Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker en macbook till mig?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-21 15:10

Har just nu en powermac G4 men har kommit fram till att en bärbar skulle passa mig mer. Får mycket mer utrymme i rummet, och jag gör inte så värst mycket som inte skulle kunna utföras på en bärbar.

För det mesta så surfar jag bara på nätet, men någon gång ibland så pillar man lite med matrial man filmat med dv-kameran, lägger exempelvis till lite effekter osv. PS händer att man pillar någon gång ibland med också. Min G4 1 ghz pallar med detta någorlunda, filmredigerandet brukar gå segt, men ja, det går.

Macbooken är välldigt lockande, fast hur är det med grafikkortet? Kommer det funka att köra final cut pro, PS, ilife programmen? Hur skulle program som adobe after effects fungera med detta grafikkort? Ska även tilläggas att jag inte är ett pro som arbetar med detta, utan gör det mest för skojjs skull, så sitter inte med det varje dag, brukar bli max ett par gånger i månaden. Läste lite en en annan tråd, och där reomenderade folk MBP, men det verkade som att det var mer proffs som diskuterade där och inte den vanliga semesterfotografen / semesterfilmaren.

Att spara ihop 20K och köpa mig en macbook pro känns inte så lockande då jag i stort sett får ett vassare grafikkort och en större skärm, det känns inte så jättemotiverat att lägga 8k på det.

Sen undrar jag om ni har lust att mäta storleken på skrämen, bredd och höjd, så man får en liten inblick i hur stor en 13" wide är.
__________________

Ang integrerade grafikkort och After Effects skriver Adobe:

Citat:

Supported features vary widely: not recommended

Sen finns After Effects bara för PowerPC och lär inte vara särskilt behagligt under Rosetta.

iLife går lika bra på en MacBook som en MacBook Pro. Det finns säkert nåt tillfälle då grafikkortet spelar roll där men de tillfällena nån märker av det är lätträknade.

Final Cut Studio funkar på en MacBook men Apple lämnar inte support under den konfigurationen.

Om du nu bara redigerar nån gång i månaden borde iMovie räcka till mer än väl.

Jag förespråkar MacBook framför MacBook Pro eftersom den räcker mer än väl till för de allra flesta användare. MBP är inte prisvärd.

Vad gäller Final Cut Studio så är det främst ett par funktioner som drabbas, men bara i programmet Motion om jag minns rätt. Både iMovie och Final Cut Studio är dock universal, så där bör arbetet gå snabbare än vad det gör idag.

1
Bevaka tråden