Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knastrande magsafe?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-08 00:36

Är det bara min magsafe som låter?
inte den stora saken alltså utan den lilla magnetsaken som går in i datorn.
Den stora saken (namn?) kan jag förstå, men varför själva magsafedelen? Helt oförståligt, och det är ett konstant knastrande ljud om man lyssnar nära.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-08 01:01

Har samma problem. Fast min låter även när jag kör den på batteri. Den brusar/knastrar/ hela tiden om jag inte kör PhotoBooth eller scrollar och har mig. Verkar vara samma sjukdom som hos MBP.
Sjukt irriterande. Speciellt om man sitter i ett tyst rum, då kan jag inte sluta tänkta på ljudet.
I

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 16:12

Jag fick det ljudet när jag uppgraderade från 512mb till 1,2 Gb. Undrar om jag tryckte in RAM-minnet fel...

Men ljudet verkar försvinna när man kör Photo Booth, och vissa antar att det är en CPU-grej. Jobbade CPUn mindre/mer när jag hade mindre minne?

Jag hittade två lösningar, och jag gillar inte någon av dem:

Den första och sämsta är att ta bort en systemfil:
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=2225916

Ett annat är att installera ett program, QuietMBP, som tar lite CPU hela tiden:
http://www.macupdate.com/download.php/21714/QuietMBP1.1.zip

Ursprungligen av attila:

Jag fick det ljudet när jag uppgraderade från 512mb till 1,2 Gb. Undrar om jag tryckte in RAM-minnet fel...

Men ljudet verkar försvinna när man kör Photo Booth, och vissa antar att det är en CPU-grej. Jobbade CPUn mindre/mer när jag hade mindre minne?

Jag hittade två lösningar, och jag gillar inte någon av dem:

Den första och sämsta är att ta bort en systemfil:
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=2225916

Ett annat är att installera ett program, QuietMBP, som tar lite CPU hela tiden:
http://www.macupdate.com/download.php/21714/QuietMBP1.1.zip

Minnena måste parmonteras för att macbook ska fungera i full hastighet, du stryper minnesbandbredden med hälften ifall du inte har lika stora moduler inmonterade. Så ja, det är nog en av anledningarna.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-13 12:57
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Minnena måste parmonteras för att macbook ska fungera i full hastighet, du stryper minnesbandbredden med hälften ifall du inte har lika stora moduler inmonterade. Så ja, det är nog en av anledningarna.

Va? Då har jag gått och köpt ett engigabite-minne i onödan? Hade 512 innan och trodde att 1,25 skulle snabba upp datorn.

Dessutom var det lite klurigt att trycka in minnesenheten för att höra ett klick. När jag monterade fast batteripacket igen satt också batteripacket på sniskan vilket gjorde att
macbooken stod lite ostadigt på bordet.

På tal om minnen, Joakim, ska man alltså ha två likadana minnen(engigs) för att optimera hastigheten?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 17:00

Oj! Hoppas att det löser sig efter sommaren när jag köper det andra minnet som planerat

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-06-16 14:02
Ursprungligen av j0ppe:

Är det bara min magsafe som låter?
inte den stora saken alltså utan den lilla magnetsaken som går in i datorn.
Den stora saken (namn?) kan jag förstå, men varför själva magsafedelen? Helt oförståligt, och det är ett konstant knastrande ljud om man lyssnar nära.

Neej! Varför började jag lyssna efter knaster i magsafen? Nu hör jag det också ;P

Inte så farligt faktiskt, men undrar varför det låter? Kan tillägga att min trafo/adapter-mojäng blir extremt varm och surrar/knastrar när man har örat nära. (Lösning: ha inte örat nära )

Knaster i kontakter är vanligtvis ett tecken på att det inte är kontakt till 100% och elen hoppar mellan kontaktytorna. (Enkelt förklarat).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-13 11:18

hmm, jag tycker inte att det är knastar... min magsafe låter nar den är ikopplad, dvs när jag kör ifrån ac-adapter och då är de inte knaster utan mer ett lågt pipljud. Någon mer som har samma symptom? Ska man höra av sig till Apple om detta eller är det så på alla magsafe?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-13 13:21

trebban: Ja, macbooken använder dualchannel på minnen i par (om det är av samma storlek och specifikation). Så du kommer få mycket bättre prestanda om du köper ett lika dant minne.

Men trebban gjorde väl ändå inget onödigt köp för 1,25 GB i "single channel" är väl fortfarande snabbare än 512 MB i dual channel. lite mer osäkert på 2x512 / 256+1024 dock. och naturligtvis är 2x1 GB det optimala...

