Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel lanserar Quad Core innan årets slut

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 15:02

Hardmac
8 x 2,67 GHz = Mac Pro Octa/Octo Cores 21,36 GHz MacWorld jan 2007?

Senast redigerat 2006-07-20 15:19
Ursprungligen av Homy:

Hardmac
8 x 2,67 GHz = Mac Pro Octa/Octo Cores 21,36 GHz MacWorld jan 2007?

Råkraft!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 15:30

MacRumors spekulerar redan om Quad iMac iom Mac Pros övergång till 8 kärnor.

ok. för att klarlägga ett och annat .... flera Cores är INTE lika med mer Ghz ... datorn jobbar inte snabbare för den har flera processorer ... den utför fler olika typer av uppgifter ...

om du seriekoplar flera bilmotorer så går inte bilen snabbare....

man kan säga att det upplevs som datorn är snabbare ... men den har inte snabbaare Ghz .. (klockfreqvens) .... när man mätter hur "snabb" en dator är är det bra att använda termer som SPECint eller SPECfloat ... som vissar hur snabbt datorn klarar av helt tal (int) eller flytt tals operationer .... där flyttals är decimal variablar så som 0.2132123213 och int a.k.a heltal är ex 3212 .....

SPECint_2000 för Mac Pro Quad förväntas hamna på runt 122 och det kan jämföras med iMac eller MacBook Pro som ligger runt 34 .....

så detta säger att eftersom iMac intel var 2x snabbare än iMac G5 ... och MacPro som är 4x snabbare än iMac intel .... att Mac Pro Quad är 6 x snabbare än PowerMac 1.8 Ghz... på ett ungefär ...

och SPECint_2000 för PowerMac Quad ligger på ungefär 70 .... och Mac Pro Quad på uppskatade 122 .... alltså kommer Mac Pro vara minst 2x-3x snababre än PowerMac Quad ..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 16:21
Ursprungligen av Tussen69:

ok. för att klarlägga ett och annat .... flera Cores är INTE lika med mer Ghz ... datorn jobbar inte snabbare för den har flera processorer ... den utför fler olika typer av uppgifter ...

man kan säga att det upplevs som datorn är snabbare ... men den har inte snabbaare Ghz .. (klockfreqvens) .... när man mätter hur "snabb" en dator är är det bra att använda termer som SPECint eller SPECfloat ... som vissar hur snabbt datorn klarar av helt tal (int) eller flytt tals operationer .... där flyttals är decimal variablar så som 0.2132123213 och int a.k.a heltal är ex 3212 .....

SPECint_2000 för Mac Pro Quad förväntas hamna på runt 122 och det kan jämföras med iMac eller MacBook Pro som ligger runt 34 .....

Ja, "Megahertzmyten" känner väl de flesta av oss vid det här laget, men visst låter det häftigt med 21 GHz :cool:. Och visst jobbar datorn snabbare om den utför flera uppgifter samtidigt .

Ursprungligen av Homy:

Ja, "Megahertzmyten" känner väl de flesta av oss vid det här laget, men visst låter det häftigt med 21 GHz :cool:. Och visst jobbar datorn snabbare om den utför flera uppgifter samtidigt .

går din bil snabbare om du monterar in 2 motorer ? .. just kiding ..

ja datorn kan klara av vissa uppgifter snabbare pga av MP .. men datorn är inte snabbare .. den har bara mer kraft att kunna utföra vissa upgifter snabbare ...

men om du har en dator med 432483209489 processorer och en dator med 1 processor .... och varje dator skall utföra en uppgift som är exakt lika dan som den andres men uppgiften är väldigt liten och gäller endast 1 enda addition (2+2=4)

och datorn med 432483209489 processorer är klockad 1 GHZ per processor
med datorn med endast 1 processor är klockad till 2 GHZ

vilken dator tror du vinner ... den med 432483209489 processorer eller den med 1 ...

svaret är .... datorn med 1 processor ...

flera processorer är inte lika med snabbare dator .... flera processorer är lika med kraftfullare dator som kan klara av flera uppgifter samtidigt ... och eftersom vi alla nästan jobbar med massor av grejer samtidigt uppfatar vi datorn som har fler processorer som snabbare ...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 17:59
Ursprungligen av Tussen69:

flera processorer är inte lika med snabbare dator .... flera processorer är lika med kraftfullare dator som kan klara av flera uppgifter samtidigt ... och eftersom vi alla nästan jobbar med massor av grejer samtidigt uppfatar vi datorn som har fler processorer som snabbare ...

