Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företag för hjälp med uppgradering av Pismo?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-21 20:47

Hallå!
Är det någon som vet om något företag i Sverige som hjälper en att uppgradera ens dator(I detta fallet Pismo G3)? Om det finns någon som hjälper en, om man lämnar in datorn bara så fixar dom resten, så som att skaffa uppgraderingarna m,m?
Vore tacksam för hjälpen!

De flesta återförsäljarna brukar kunna hjälpa till med det. Prova ett Apple Center till exempel. Här kan du söka efter dem: http://www.apple.com/se/buy/locator/

Jag flyttar förresten tråden till PowerBook-forumet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 21:48

Vad är det för uppgradering du menar.

B.D

Man kan göra väldigt mycket själv också. En Pismo brukar vara väldigt enkel att arbeta i.

Pismo: http://www.ifixit.com/Guide/6.0.0.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-22 18:24

Jag syftar mest på uppgradering av minne och MHz m,m. Eftersom jag inte är tekniskt kunnig för fem öre så söker jag hjälp efter någon/något företag som kan hjälpa en med just uppgradering, och även att fixa det som behövs. Men kan verkligen Apple Center hjälpa en att uppgradera en Pismo, med tanke på att det är så pass gammal modell så säljer dom väl ej uppgraderings material?

Ursprungligen av Shoegal:

Jag syftar mest på uppgradering av minne och MHz m,m. Eftersom jag inte är tekniskt kunnig för fem öre så söker jag hjälp efter någon/något företag som kan hjälpa en med just uppgradering, och även att fixa det som behövs.

Minne är enklast att uppgradera. Man köper nya minnesstickor och monterar in. Du kan gå till vilken PC- eller Mac-försäljare som helst och fråga efter det. Se bara till att det är "PC100 SO-DIMM" så blir det rätt minen för Pismo. Minne kan du även installera själv väldigt enkelt. Följ bara den här guiden: http://www.ifixit.com/Guide/6.7.0.html.

Processoruppgradering kan man också göra. Det finns en ganska populär uppgradering till Pismo som ger en G4-processor på 550 MHz. Här visaren en annan medlem på 99Mac hur man gör: http://my.mac.se/marcus/pismog4/

Ursprungligen av Shoegal:

Men kan verkligen Apple Center hjälpa en att uppgradera en Pismo, med tanke på att det är så pass gammal modell så säljer dom väl ej uppgraderings material?

Jo, visst säljer de material. Macoteket till exempel säljer fortfarande minne för Macar som är över 12 år gamla. Så material till en Pismo ska inte vara några problem. Sedan kan det naturligtvis variera med hur mycket installationshjälp du kan få och om de tar ut någon avgift för det.

En Pismo är dock så pass enkel att skruva i så troligen kan du byta både minne och processor själv. Tangentbordet lossar du lätt och sedan sitter allt under det. Få Macar är lika enkla att arbeta i som en Pismo.

Ursprungligen av Shoegal:

Går det att gå in i datorn och fixa döda pixlar också?

Ja det går, men då måste du troligen byta hela LCD-panelen.

Ursprungligen av Shoegal:

Men kan verkligen Apple Center hjälpa en att uppgradera en Pismo, med tanke på att det är så pass gammal modell så säljer dom väl ej uppgraderings material?

Apple har aldrig sålt några som helst uppgraderingar. De säljer bara nya datorer. Inte heller kan jag tänka mig att de skulle utföra något annat meck än garantireparationer.
Och även om de gjorde det, skulle de ta betalt en hel del för det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Apple har aldrig sålt några som helst uppgraderingar. De säljer bara nya datorer. Inte heller kan jag tänka mig att de skulle utföra något annat meck än garantireparationer.
Och även om de gjorde det, skulle de ta betalt en hel del för det.

Jo, men det är skillnad på Apple och Apple Center. Ett Apple Center är en återförsäljare som är fristående från Apple och det varierar mellan dem vad de erbjuder för tjänster.

Om jag inte minns fel kunde man köpa uppgraderingar av Apple under 80-talet till vissa maskiner, men sedan dess får man vända sig till andra tillverkare som t ex PowerLogix.

Ursprungligen av Björn Leander:

Om jag inte minns fel kunde man köpa uppgraderingar av Apple under 80-talet till vissa maskiner,

Hum då var inte jag med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-22 18:25

Går det att gå in i datorn och fixa döda pixlar också?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-22 20:13

OK, jag tackar så väldigt mycket för hjälpen!

