idag. Jag vet dock inte varför jag gör så, men omväxling förnöjer.:p

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag förstår inte, alla klagar på apples mus. Mina händer måste vara konstiga, den passar mig perfekt. Handleden/armen ligger mot bordsytan, musen rör jag med fingrarna utan att handloven ligger emot. Skrollknappen ligger perfekt mot pekfingret.

Samma här! Jag har (i skrivbordslådan) en logitech som är formad för handen, men den är inte alls så bekväm. Har fler knappar dock.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-25 17:06

Undrar när den kommer till svenska butiken...

Passar mig också, perfekt. Men den är ju värdelös, så jag måste var knäpp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 18:53

Det är fullständigt meningslöst att argumentera om huruvida Mighty Mouse är världens bästa mus eller om den är helt oanvändbar. Acceptera att man antingen älskar den eller hatar den. Denna tråd handlade inte ens om det ...

Själv kommer jag nog att köpa den trådlösa varianten så fort den kommer till Sverige! Jag har lidit länge med min totalt värdelösa "Trust"-bluetooth-mus som kostade 200-300 spänn ...
Fast det är klart - man skulle önska att de släppte en mini-variant av MM också. Jag köpte min Trust för att den är väldigt liten och praktisk att ha till en PowerBook - annars hade jag ju kunnat köpa en ordentlig trådlös mus istället ...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 19:25

Jag hoppas att de fixat scrollkulan som blir usel efter ett tag. Har haft min MM sen den kom ut typ och scrollkulan fungerar allt annat än bra. Den registrerar inte scrollning ibland och bara snurrar tomt. Jag är tydligen inte ensam om problemet heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 19:52

69$ blir 513,84 sek.. men i svenska applestore lär dom ta 549 sek skulle jag tro.

Mighty Mouse forever.

Ursprungligen av Mac17:

69$ blir 513,84 sek.. men i svenska applestore lär dom ta 549 sek skulle jag tro.

Mighty Mouse forever.

700kr skulle jag tippa på. Gå in och kolla på Applestore så ser du att priser med otroligt få undantag är ca dollarpriset x 10. I vissa fall t o m mer.

Du får heller inte glömma att amerikanska priser är utan moms. Lägg på moms på 549kr och se vad det blir. Just det, ca 700kr.

Jag har svårt att se att jag har fel.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-07-25 20:01

Nu finns beskrivningen även på svenska dock inget svenskt pris ännu.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-25 21:32

Kom bara ihåg att ni måste pilla och byta batterier varannan dag. Att den inte har en laddarhållare som t.ex. Logitech's MX1000 förvånar mig. Apple har helt klart en svacka i labbet - klart som korvspad.

Ursprungligen av mjg:

Kom bara ihåg att ni måste pilla och byta batterier varannan dag. Att den inte har en laddarhållare som t.ex. Logitech's MX1000 förvånar mig. Apple har helt klart en svacka i labbet - klart som korvspad.

Jag har blåtandsmusen, byter batteri något oftare än en gång per månad. O det är uppladdningsbara batterier, inte ens de med mest kräm (1800).

Tar hellre det än att man ska ha ytterligare en ful pryl ståendes på skrivbordet...

  • Medlem
  • 2006-07-25 23:24
Ursprungligen av Tobias Ö:

för högerklick tror jag man egentligen ska lyfta vänsterfingret och sen klicka, funkar bättre då

Ja, visst, när jag testar som du skriver så funkar det i alla fall oftare, men jag tycker, om detta inte är en bugg, att det är en högst märklig funktion i så fall... Kan de inte göra en mus som har en lika känslig yta som en styrplatta istället? Kanske rentav utan fysiskt klick, va? Det hade jag gillat...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-25 22:56

Vad är det för trams, mjg? Du har knappast provat den. Apples nuvarande BT-mus byter jag batteri på typ var tredje månad...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-26 00:03
Ursprungligen av Snooze:

Vad är det för trams, mjg? Du har knappast provat den. Apples nuvarande BT-mus byter jag batteri på typ var tredje månad...

Det hade jag ingen aning om! Helt fantastiskt! Isåfall har Apple - ännu en gång - en teknik som ingen annan har. Min laser trådlösa (MX1000) måste jag ladda varannan/vartredje dag. Om man inte behöver byta batteri i nya Mighty oftare än...säg en gång i månaden - så tar jag tillbaka all min kritik (förutom att den i övrigt är oanvändbar

jag tror dock att ni kommer att bli besvikna. För att få ekonomi i det hela - och vett - så kommer ni att köpa laddare och laddbara AA-batterier. Dessa kommer ni att - i bästa fall - pilla ut och sätta i nyladdat...var fjärde dag...kanske varje vecka.

