Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att spela WOW i windows miljö på MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-23 19:53

Är det någon som testat det, jag vet själv att wow inte funkar så bra i OS X pga open GL osv. Men jag kommer behöva en bra arbetsdator men jag måste kunna unna mig. Så om det är någon som testat det med bättre Frame rate än i OSX så hör av er.

Funkar inte WoW bra i OS X?
Ehhhh jag har spelat det sedan det släpptes på min Powerbook hemma och det funkar mycket bra enligt mig.
Fast jag antar att du vill göra med fläskigaste grafiken då räcker nog inte ens Macbook Pro till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 01:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Funkar inte WoW bra i OS X?
Ehhhh jag har spelat det sedan det släpptes på min Powerbook hemma och det funkar mycket bra enligt mig.
Fast jag antar att du vill göra med fläskigaste grafiken då räcker nog inte ens Macbook Pro till.

Macar har allmänt svårt för 3D-baserade spel med Open GL. det står till och med om det i Blizzards forum. Antaligen kodningen eller något. Därför undrade jag om någon av er testat installera det i windows då open GL stödjer windows formatet bättre. Jag vill ju inte köpa en burk för 19 laxar och bli besviken med ett så kraftfullt kort!

WoW fungerar grymt bra på MacBook PRO under OS X ... inget att klaga på ...

Då kommer jag igen...
WoW funkar kass i OS X på MacBook Pro. Det går snabbt som fan med massor med bilder per sekund inomhus, men de sjunker märkligt lågt om man är utomhus (lätt ner till 15 bilder per sekund), och detta fastän det i princip bara är "miljö" man har i bild.

Det sägs gå lite bättre i OS X 10.4.7 — har bara testat med 10.4.6, så jag vet inte.

Kör du i Windows så blir det Direct 3D (som förval) och inte OpenGL. Det sägs gå bättre än i OS X i nuläget. Har dock inte testat själv.

Va?
Jag ligger som allra sämst på cirka 20 fps (som bäst 35-40 inomhus) när jag spelar WoW och det är oftast när det mycket folk utomhus men det är så extremt sällan numera att jag inte ens tänker på det.
Annars var det torget i Ironforge och Orgimmar som var mardrömmar förut men det är fixat nu.
Som sagt tidigare jag har spelat WoW beta och WoW Retail under alla verisoner av 10.4 som kommit under denna tid.

Jag tror mer det handlar om inställningar, du kommer aldrig kunna köra med fulla grafikinställningar på en bärbar maskin oavsett spel.

Nu kör jag visserligen en Powerbook G4 så det kan vara så att Blizzard inte fixat till något som rör Macbook Pro. Det brukar de dock vara rätt kvicka på att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 17:02
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Va?
Jag ligger som allra sämst på cirka 20 fps (som bäst 35-40 inomhus) när jag spelar WoW och det är oftast när det mycket folk utomhus men det är så extremt sällan numera att jag inte ens tänker på det.
Annars var det torget i Ironforge och Orgimmar som var mardrömmar förut men det är fixat nu.
Som sagt tidigare jag har spelat WoW beta och WoW Retail under alla verisoner av 10.4 som kommit under denna tid.

Jag tror mer det handlar om inställningar, du kommer aldrig kunna köra med fulla grafikinställningar på en bärbar maskin oavsett spel.

Nu kör jag visserligen en Powerbook G4 så det kan vara så att Blizzard inte fixat till något som rör Macbook Pro. Det brukar de dock vara rätt kvicka på att göra.

Men är det någon som testa wow under windows på de nya Macböckerna?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-25 20:06

Folk säger iaf att det flyter dåligt i Mac OS och bra i Windows, så om du köper en MacBook Pro och installerar Windows och WoW kommer det flyta så bra som det skulle göra på en PC byggd med samma delar. Alltså bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 09:25
Ursprungligen av Davey:

Folk säger iaf att det flyter dåligt i Mac OS och bra i Windows, så om du köper en MacBook Pro och installerar Windows och WoW kommer det flyta så bra som det skulle göra på en PC byggd med samma delar. Alltså bra.