Jag jobbar som journalist och ska ha datorn till att skriva på, och även surfa och hantera bilder. Vad behöver jag ha för processor,minne m,m för att det ska gå så snabbt och bra som möjligt?

Det är lite synd att man inte kan få tag på en sprillans ny/oanvänd pismo någonstans.

Ursprungligen av Shoegal:

OK, jag tackar så väldigt mycket för hjälpen!

Jag jobbar som journalist och ska ha datorn till att skriva på, och även surfa och hantera bilder. Vad behöver jag ha för processor,minne m,m för att det ska gå så snabbt och bra som möjligt?

Det är lite synd att man inte kan få tag på en sprillans ny/oanvänd pismo någonstans.

Till de ändamål du beskriver bör en Pismo i standardutförande fungera bra. Jag tror inte att skillnaden blir så stor att det kommer att märkas tillräckligt mycket i förhållande till priset för en processoruppgradering. Jag skulle satsa på mer arbetsminne om jag var du. Hur mycket minen har du nu och vilket operativsystem (och version) kör du?

Hårddiskar i bärbara datorer brukar också ta stryk efter tidens belastningar, så det kan göra ganska mycket att byta ut den mot en ny.

Slösa inte pengarna på Pismon. En processoruppgradering till 550 MHz G4 (maximalt) kostar 2000 kronor plus frakt från USA. Då får du installera den själv, vilket inte är jättelätt.
Och inte ens med denna processorn är datorn ett fartmonster.

För pixelproblemet måste du köpa en ny skärm. Du kan nog få tag i en begagnad för 500-1000 kronor, medan en ny går på 3000-4000 kronor.

Jämför med en Macbook, som i vilket fall är tiofaldigt snabbare än pismon.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-23 09:46

Detta är vad den har idag: OSX Tiger Orginal, 384mb RAM, en 400mhz PowerPC G3 processor, en 30gb 5400rpm HD.

Saken är den att jag inte vill ge upp Pismon, så just därför väljer jag att i värsta fall uppgradera, men anser Ni att det behövs?

Om den bör uppgraderas beror på hur du tycker att den upplevs. Tiger brukar bli snabbare av mer minne. Du kan ha upp till 1 GB i en Pismo (2x512 MB). Jag antar att du nu har en konfiguration på två stickor (256 MB och 128 MB). Om jag vore du skulle jag ha kvar stickan på 256 MB och byta ut den andra mot en ny på 512 MB. Då får du totalt 768 MB minne och datorn bör upplevas som snabbare än idag. Det är relativt billigt att uppgradera minne mot t ex processoruppgraderingar.

jag har 768 Mb ram i min Pismo. 10.3.9 flyter fint. Värt att nämnas kanske är att det sitter standard PC 133 Mhz So-Dimm i som funkar utan problem. PC 100 är antagligen knepigare & dyrare att få tag på. Har för mig att de behöver vara av typen "CL3", vad det nu betyder... Alltså Standard PC 133 SO-dimm CL3 passar bra i en Pismo, det är min erfarenhet....

B.w.

Det billigaste jag hittat i G4-uppgradering är från Wegener Media: http://www.wegenermedia.com, Här en kille med lite erfarenhet: http://hem.mac.se/marcus/pismog4/

/L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 21:13

Shoegal:

En 400 MHz G3-processor duger alldeles utmärkt om du bara ska skriva, surfa och sortera bilder! Finns ingen som helst anledning att uppgradera processorn som jag ser det. Det är så mycket mer än processorn som påverkar datorns hastighet, så att uppgradera processorn snabbar inte upp så mycket som man kan tro. Processoruppgraderingar är snarare till för att på pappret förbättra en dators specifikationer så att den klarar vissa nyare program etc som har hårdare systemkrav.

Det enda du behöver är OS X 10.4 (vilket du ju redan har), så att du kan köra senaste Safari och iPhoto (om det var vad du menade) ordentligt, samt tillräckligt med minne (RAM) så att det inte segar ner sig totalt. Det står i datorns manual (går att ladda ner om du ej har kvar den) hur man installerar mer minne - det är antagligen väldigt enkelt att göra själv.
512 MB räcker säkert, men vill du vara på den säkra sidan, köp 1 GB.

1
Bevaka tråden