Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MagSafe-kontakten började brinna

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Satt med datorn i knät och körde på som vanligt.
Plötsligt känner jag att det börjar lukta bränd plast och jag ser hur kontakten börjar brinna.
Sluter ut väggkontakten och datorn tog ingen skada.
Har itne haft tid att ringa applceare ännu men det här är riktigt jävla sorgligt. Det ska inte få hända anser jag.
Jag är faktiskt lite chockad över att detta hände.

Nej det såg ju inte så kul ut men berodde kanske på att det har varit mäktigt varmt?

Apple skriver i techspecs
"Operating temperature: 10° to 35° C"

detta hände under mycket mycket sen kväll och det var långt ifrån 35 grader varmt.

Den gör ju inte direkt skäl för namnet "MagSafe"....

Det har ju rapporterats ett par fall där liknade skett. I de fall verkar Apple ha varit mycket snabba att byta ut men det är ju en klen tröst om det skulle gå så långt så hemmet tar eld...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-23 23:16

Shit, jag som lämnar min dator igång utan uppsyn dagarna i ända. Tänk om det hade hänt mig :/ (eller någon annan för den delen) och det tagit eld.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-24 00:17

Det händer inte om datorn inte belastas skulle jag tro. Självklart bör det inte hända när den belastas heller!!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 01:06

Vad har strömsladden med belastning att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 09:45
Ursprungligen av Hermie:

Vad har strömsladden med belastning att göra?

Gissningsvis menar Vaiden att om datorn är underbelastning så blir det mer aktivitet från strömsladden som måste "fylla på datorn med energi"

Jag tycker det här är mycket skrämmande. Riktigt jävla illa. Det har ju som sagt rapporterats fler liknande fall. Mycket allvarligt

Jag skulle inte acceptera något annat än ny maskin fårn Apple och modellen ovanför som kompensation.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-24 11:49

Det där ser mer ut som ett resultat av mekanisk belastning. Det är ju inte kontakten som har brunnit utan kabeln. Att kabeln bränns precis utanför kontakten tyder på att den har knäckts väldig hård just där.
Det är inte något direkt okänt fenomen att vanliga 230 V sladdar i våra svenska hem råkar ut för liknande missöden. Då beroende på att folk drar ut stickkontakten ur väggen genom att dra i sladden i stället för att ta i själva kontakten.

Detta är tyvärr inget isolerat problem, kolla den här artikeln t.ex., bilden visar exakt samma skada:

MagSafe Burning Not Isolated?

Ursprungligen av Adrian B:

Detta är tyvärr inget isolerat problem, kolla den här artikeln t.ex., bilden visar exakt samma skada:

MagSafe Burning Not Isolated?

Nej inte är du ensam:
http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=Magsafe#Fraying_MagSafe_Adapters

vad jag hört är det ganska många som råkat ut för det här ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-24 14:23

Inte för att påstå att det är det som felet. Men som gunnar b påpeka och med tanke på hur magsafe fungerar, kan det inte va så att många drar i sladden och därav problemet.

Bara en hypotes...

Ursprungligen av tompa747:

Inte för att påstå att det är det som felet. Men som gunnar b påpeka och med tanke på hur magsafe fungerar, kan det inte va så att många drar i sladden och därav problemet.

Bara en hypotes...

Det är väl snarare så att det är osannolikt just med tanke på hur MagSafe fungerar.

MagSafe är ju konstruerad så den ska lossna vid drag så att inte datorn åker ner i backen. Alla som nån gång provat MagSafe vet att det inte krävs mycket kraft för att den ska lossna. Sladden från laddaren är rätt stel och drar jag i den lossnar kontakten från datorn utan att sladden böjs nämnvärt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-24 15:55

Okej, har aldrig provat. Bara lite fundersam eftersom jag ska skaffa en MBP själv. Det är säkert som du säger att det inte är det som är problemet. Bara tänkte att det kunde va så.