Precis! Allt beror på hur man definierar en snabbare dator. Om man pratar om enheten Hz så blir självklart inte datorn teoretiskt snabbare med fler processorer som du nämner i ditt exempel. Så en 8 x 2.67 GHz skulle faktiskt vara långsammare än en 1 x 3 GHz på en enkel uppgift , men man utgår förstås från vad datorn ska användas till. För mig finns en enda definition. En snabbare dator är den som avslutar sin uppgift tidigare än en annan oavsett vad MHz-talet säger och eftersom som du säger vi alla nästan jobbar med flera inte så enkla uppgifter samtidigt så blir en multiprocessordator snabbare än en singelprocessor. Så jag tror jag kommer även i forts. att säga att flera processorer är lika med snabbare dator i praktiken om program utnyttjar den möjligheten men jag förstår precis vad du menar.:)

Ursprungligen av Homy:

Hardmac
8 x 2,67 GHz = Mac Pro Octa/Octo Cores 21,36 GHz MacWorld jan 2007?

sedan snackar Hardmac bajs .. igen ...

This CPU will be a double Core 2 Duo (Conroe) CPU. It will feature 2x4MB of L2 cache and should be clocked at 2.67GHz.

det är inte möjligt ... eftersom Conroe inte kan köras MP ... alltså det går endast köra en Conroe processor per moderkort ...

det Intel kommer släppa under Q4 2006 är en processor med som består av två Woodcrest processorer som kör 1333 Mhz bus och 4 MB chache per processor ... denna processor är inget mer än två Woodcrest "ihoplimade"

så nästa gång ni läser order DOUBLE och conroe ... och DOUBLE inte syftar på 2 Cores så är det BULLSHIT ....

forstatt trevlig sommar ...:cool:

Ursprungligen av Tussen69:

sedan snackar Hardmac bajs .. igen ...

This CPU will be a double Core 2 Duo (Conroe) CPU. It will feature 2x4MB of L2 cache and should be clocked at 2.67GHz.

det är inte möjligt ... eftersom Conroe inte kan köras MP ... alltså det går endast köra en Conroe processor per moderkort ...

det Intel kommer släppa under Q4 2006 är en processor med som består av två Woodcrest processorer som kör 1333 Mhz bus och 4 MB chache per processor ... denna processor är inget mer än två Woodcrest "ihoplimade"

så nästa gång ni läser order DOUBLE och conroe ... och DOUBLE inte syftar på 2 Cores så är det BULLSHIT ....

forstatt trevlig sommar ...:cool:

Om man ska anklaga andra för att "snacka bajs" är det bra om man vet vad man talar om. Intels kommande Kentsfield processor innehåller mycket riktigt två Core 2 Duos.

Tack, nu har även en okunnig lärt sig ett o annat.

Redan 6 Juni var det bara "only a few more weeks to wait" innan arbetshästen med dubbel quattro skulle lanseras.
http://www.macosrumors.com/20060606A.php
Allt enligt pålitliga;) MOSR

/ kalle.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 18:06
Ursprungligen av Kalle Borch:

Redan 6 Juni var det bara "only a few more weeks to wait" innan arbetshästen med dubbel quattro skulle lanseras.
http://www.macosrumors.com/20060606A.php
Allt enligt pålitliga;) MOSR

/ kalle.

Jag raderade igår till slut den sidans bokmärke ur mina favoriter. Så många falska länkar med smygreklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 17:58

Fast nu drar du det lite hårt åt ett håll Tussen. Generellt idag handar det inte om att göra en process, det handlar om att göra 200 processer vid varje given tid. En multi-processor maskin är om uppgiften är skriven för flera CPU:er generellt uppåt 40-70% snabbare "per CPU" än 1st CPU. Givetvis förutsätter det att man har uppgifter som nyttjar detta eller att man gör flera uppgifter parrallelt.

xlr8yourmac.com gjort ett test tidigare dock som var lite intressant. Där jämförde man en Dual 500Mhz och en singel 1GHz. I vardagligt arbete vann Dual 500Mhz då man generellt gör flera saker samtidigt (lyssnar på musik, laddar ner något samtidigt som man skriver, exempelvis).

