Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra och ej för dyr 19-20" skärm

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Behöver en större skärm. 19-20" är väl vad jag kan kosta på mig. Ska använda den till Photoshop och layout (Adobe CS2-sviten). Jag är inte superperfektionist men det ska vara bra grejor.

Några tips på skärmar eller länkar till tester eller annan information?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 13:56

Dells 20" widescreen är mycket bra. Detfinns ett flertal trådar som behandlar den.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-14 18:39

Viewsonic VX2025WM kanske? från runt 4120kr

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 11:52

Också sugen på en 19"-20" skärm!
Ska kopplas till min macbook, kommer väl surfa, chatta och arbeta lite med photosohop typ. Inga spel.
Vill gärna ha 1680x1050, men det blir ju ganska dyrt... Ge gärna tips på andra skärmar!

Tittat lite på dessa:

HP W19
19" - 1440x900 @ 60hz
2396:- (webhallen.com)
ViewSonic VX2025WM
20" - 1680x1050 @ 75hz
4075:- (datorbutiken.com)
Samsung 205BW
20,1" - 1680x1050 @ 75Hz
3749:- (datorbutiken.com)
Samsung SyncMaster 940BW
19" - 1440x900 @75hz
2895:- (datorbutiken.com)
ACER AL2016WS
19" - 1680x1050 @ ?
3345:- (dustinhome.se)

Vad tror ni? nån som vet något om nån av skärmarna?

Tacksam för svar
Rikard

Ursprungligen av matondo:

ACER AL2016WS
19" - 1680x1050 @ ?
3345:- (dustinhome.se)

Vad tror ni? nån som vet något om nån av skärmarna?

Observera att Acer skärmen bara har VGA-anslutning och inte DVI. Nu gör det väl egentligen inte sååå stor skillnad men jag tycker det känns fel att idag köpa en analaog skärm. Lägga hellre till några hundra och köp t ex Samsungen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-22 12:12
Ursprungligen av Rickard A:

Observera att Acer skärmen bara har VGA-anslutning och inte DVI. Nu gör det väl egentligen inte sååå stor skillnad men jag tycker det känns fel att idag köpa en analaog skärm. Lägga hellre till några hundra och köp t ex Samsungen.

Det gör rätt stor skillnad... VGA tar mer datorkraft än DVi som bara behöver köra på 60Hz.
Förstår inte att skärmar som endast har VGA anslutning fortfarande tillverkas...

Ursprungligen av kainen:

Det gör rätt stor skillnad... VGA tar mer datorkraft än DVi som bara behöver köra på 60Hz.
Förstår inte att skärmar som endast har VGA anslutning fortfarande tillverkas...

Hmm....hur många hz går du i?

Ursprungligen av kainen:

Det gör rätt stor skillnad... VGA tar mer datorkraft än DVi som bara behöver köra på 60Hz.
Förstår inte att skärmar som endast har VGA anslutning fortfarande tillverkas...

Jag kör iaf en Acer TFT 17" på 60Hz genom VGA utan problemas, så jag förstår inte helt hur du menar.

205BW är helt okej! Speciellt till det priset. Vet inte hur viewsonic är men jag hade satsa på en 20", du hade inte ångrat dig.

205BW kan jag också rekommendera!! Köpte en i måndags. Tycker den är hur bra som helst. Jämfört med Apples 20" är det rena fyndet! Så mycket bättre är inte Apples.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 13:34

hehe, ja den är jag mest sugen på
Men så kostar den ju sin lilla slant för en stundent också! men de kan de kanske vara värt!

Den ser helt okey ut på bilderna, är den snygg i verkligeheten också?
Släng gärna upp lite bilder om ni har möjlighet!

Tack
Rikard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 13:44

TFT-skärmar är en djungel, så jag tipsar återigen om produktguiden hos inWarehouse:

http://www.inwarehouse.se/landscape.aspx?category=DAPL

Tar några sekunder att ladda, men sedan är det bara att dra i spakarna för att hitta sin skärm. Ganska kul.

Priserna kanske inte är de bästa (de visas exkl moms), men då man hittat sin skärm så går man lämpligast till pricerunner eller så.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-21 22:03

Har tidigare talat mig varm för en Fujitsu skärm som jag köpte för ett halvår sedan - alltjämt nöjd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-22 13:47

Kan bara säga att stirra dig inte blind på priset. Jag vägde mellan Dell's och Apple's 20" (tror det skiljde 1-2k vid den tidpunkten) och varje gång jag tittar på min sjukt snygga alu inser jag att jag gjorde rätt val.
Jag brukar försöka räkna pris för saker jag står och funderar på om de är för dyra i antal utekvällar/helger. Då skrattar man åt hur man resonerar ibland

  • Oregistrerad
  • 2006-07-22 14:35

Själv är jag kär i HP W19, kankse får skicka ett till inlägg när jag köpt den

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-22 22:45

HP W19 är rikigt snygg, kollade den och 20" samsungen på onoff idag. Väntar bara på att macbooken ska anlända

Ursprungligen av Queux:

HP W19 är rikigt snygg, kollade den och 20" samsungen på onoff idag. Väntar bara på att macbooken ska anlända

Nu hittar du Samsungen för ca 3400kr på Computercity. Det är billigt!