Såg en intro film om MBP på nätet där säljaren såg ut att dra ganska hårt i sladden, för att visa hur magsafe funkar. Tänkte väl bara att en del MBP användare kanske drog för hårt i sladden. Antingen att de gör fel eller att de kanske visar sin kompisar hur magsafe funkar. (läste förresten på Apple support forum om nån som inte fick ur kontakten överhuvudtaget.)

På en gammal PC drar man ju aldrig i sladden utan bara i kontakten. Och visst händer det att folk snubblar på sladden. Men kanske inte lika ofta som man kopplar kontakten ur datorn.
(Av egna erfarenheter med min PC så lossnar kontakten vid adaptern när nån snubblar. Ska dock bli skönt att bli av med denna mellanadapter när jag skaffar mac)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-04 11:34

Iallfall jag har blivit betydligt slappare när det gäller att ta ut kontakten på rätt sätt.

Jag har redan avverkat två laddare då jag fått problem med glapp.
Jag är ganska säker på att det beror hur jag tar bort sladden. Dvs tar datorn och går, sliter bort det mm. Börjar dock bli bättre på att faktiskt ta bort den på ett snällt sätt då det börjar bli lite pinsamt när UPS killen kommer.

Steget från att det blir glapp i sladden till att det blir kortslutning är inte särskilt långt.

Däremot så är det numera fel på batteriet, datorn dör vid 20-25% kvar av batteriet, istället för vila vid någon minut kvar... (Finns säkerligen någon tråd angående detta)

Det värsta (med tanke på anledningen av denna tråd och artikeln i aftonbladet om g4:an som small..) är att batteriet har börjat bukta ut... Nytt är beställt och jag sitter INTE med datorn i knät tills vidare!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-04 16:40
Ursprungligen av Martin Lundin:

Iallfall jag har blivit betydligt slappare när det gäller att ta ut kontakten på rätt sätt.

Jag har redan avverkat två laddare då jag fått problem med glapp.
Jag är ganska säker på att det beror hur jag tar bort sladden. Dvs tar datorn och går, sliter bort det mm.

Pratar du fortfarande om MagSafe?

Hade mycket problem med glapp i min gamla Asus-laptop; MagSafe var en stor anledning till att jag switchade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-04 20:33
Ursprungligen av Martin Lundin:

Jag är ganska säker på att det beror hur jag tar bort sladden

Detta har jag faktiskt tänkt på flera gånger. Det är ganska krångligt att få bra grepp kring själva kontakten på magsafen, så jag brukar dra i sladden när jag kopplar ur. Detta är säkert en bidragande anledning till kortslutningar/bränder.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-04 19:46

MagSafe-kontakten på strömadaptern till min MacBook Pro gav just upp och det var nog bara en tidsfråga innan den också började brinna.

Man kan se på gummidelen precis innan kontakten att det börjat bli en brunaktig missfärgning på grund av hög värme. Det går även att se ledarna i kabeln om man vickar lite på sladden... Förmodligen har det blivit någon kortslutning precis innan kabeln är ansluten till kontakten.

Att jag upptäckte detta var en ren tillfällighet. Hade jag inte känt på kontakten och upptäckt att den var väldigt varm så hade det kanske börjat brinna. Vad som hade hänt om jag inte varit hemma vågar jag inte tänka på eftersom datorn för det mesta står i soffan som jag förmodar är ganska lättantändlig.

Efter att ha sett detta så ringde jag Apple supporten och förklarade för killen jag pratade med om problemet. Han klassade det hela som en allvarlig skada och frågade bland annat om jag skadat mig själv på något vis... Kan de vara rädda att bli stämda kanske? Enligt honom så hade de inte hört talas om problemet tidigare... Lite konstigt tycker jag.

Hur som helst så har de nu skickat mig en ny strömadapter, mot att jag först gick ner på min lokala Apple Service Provider och visade skadan för dem.