Min gissning. den som lever får se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-26 00:30
Ursprungligen av mjg:

Det hade jag ingen aning om! Helt fantastiskt! Isåfall har Apple - ännu en gång - en teknik som ingen annan har. Min laser trådlösa (MX1000) måste jag ladda varannan/vartredje dag. Om man inte behöver byta batteri i nya Mighty oftare än...säg en gång i månaden - så tar jag tillbaka all min kritik (förutom att den i övrigt är oanvändbar

jag tror dock att ni kommer att bli besvikna. För att få ekonomi i det hela - och vett - så kommer ni att köpa laddare och laddbara AA-batterier. Dessa kommer ni att - i bästa fall - pilla ut och sätta i nyladdat...var fjärde dag...kanske varje vecka.

Min gissning. den som lever får se.

Jag har kört Apples BT mus sen den släpptes, och jag byter batteri ung. var 3:e månad.
Just nu kör jag Logitechs trådlösa Macpaket, har kört det i ca. 1 1/2 månad och nu börjar det bli dags för batteribyte i musen.
Så ledsen, men måste du ladda din MX1000 varannan/vartredje dag, så byt!
Kan rekomendera Apples produkter!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 00:49
Ursprungligen av mjg:

Det hade jag ingen aning om! Helt fantastiskt! Isåfall har Apple - ännu en gång - en teknik som ingen annan har. Min laser trådlösa (MX1000) måste jag ladda varannan/vartredje dag. Om man inte behöver byta batteri i nya Mighty oftare än...säg en gång i månaden - så tar jag tillbaka all min kritik (förutom att den i övrigt är oanvändbar

jag tror dock att ni kommer att bli besvikna. För att få ekonomi i det hela - och vett - så kommer ni att köpa laddare och laddbara AA-batterier. Dessa kommer ni att - i bästa fall - pilla ut och sätta i nyladdat...var fjärde dag...kanske varje vecka.

Min gissning. den som lever får se.

Tror absolut att man inte behöver byta batteri så ofta. Och jag tror knappast det är så revolutionerande. Har kompisar som har trådlösa och de springer inte och byter batteri så ofta.

kolla länkar exemplvis som jag hitta lite snabbt. Upp till ett års batteritid(beroende på använding )

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2135,CONTENTID=10953

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2135,CONTENTID=10917

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010085225

Hade själv en trådlös med dockningstation förut och den behövde jag ladda varanan dag. Men de utan dockningsstation verkar ha längre batteritid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-26 00:58
Ursprungligen av tompa747:

Hade själv en trådlös med dockningstation förut och den behövde jag ladda varanan dag. Men de utan dockningsstation verkar ha längre batteritid.

Det är det jag menar: Kör man alkaline engångs så håller nog juicen ganska länge, men kör man uppladdningsbart - som det ju blir om man kör med uppladdningsbara AA-batterier - så är det en annan femma. Då blir det samma sak som min Logitech MX1000 med skillnaden att jag inte behöver pilla ut och byta det uppladdningsbara batteriet - jag sätter iställer hela musen i en dockningsstation (detta är 2000-talet).

Engångsbatterier är inget för modern elektronik; möss, kameror, videokameror, eltandborstar, iPods, mobiltelefoner, etc, etc...det är ju stenålder. Jag håller fast vid att Apple uppenbarligen har en svacka i labbet. Solklart. Något har gått fel.
Jag är också övertygad om att kommande uppdateringar av denna trådlösa Mighty kommer att ha inbbygt laddbart och en dockningstation. Apple kommer att kvickna till - dom kommer tillbaka :-).

Jag har också förstått att min MX1000 inte är frisk som bara spinner i två dagar - en vecka ska den visst egentligen funka...men jag kör ju mycket...nästan dygnet om ibland, hehe...måste skaffa ett liv...eller en sladdmus...hallelujah...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 01:27
Ursprungligen av mjg:

Det är det jag menar: Kör man alkaline engångs så håller nog juicen ganska länge, men kör man uppladdningsbart - som det ju blir om man kör med uppladdningsbara AA-batterier - så är det en annan femma. Då blir det samma sak som min Logitech MX1000 med skillnaden att jag inte behöver pilla ut och byta det uppladdningsbara batteriet - jag sätter iställer hela musen i en dockningsstation (detta är 2000-talet).

Engångsbatterier är inget för modern elektronik; möss, kameror, videokameror, eltandborstar, iPods, mobiltelefoner, etc, etc...det är ju stenålder. Jag håller fast vid att Apple uppenbarligen har en svacka i labbet. Solklart. Något har gått fel.
Jag är också övertygad om att kommande uppdateringar av denna trådlösa Mighty kommer att ha inbbygt laddbart och en dockningstation. Apple kommer att kvickna till - dom kommer tillbaka :-).

Jag har också förstått att min MX1000 inte är frisk som bara spinner i två dagar - en vecka ska den visst egentligen funka...men jag kör ju mycket...nästan dygnet om ibland, hehe...måste skaffa ett liv...eller en sladdmus...hallelujah...

Okej, jag måste väl erkänna att jag har dålig koll på driftstider på litium, alkaline mm. Har själv bärbar dator kör alltid sladdmus, just för att jag vill inte hålla på att ladda eller byta batterier. Stör mig inte så mycket på sladden heller.

Bevaka tråden