Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga om nästa gen DVDs

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-22 13:42

Först utgår jag ifrån att dagens DVDs kommer att gå att spela i Blue Ray o DVD-HD spelare. Men hur kommer det att se ut på nya HD-klara TV-apparater? Dras bilden ut eller blir det en svart ram när man spelar gamla DVDs på dem?

En annan fråga, säg att man har en ny flashig DVD-spelare (Blue Ray el DVD-HD) men har en gammal TV. Klarar den av att skala ned på något sätt eller är det kört där?

Tacksam för svar

Jag har för mig att nyare dyra DVD-spelare klarar av att skala både upp och ner med upplösningarna. Annars vore det ju dumt.

Antagligen kommer det fungera som med en vanlig dator, att den skalar om till den aktuella bildskärmsupplösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-23 14:49

Antagligen? Duger inte, någon som vet?

Google kanske vet?

Från denna sida: http://www.samsung.com/Products/Blu_ray/Blu_rayPlayer/BD_P1000XAA.asp

"DVD up-conversion to output resolution of 1080p/1080i/720p"

Från denna sida: http://www.tacp.toshiba.com/dvd/product.asp?model=hd-xa1

"Video Up-Conversion for SD DVD (720p/1080i)"

Så; ja, den kommer att konverteras upp till TV:ns upplösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 19:30

Vad tror ni om redan släppta filmer och TV-serier, kommer de att släppas på nytt i HD-upplösning? Dum fråga kom jag på, en möjlighet att tjäna mer pengar, klart de kommer.

Jag antar att det fungerar precis som idag, om du har en hd-tv och en dvd-spelare som klara att skala om bilden. Man vinner lite skärpa och detaljer när man spelar upp lågupplöst dvd (men bara lite), men det kan också bli fulare eftersom bilden måste skalas om. Så det beror till stor del på hur bra bildbehandlingskretsarna är.

Att "pixelmappa" (1:1) ger ju helt klart skarpast bild men med lågupplöst material skulle det bara bli en liten ruta i mitten och jag tror inte att någon spelare gör så. Använder man en htpc så går det ju att välja det alternativet om man vill.

1
Bevaka tråden