Sen kan jag slänga ur mig en fråga på ämnet också: skulle maskinen använda minnena i dual channel om man hade ett apple original och ett twinmos, båda 1 GB båda 667 MHz?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-13 17:59
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Men trebban gjorde väl ändå inget onödigt köp för 1,25 GB i "single channel" är väl fortfarande snabbare än 512 MB i dual channel. lite mer osäkert på 2x512 / 256+1024 dock. och naturligtvis är 2x1 GB det optimala...

Sen kan jag slänga ur mig en fråga på ämnet också: skulle maskinen använda minnena i dual channel om man hade ett apple original och ett twinmos, båda 1 GB båda 667 MHz?

Om specen på minnerna hade varit precis lika, samma case latency samma, samma...
Då tror jag det hade fungerat, annars är jag osäker.

Svårt att säga med andra ord, apple är ju inte helt noga med att detaljspeca sina minnen på hemsidan. Det är ju nåt man vill veta innan man köper annars, då det påverkar konfigureringen en aning. Jag antar att det är CAS-latency du menar? Ska de jobba i dual channel så förutsätter det väl att de svarar samtidigt...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-07-18 01:31

Ingen som har nått nytt ang. knaster/tjut/ljud i magsafen?
Kan tillägga att jag skrämmande nog har märkt att ljudet avtar då jag scrollar med musen. Är inte det riktigt konstigt? Ibland slutar det helt, men börjar igen efter nån sekund.
När jag lyssnar noga på datorn så låter det inte om själva magsafen.. ljudet finns även där då datorn går helt på batteri, men förstärks markant när magsafen är i.

(Killen på Applestore svor på att han aldrig hört talas om varken fläktens mooande eller knaster i magsafen. Lögnare?)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-23 11:24

Roxtroem: det är förmodligen inte magsafen som knastrar utan så kallat CPU-Whine. Processorn klockar ner sig när du inte använder den, och då uppkommer detta ljud. När du scrollar används mer cpu vilket gör att det försvinner tills processorn går ner i idle igen.

Jag har testat att köra in bootcamp och XP på min macbook, de försvinner whinet direkt. Jag antar att detta problem ligger någonstans i OS X. Men jag tror och hoppas att det kommer komma en uppdatering som fixar detta problem.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-07-23 21:02

nopee: Jag har installerat CoreDuoTemp som visar aktuell klockfrekvens och den ligger stadigt på samma frekvens när problemet uppstår. Men processorn kanske har fler intervall än de som CoreDuoTemp kan visa? (Jag har sett 1.5, 1.67 och 2.0GHz)

Har för övrigt lämnat in datorn på service. Hade massor med småfel som jag irriterade mig på. (Jag kanske är petig ) Får se om Macfixarn får ordning på mitt mooande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-26 09:23

Roxtroem: när jag körde xp låt cpun på 1ghz i idle. sedan kör den allt ifrån 1ghz till 2ghz när det är mycket belastning.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 14:52

har det fortfarande inte kommit någon lösning på detta? vill att min macbook ska vara lika tyst när det är igång som när den är avstängd.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 23:24

Tjo! Jag kan inte höra något från själva magsafe-kontakten i datorn men själva laddaren knastrar rätt så högt. Är det så för alla?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-08-31 19:54
Ursprungligen av fyrkant:

Tjo! Jag kan inte höra något från själva magsafe-kontakten i datorn men själva laddaren knastrar rätt så högt. Är det så för alla?

Min laddare surrade riktigt högt, och under laddning blev den så het att det inte gick att ta i den. Fick en ny på garantin. Den nya låter inte alls lika mycket.

  • Medlem
  • 2006-09-08 02:11

Någon lösning?

Någon som fått en lösning på "whine"-problemet?

Köpte en Macbook i måndags och den har samma problem tyvärr.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-30 16:01
Ursprungligen av j0ppe:

Är det bara min magsafe som låter?
inte den stora saken alltså utan den lilla magnetsaken som går in i datorn.
Den stora saken (namn?) kan jag förstå, men varför själva magsafedelen? Helt oförståligt, och det är ett konstant knastrande ljud om man lyssnar nära.

Såg att detta är en ruggigt gammal tråd, men upplever exakt samma knaster (tickande) från min magsafekontakt (ca 2 tick/sekund) på min nyköpta macbook.

Har provat med två olika magsafekontakter och både ger detta ljud, jag har också noterat ett ytterst svagt flimmer från den gröna lampan (som synkar med ljudet).

Ljudet för min del uppkommer endast när macbooken är avstängd och laddaren lyser grönt...dvs när datorn är fulladdad.

Har precis haft denna fråga uppe i en annan tråd och fick ett svar som tyder på att det är normalt...så hoppas på det

1
Bevaka tråden