Här är i alla fall bild på det hela. Tyvärr är kameran ganska dålig och bilden är lite grynig. Det går i alla fall se att det blivit små gropar i kabelns hölje från värmen, att det blivit en brun missfärgning och en viss deformering på gummidelen precis innan kontakten.

Senast redigerat 2006-08-04 21:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 10:21

Känns farligt det där. De borde sätta räfflor på kontakten så man kan greppa den bättre. Konstig att de inte tänkt på det men det kommer väl.

  • Medlem
  • 2008-04-27 12:16

Inget nytt sedan augusti 08? är problemet löst? Jag vill gärna veta hur, för min Magsafe-strömkabel brann för några dagar sedan, fast inte på det stället utan två centimeter från transformatorn, ett ställe som inte Och sedan dess går det inte att ladda batteriet.

När det gäller värmen: Har man fler datorer och därmed nätadapters igång och om dessa ligger intill varandra kan det bli väldigt varmt på ett lokalt ställe.

Dra ut, ta ut eller slita ut MagSafe ? Ska man intevicka ut den ? Eller har jag missuppfattat hur ni gör ?

Jag använder bara trådlöst hemma med mina två bärbara Mac så jag flyttar datorerna en del. Lättast är att bara vicka uppåt eller nedåt. Känns som om det är smidigast och sliter minst.

Jag gör desamma KaRo. Men rent allmänt så måsta man säga att batteriladdarkabeln kunde göras mycket robustare.

magsafe-kontakten till min sambos MB smälte just. precis likadan skada som bilderna ovan. olustigt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-19 15:49

Hände mig igår på MBP. Kanske drar jag ur sladden slarvigt, men inte så värst... Har dock använt datorn nästintill dagligen i 1,5 år. Mycket resande.

Fick ny adapter direkt. Den nya var dessutom betydligt mindre. Har för övrigt Apple Care.

jag ska också få en ny laddare utan problem. apple service nivå 1 och 2 var riktigt oroade att jag eller några inventarier hade blivit skadade och jag fick försäkra flera gånger att så inte var fallet. får en ny laddare i brevlådan utan problem. har inte apple care.

Bärbara Apple-datorer: Felsöka problem med påfrestningsskador på MagSafe-nätadaptern

Bärbara Apple-datorer: Felsöka problem med påfrestningsskador på MagSafe-nätadaptern

* Senast ändrad: 12 August, 2008
* Artikel: TS1977

Symptom

Du kan upptäcka en separering av den vita isoleringen på den magnetiska änden av MagSafe-adaptern. Vid fortsatt användning kan kabeln missfärgas och gummit kan bli deformerat.

Produkter som påverkas

MacBook (13 tum, slutet av 2006), MacBook (13 tum), MacBook Pro (15 tum, glänsande), MacBook Pro (17 tum)
Lösning

Vare sig din produkt fortfarande omfattas av garantin eller inte kan du ta din adapter (du behöver inte ta med datorn) till ett Apple-auktoriserat serviceställe eller en Apple-butik för bedömning och byte vid behov. Du kan ha rätt till en ny adapter gratis förutsatt att det inte finns några tecken på felaktig användning. Gör en bokning på Genius Bar innan du besöker din lokala Apple-butik.

Ref: http://www.99.se/garantier-service/220548-macbook-pro-str-madapter-d-d-beh-ver-sj-lslig-v-gledning.html

Tråkigt nog så har jag redan lämnat in min adapter som råkade ut för det här till min lokala återförsäljare, Kullander. De hörde med Apple om jag skulle få en ny, men Apple nekade dem/mig tyvärr. Så jag fick köpa en ny.
Sen nu, ett par månader senare har Apple gått ut med att alla får visst byta om det händer (men inte jag - för den kastades ju (antar jag?) av min återförsäljare... Mycket trist. Hade GÄRNA haft två stycken...

Bevaka tråden