Man tackar, igentligen någon som svarade på frågan!

Jag skrev:
"Kör du i Windows så blir det Direct 3D (som förval) och inte OpenGL. Det sägs gå bättre än i OS X i nuläget."

Är inte det ett svar kanske?

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-08-02 04:04

Problem med installation av World of Warcraft

Sitter och ska till att installera WoW på min nya MacBook Pro men det fungerar inte!!!
När jag stoppar i disk 1 tar det en liten stund, man hör hur läsaren arbetar, sen blir det tyst och datorn spottar ut skivan.. Jag fattar ingenting och blir ruggigt frustrerad!
Någon som har haft samma problem och löst det eller någon som kan veta vad det handlar om??!!
Har läst massa inlägg om folk som kör WoW på sin MBP utan problem..

Tacksam för svar!

Simjon:

CDn kanske är smutsig alternativt repig. Mig veterligen så är min MBP mer känslig för sådant än min stationära PC. WoW finns att ladda hem, dock inte helt lagligt. Men har du betalat för ett account så ser jag inga moraliska fel i det. Det skulle hjälpa dig komma runt problemet!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-03 09:28

Här kan du tanka ner klienten helt lagligt från blizzard själva:
http://teaser.wow-europe.com/

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-08-05 11:09

Jag har spelat WoW på MBP i ett par månader nu. Jag tycker det går väldigt bra i OSX. I normala fall ligger jag på 50-60 fps, ibland går det ner till 30 fps i tunga miljöer och ibland upp till 90 fps i enklare miljöer. Detta med standardinställningarna för grafiken.

Det är möjligt att det skulle gå bättre i Windows (jag har inte testat), men det går så pass bra att jag ser ingen som helst anledning att krångla med Boot Camp för att ev. få ut 5 fps till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 13:02

WoW funkar som jag förstått det bättre på motsvarande hårdvara i Windows kontra OSX. Varför kan man fråga sig men så är det. WoW har dock fått bättre prestanda under OSX senaste patcharna. Dock tror jag fortfarande du kommer se en c:a 15-20% prestandavinst generellt i Windows kontra OSX i detta spelet. Dock tror jag 10.4.7 och den senaste WoW-patchen löste en del OSX/Intel prestandabuggar.

Vad du bör testa innan du kör WoW i OSX är olika inställningar. Det spelar enormt stor roll i detta spel. Full-screen glow effect och Death effect är saker som inte funkar i OSX utan att du får en ENROM prestandaförlust (min G5:a droppar från 45 fps till 15 fps). Något är fel där.

På iMac Intel går det snabbare att spela med 2X Oversampling kontra 1X Oversampling. Det är ologiskt som tusan men så är det. Jag får på G5:an bättre prestanda med 4X Oversampling kontra 1X Oversampling när jag har fullscreen glow effect på.

I övrigt funkar WoW bra skulle jag säga. Du kommer inte ha några direkta prestandaproblem att köra det på en MacBook Pro under OSX. Testa dock lite inställningar då vissa totalt slaktar maskinen. Windows kommer ge lite bättre prestanda, men frågan är om det är värt besväret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 13:08

Förresten, hur funkar det att ladda ner klienten? Min installation tar typ 4GB här (5 CD-skivor) vilket är ganska mycket att dra ner över nätet...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 11:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Förresten, hur funkar det att ladda ner klienten? Min installation tar typ 4GB här (5 CD-skivor) vilket är ganska mycket att dra ner över nätet...

JAg laddade ner provversionen och för mig gick det i nästan tre MB/s så jag har inget att klaga på.
Nu har jag nästintill förbrukat mina 10 gratisdagar och blir väl illa tvungen att punga ut med pengar. Jag som bara tänkte leka runt i någon timme…

Jag kör WoW på en vanlig macbook och det funkar fin fint. Aldrig varit med om hakningar eller liknande trotts räder och liknande...
Det är ett fantastiskt omfattande och komplext spel som gärna tar uppmärksamheten från resten av vekligheten...

Ps. Köp inte spelet om du har ett fungerande förhållande med en riktig människa

1
Bevaka tråden