Men visst, 4st 1Ghz CPU:er är inte detsamma som 1st 4Ghz CPU. Den första uppsättningen skulle dock i vissa fall kunna vara mer effektiv.

Sen undrar jag hur 122 är 2-3X snabbare än 70 (dina SPECint_2000 siffor). Låter mer som Quad Mac Intel kommer vara max 1,7X snabbare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 18:11

Macosrumors är ju snarare någon form av Voodoo-site som bara tar saker ur luften som knappt finns.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 18:32

Undrar om de kommer att sätta i en HD som hinner med all dessa 8 kärnor. Kanske ett RAID-system som standard med 8 diskar, en per core :). Hörde förresten att Apple registrerat namnet "Big Mac". Undrar varför? :rolleyes:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 18:39

Nu väntar vi bara på GPU med multikärnor istället för SLI.

  • Medlem
  • 2006-07-20 19:32

Jag skulle LÄTT ha fyra seriekopplade motorer i en bil. Om jag hade körkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-20 21:41

Har ni glömt system nian ? Hade man dual 500 MHz, så var det inget alls förbättring om man jobbade flera saker samtidigt. Med OSX börjar det hända saker bättre med dual CPU.

Idag börjar man nå gränsen vad en singel CPU klara av höga värme med höga MHz talet.
Jag tycker det är smart att kringå värmeproblem med att öka antal CPU i stället !
Modern operativ system är bra att hantera många CPU, perfekt ! (OSX bäst)

Ni vet så väl att två st bilmotor i samma bil blir mycket starkare i vridmoment !
Därför blir bilen bara lite snabbare i hastighet, men mycket starkare i vridmomenten. Inga problem att köra snabbt uppför en alpväg eller dra en tung släpvagn.

Jag har använd mycket med dual CPU, dual CPU jobbar inte så mycket. Jag har packat upp många ggr zip fil, fy fan det går blixtsnabb jämför med singel CPU. Därför har alla CPU fabrikaterna förstått detta och utvecklingen kan ni inte stoppa !
Jag vill ha 16 CPU i samma moderkort ! ! !:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-21 01:42

Både Tussen69 och Hagelin har rätt. Hardmac blandar begreppen lite slarvigt. Conroe tillhör Core 2 Duo-arkitekturen men man kan bara ha en singel Conroe i datorn. Kentsfield och Clovertown tillhör också Core 2 Duo men man kan ha 2 såna i datorn. Kentsfield och Clovertown har fyra kärnor och ska vara identiska men med olika sockel. Så "This CPU will be a double Core 2 Duo" är rätt men "This CPU will be a double Core 2 Duo (Conroe) CPU" är fel. En annan intressant nyhet är att Intel redan börjat leverera Merom till datortillverkare.
DailyTech

Senast redigerat 2006-07-21 01:53
Ursprungligen av Homy:

Både Tussen69 och Hagelin har rätt. Hardmac blandar begreppen lite slarvigt. Conroe tillhör Core 2 Duo-arkitekturen men man kan bara ha en singel Conroe i datorn. Kentsfield och Clovertown tillhör också Core 2 Duo men man kan ha 2 såna i datorn. Kentsfield och Clovertown har fyra kärnor och ska vara identiska men med olika sockel. Så "This CPU will be a double Core 2 Duo" är rätt men "This CPU will be a double Core 2 Duo (Conroe) CPU" är fel. En annan intressant nyhet är att Intel redan börjat leverera Merom till datortillverkare.
DailyTech

Kentsfield består av två stycken Core 2 Duo (Conroe) på ett chip (= 4 kärnor)
Clovertown består av två stycken Xeon (Woodcrest) på ett chip (= 4 kärnor)

Senast redigerat 2006-07-21 11:59
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-21 13:26
Ursprungligen av Hagelin:

Kentsfield består av två stycken Core 2 Duo (Conroe) på ett chip (= 4 kärnor)
Clovertown består av två stycken Xeon (Woodcrest) på ett chip (= 4 kärnor)

Jag vet inte. Efter att ha sökt lite verkar det som vissa använder namnet Conroe tillsammans med Kentsfield och vissa andra gör inte det. Du skriver Conroe i parentes efter Core 2 Duo. Det som är klart är att Conroe är inte direkt synonymt med Core 2 Duo. Core 2 Duo är ju arkitekturen som flera av Intels nya processorer bygger på. Conroe är en av dessa processorer och Kentsfield en annan. Att Kentsfield består av två stycken Core 2 Duo låter som man har på något sätt slagit ihop två separata processorer eller kärnor för att få fyra kärnor. Kentsfield har 4 st. egna kärnor på ett chip men vi menar säkert samma sak. Här är ett dokument över Intels alla processorer. Här har en kille överklockat Kentsfield från 2.66 till 4.45 GHz.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-21 13:51

Så här säger Wikipedia om processorerna.