Varför inte titta på en Lacie skärm? Eizo gör och jätte fina skärmar.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-30 10:58

Någon som använder HPn? Eller någon som jar testat den?

En kompis köpte en LG L203WT och den var mycket bra. Fin skärpa och mycket bra svärta i bilden.
Dessutom en snygg skärm på utsidan.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092118

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-30 09:40
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

En kompis köpte en LG L203WT och den var mycket bra. Fin skärpa och mycket bra svärta i bilden.
Dessutom en snygg skärm på utsidan.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092118

Nu har dessutom efterföljaren kommit 204WT. Den har jag beställt efter att jag blivit riktigt imponerad av hur bra 203:an var i förhållande till pris.

Hej!

Jag är också ute efter en widescreen skärm. Överväger just nu en Dell 24" eller en Apple 23 ". Vad tycker ni guys?

Jag använder hp w19 - kan rekommenderas.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-29 22:06

Kör själv sedan i våras Samsung 205BW, 20" 1680x1050 och den är prisvärd, eftersom den har vga & dvi ingång. Ok skärpa och färg, efter kalibrering blev den ganska mörk men det blir alla billiga skärmar (under 10 000:-) så det är inge att klaga på. Kan rekommendera den eftersom jag tycker den är prisvärd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 09:19

Se till att köpa en skärm med PVA-panel snarare än TN. Då får du 8-bitars färg istället för 6-bitars dito. Det är sällan som tomtarna på stormarknaderna vet hur det står till med den saken, men det finns några tydliga ledtrådar:
är betraktningsvinkeln under 176 grader är det troligen en TN-skärm, samma sak när det står 16,2 miljoner färger istället för 16,7 miljoner. Extremt snabba skärmar är också ofta TN-skärmar. Du kan gå in på t ex Samsungs sajt och jämföra, de är en av de tillverkare som skriver ut vilken paneltyp som används. Deras B-modeller använder oftast den snikigare TN-tekniken medan T-modellerna har PVA-paneler.
Sedan misstänker jag att du kommer att finna widescreen helt överlägset 4:3-monitorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-30 09:51

ViewSonic VP201x ( s/b ) den är grymt skön vid grafisk produktion enligt min mening...

Jag har Dells 20-tummare, men inte widescreen-varianten utan den större, 2001FP (har numera bytts ut till 2007FP tror jag). Fördelen är fler pixlar, hela 1600 x 1200. Skärmen är fin och fungerar bra, det enda är möjligen att den är för ljusstark, det går inte att ställa ner ljusstyrkan till en bra nivå för Apples mjukvarukalibrering. Färgerna på skärmen är också något maxade (vilket är skönt för det mesta, men något sämre vid bildbehandling och annat färgrelaterat).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 11:16
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har Dells 20-tummare, men inte widescreen-varianten utan den större, 2001FP (har numera bytts ut till 2007FP tror jag). Fördelen är fler pixlar, hela 1600 x 1200. Skärmen är fin och fungerar bra, det enda är möjligen att den är för ljusstark, det går inte att ställa ner ljusstyrkan till en bra nivå för Apples mjukvarukalibrering. Färgerna på skärmen är också något maxade (vilket är skönt för det mesta, men något sämre vid bildbehandling och annat färgrelaterat).

Jo kop inte WS skarmar i 20" de har futtig upplosning.

Samsung SyncMaster 204B Silver
Ar en bra vanlig 20" skarm som fixar 1600 x 1200 o borde ga att fa for just over 4k i sverige.
Valdigt latt o smidigt o den har tunna kanter sa det fungerar riktigt bra att ha 2 bredvid varandra.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 00:02
Ursprungligen av eriken:

Jo kop inte WS skarmar i 20" de har futtig upplosning.

Samsung SyncMaster 204B Silver
Ar en bra vanlig 20" skarm som fixar 1600 x 1200 o borde ga att fa for just over 4k i sverige.
Valdigt latt o smidigt o den har tunna kanter sa det fungerar riktigt bra att ha 2 bredvid varandra.

VARNING!
Just Syncmaster 204B köpte jag för tre veckor sedan. Den var riktigt dålig. Bildvinkeln är så smal att det inte går att få jämn belysning över hela skärmen ens på en meters avstånd. Bilden blev mörk och sotig överst, samtidigt var den blek och urfrätt i nertill. Först vid tre meters avstånd börjar den bli jämn. Bildbehandling är helt utesluten. Det räcker att man flyttar en bild en decimeter så har den en helt annan ljushet och färger. Riktigt skit om man frågar mig. Det sämsta jag sett. Inte ens ordbehandling kändes OK.
Dessbättre gick JMEdata med på att jag fick byta. Det fick bli en Syncmaster 204Ts som jag är helt nöjd med.

//////
Ang frågan om skärm med video ingång...
204Ts har även videoingång så den dubblar som extraTV också! Antingen bild i bild eller fullskärm. Bilden blir riktigt bra, men vid snabba förlopp kan det bli något lite eftersläpning, ungefär som med vanlig LCD-TV.

Tillägg till ovanstående: Det bästa med Dell-skärmen var att den redan från början var billig och dessutom tajmade jag en fin kampanj från Dell (de har kampanjer då och då mest hela tiden) så priset blev endast 3 545 kr plus moms.

Bevaka tråden