Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mini ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-22 23:06

Hejsan!

Jag har tröttnat på min gamla PC nu och funderar på att slå till på en mac, och då en mini. Men jag skulle behöva lite hjälp med vilken jag skulle välja.

Jag vill använda den till följande:
Surfa, lyssna på musik, kolla på film genom TVn, redigera nått foto ibland och kanske spela in TV-program med den. Jag kommer vilja ha datorn kopplad till både skärm och TV, hur löser man det när mini bara har ett utag?

OnOff säljer en äldre modell för 5000, är den för slö kanske?

Annars blir det någon av de nya som kostar lite mer, men är det värt det eller?

Om jag ska vara ärlig så har jag inte riktigt släppt tankarna på en ny PC. PC känns billigare och när Vista kommer kanske det blir roligare att sitta vid en PC.

Jag kollade lite på Dell och där får man en riktigt bra dator för samma peng som mini duo. Är prestandan dyrare på en mac eller hur ligger det till?

En mac är dyrare eftersom man inte bara köper en dator, utan mjukvara till också. Mac OS X är bättre än Windows, bättre produkt = högre pris. Sen så har ju macar en förmåga att vara lite mer designade också. Det finns inte många PC-maskiner med samma storlek och prestanda som en Mac mini för det priset.

PC kommer att bli roligare iom Vista, helt klart. Men troligtvis så kommer OS X 10.5 (Leopard, nästa version utav operativsystemet för macar) vara ännu roligare.

Både TV och bildskärm går att lösa genom att du kör med en VGA-fördelare, och sedan skärmen på ena utgången och en VGA>TV-adapter på andra. Det fungerar även med DVI, men det blir väldigt mycket dyrare.

Den äldre modellen som OnOff har är en G4'a, som bygger på en processortyp som Apple har övergett iom bytet till Intel. Vad jag vet så räcker den jättefint för det du ska ha den till, köp ordentligt med minne till den bara. Men de nya är _mycket_ snabbare, dessutom så följer det med fjärrkontroll till dem.

Ja jag skulle nog säga att dom nya med Intel-processor är klart mera värda sina pengar än de äldre modellerna. Speciellt i takt med att allt fler program blir Intel-anpassade.

Har du inte bråttom med ditt köp kanske du kan vänta lite, dagen modeller är snart ett halvår gamla och det är väl ungefär då man kan börja räkna med att en ny modell kan komma. Nu vet man aldrig med Apple, ibland tar det betydligt längre tid innan det kommer något nytt. Men en rimligt gissning är att vi har nya modeller senast i september, möjligtvis oktober.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-24 13:29

Tackar för era inlägg.

Det är nog bäst att inte snåla och köpa en duo ändå. Men det känns som det inte riktigt är rätt tid att köpa dator nu. Som du säger Adrian så kanske det kommer nya modeller snart och sen kommer ju Leoparden också. Men det är ju tråkigt att vänta...

Det är många som rekommenderar att köpa extra minne. Är detta något som drabbar mig som inte tänker sitta med tunga program? Kräver MacOS mycket minne? Hur många minnesplatser är det på mini?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-24 14:11
Ursprungligen av Torsten:

Tackar för era inlägg.

Det är nog bäst att inte snåla och köpa en duo ändå. Men det känns som det inte riktigt är rätt tid att köpa dator nu. Som du säger Adrian så kanske det kommer nya modeller snart och sen kommer ju Leoparden också. Men det är ju tråkigt att vänta...

Det är många som rekommenderar att köpa extra minne. Är detta något som drabbar mig som inte tänker sitta med tunga program? Kräver MacOS mycket minne? Hur många minnesplatser är det på mini?

Två minnesplatser om jag inte missminner mig? Jag skulle vänta till efter WWDC som börjar den 7 augusti. Ju mer minne desto snabbare Mac. Ett allmänt råd är att köpa så mycket som du har råd med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-25 21:09

En minnesplats i den gamla och två i den nya. Mer minne är det billigaste sättet att förbättra prestandan. Men du klarar dig på 512 mb, jag kör det på en gammal 1,42 ghz mac mini och gör allt du vill utom att spela in tv på den.

Leopard ?

När kommer Os X Leopard lanseras ?

Och är det bara jag som har fått en bild av att windows Vista är en snarare kopia på OS X

Ursprungligen av KjellinKjellin:

När kommer Os X Leopard lanseras ?

Det är det ingen som vet ännu (inte utanför Apple i alla fall). Det finns lite spekulationer i den här tråden. Jag tror det kommer nån gång under 2007, antagligen första halvan av 2007.

Snart kanske vi vet mer däremot. När Jobs talar på WWDC om en dryg vecka kan det hända att han ger ett datum för lanseringen, det är inte helt otroligt, om inte ett datum så en tidsram i alla fall.

1
Bevaka tråden