* Kentsfield, quad-core MCM, consists of two Conroes, with 2 × 4 MiB L2 (8 MiB L2)

* Clovertown, quad-core MCM, consists of two Woodcrests, with 2 × 4 MiB L2

Så Hagelin verkar ha rätt men det ser ut som ingen av dessa processorer kan kan köras i par. Det betyder att Apple kommer bara att använda sig av flera kärnor, inte flera processorer. För att ha en Mac med 8 kärnor skulle man behöva använda i så fall Tigerton som kan köras i par, eller hur var det? Kan man verkligen köra Kentsfield i par? Måste erkänna att det är lite förvirrande med så många olika processorer från Intel och lite motstridiga uppgifter om dem på nätet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-21 14:06

Även Wikipedia kan ha fel. Man kan köra Clovertown i par och få 8 kärnor. Moderkortet har två CPU-socklar. länk

Ursprungligen av Homy:

Även Wikipedia kan ha fel. Man kan köra Clovertown i par och få 8 kärnor. Moderkortet har två CPU-socklar. länk

Var läser du motsatsen på Wikipedia?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-22 00:08
Ursprungligen av Hagelin:

Var läser du motsatsen på Wikipedia?

Enl. Wikipedia är det Tigerton som är multiprocessorversionen av Clovertown:

# Clovertown, quad-core MCM, consists of two Woodcrests, with 2 × 4 MiB L2
# Tigerton, quad-core MCM. MP-capable version of Clovertown

Ursprungligen av Homy:

Enl. Wikipedia är det Tigerton som är multiprocessorversionen av Clovertown:

# Clovertown, quad-core MCM, consists of two Woodcrests, with 2 × 4 MiB L2
# Tigerton, quad-core MCM. MP-capable version of Clovertown

Multiprocessorversionerna är för servrar med 4 CPUer eller fler.

Intel gillar att förvirra.

De släpper nya processorer under namnet Core (Core duo och solo) men de använder Pentium M-arkitekturen. Själva Core-arkitekturen kommer inte förrän Core 2 Duo.

Sen i maj släpper de en dual-core Xeon, gjord i 65 nm men med NetBurst arkitekturen, för att i juni släppa en dual-core Xeon med Core-arkitekturen, som egentligen är en Core 2-processor...

Är jag förvirrad? Nä...
Det var enklare med G3, G4 och G5

jaja .... nu är det i alla fall bara 15 dagar kvar till WWDC 2006 och förhopnningsvist också 15 dagar kvar till jag är 35.000 kr fattigare ...

om Apple inte släpper Mac Pro på WWDC så blir jag rätt sur .... orkar inte vänta längre ... behöver en ny dator till musik studion och en Quad Woodcrest Mac Pro lär klara rätt mkt plugins, effecter, synthar m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-23 20:15
Ursprungligen av Tussen69:

jaja .... nu är det i alla fall bara 15 dagar kvar till WWDC 2006 och förhopnningsvist också 15 dagar kvar till jag är 35.000 kr fattigare ...

om Apple inte släpper Mac Pro på WWDC så blir jag rätt sur .... orkar inte vänta längre ... behöver en ny dator till musik studion och en Quad Woodcrest Mac Pro lär klara rätt mkt plugins, effecter, synthar m.m.

35.000 kr? Har du insider information? Mac Pro MÅSTE komma på WWDC!! Jag blir besviken om det är samma låda som G5an.

Om pengarna bränner och det inte blir av så tar undertecknad gärna emot donationer för inköp av en MBP.;)

Ursprungligen av bossep:

35.000 kr? Har du insider information? Mac Pro MÅSTE komma på WWDC!! Jag blir besviken om det är samma låda som G5an.

Om pengarna bränner och det inte blir av så tar undertecknad gärna emot donationer för inköp av en MBP.;)

man kanske kan få den nya Mac Pro i vit eller svart piano lack .. fast då kostar såklart den svarta modellen 1000 kr mer ... enbart för att den är svart ....

1
Bevaka tråden