Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 18:54

Choo. snart kommer min MB hem och jag funderar på vad för LCD skärm jag skulle skaffa mig sedan (lcd ett måste...). Om jag söker på pricerunner.se så hittar jag skärmar för typ ~1600:-. Är det skrot? Skärm som skärm eller inte? Har ingen aning...

Kommer jobba mkt med foto och lite film, hemsidor och dylikt. Men spec iom fotot så vill jag ha en BRA skärm. Dock studentvänligt pris ^^ Tips?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 01:08
Ursprungligen av Limepuff:

Choo. snart kommer min MB hem och jag funderar på vad för LCD skärm jag skulle skaffa mig sedan (lcd ett måste...). Om jag söker på pricerunner.se så hittar jag skärmar för typ ~1600:-. Är det skrot? Skärm som skärm eller inte? Har ingen aning...

Kommer jobba mkt med foto och lite film, hemsidor och dylikt. Men spec iom fotot så vill jag ha en BRA skärm. Dock studentvänligt pris ^^ Tips?

Sitter lite i samma situation, kollar runt lite vad man kan tänka sig! Kom gärna med tips o ideér på skärmar! Känns relevant att skärmen är snygg, och jag gillar widescreen!
Tittat lite på dessa:

HP W19
19" - 1440x900 @ 60hz
2396:- (webhallen.com)
ViewSonic VX2025WM
20" - 1680x1050 @ 75hz
4075:- (datorbutiken.com)
Samsung 205BW
20,1" - 1680x1050 @ 75Hz
3749:- (datorbutiken.com)
Samsung SyncMaster 940BW
19" - 1440x900 @75hz
2895:- (datorbutiken.com)
ACER AL2016WS
19" - 1680x1050 @ ?
3345:- (dustinhome.se)

Någon som har någon erfarenhet/åsikt av dessa skärmar?
Hur mycket betyder Hz på TFT? Skulle ju aldrig kunna sitta på en 60hz crt... hur är det på TFT?
Sen är det ju det här med upplösning! vill ju gärna har minst 1680x1050, men det är ett ganska stort prisgap!
Vad behöver man tänka på mer än upplösning och frekvens? Datorn är en macbook och jag kommer inte lira några spel, så jag antar att ms inte spelar så stor roll då?

Tacksam för svar
Rikard

  • Medlem
  • 2006-07-28 10:49

Frekvens (Hz)
...har egentligen ingen betydelse på en tft-skärm. Du kommer inte uppleva att den flimmrar på samma sätt som en CRT gör. 60Hz är helt ok.

Svarstid
Anger hur lång tid det tar att tända och släcka en pixel. Ska man använda datorn till video, tv eller spel så är detta en mycket viktig faktor. Långsamma svarstider leder till ökade eftersläpningar.

Kontrasten
Ett stort problem hos tft-skärmar har varit att de aldrig kan bli riktigt svarta, utan man får dras med en mörkgrå svärta. Det har dock blivit bättre på sista tiden med nya tekniker. Högre kontrast ger bättre liv och djup i färgerna.

Ljusstyrkan
Idag är nästan alla skärmar mycket bra vad gäller ljusstyrka. Ska man ha datorn i speciella miljöer där omgivningens ljus är mycket starkt (utomhus?) så är det dock en viktig faktor.

Gränssnitt
En TFT-skärm (till skillnad från en CRT dito) är en digital manick. Videosignalen i datorn är också ursprungligen digital. Att i grafikkortet omvandla bildsignalen till analogt format, skicka den i en kabel för att sedan - i skärmen - omvandla tillbaka till digitalt framstår ju som en smula galet. Ansluter man skärmen med DVi så har man en digital koppling hela vägen. Så det är inte svårt att förstå att det blir betydligt bättre bild med DVi.
Ett måste enligt mig.

I övrigt ska man väl tänka på utseendet, höj/sänkbar fot och betraktningsvikeln.

Här kommer ett tips från mig:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094670

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-07-28 10:52
Ursprungligen av Toett:

Här kommer ett tips från mig:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094670

USB-hub i extraskärmen - hur kommer det att fungera med MB'n?

  • Medlem
  • 2006-07-28 11:02

Du drar en usb-snodd mellan dator och skärm så fungerar den som en vanlig USB-hub.
Inga konstigheter.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 16:03

Rekommenderar starkt Samsung SyncMaster 205BW. Har haft den i någon månad nu tillsammans med min MacBook, riktigt bra skärm på alla sätt och vis, men då håller jag inte på med någon direkt bildbehandling.

Det enda problem jag stött på är framedrops i exposé när man kör extended desktop och vill visa alla fönster. Inte ett problem egentligen, det går inte långsammare på något sätt, men det är lite irriterande att det inte flyter på lika fint som på MacBookens skärm. Tror dock inte att det är skärmen som är problemet, utan just den höga upplösningen tillsammans med MacBookens grafikkort.

EDIT:
Kan tillägga att jag köpte min på Pixmania.com för 3552 kr med någon rabattkod jag letade rätt på via google.

Jag har idag bytt ut vår gamla LG-CRT (som gav mig ont i ögonen efter fyra år) mot en hp w19 och kan rekommendera skärmen. Med tanke på vad den kostar (från 2300:- på Internet och 2500:- i affär), är det en mycket trevlig skärm. Hyfsad svärta, och klart bra stuns i färgerna.

1
Bevaka tråden