Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EyeTV + Mac mini eller hårddiskvideo för analogt in och ut?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min något kryptiska rubrik var ett försök att sammanfatta följande frågeställning:

Jag har i ena änden ComHems analoga basutbud och i den andra en 32 tums bredskärms-tv av traditionell typ (dvs CRT-rör). Analogt in och analogt ut så att säga. Dessa förutsättningar kommer jag inte att ändra på eftersom digital-tv kostar betydligt mer än det är värt för att få samma utbud som jag har gratis* idag och eftersom jag inte tänker köpa en platt tv då min tv är riktigt bra (Philips kritikerrosade 9616).

Det jag letar efter är något att placera i mitten mellan dessa förutsättningar för att enkelt spela in tv till hårddisk.

Antingen gör jag det enkelt för mig och köper en hårdiskbaserad video med DVD-R (till exempel Pioneer DVR-630H-S för ungefär 6500 kr). Då får jag en färdig enhet som är enkel att använda för att spela in och spela upp tv-program på en stor hårddisk. Jag har använt en lillebror till nyss nämnda Pioneer och det fungerar klockrent för detta ändamål. För övriga media center-ändamål så är denna lösning däremot inget att hurra över.

Alternativt köper jag en Mac mini + EyeTV 2 + hårdvara (t.ex. EyeTV EZ eller EyeTV 250 eller nån av Miglia-produkterna). Antagligen behöver jag köpa en extern hårddisk också. Detta är en lösning som ger helt andra media center-möjligheter eftersom vi snackar om en fullständig dator. Jag lever redan i iLife-världen med iTunes och iPhoto, så integrationen med detta genom Front Row är mycket attraktivt. Kostnadsmässigt blir det dock klart dyrare.

Jag har hört varma rekommendationer av Mac mini-lösningen från de som testat och jag har läst positiva artiklar på nätet som denna.

Jag har även vadat igenom alla möjliga trådar här på 99mac om EyeTV-lösningar. Dock verkar denna lösning fungera bäst om man tar digitalt in och framförallt digitalt ut, dvs till en LCD-tv eller plasma-tv. Läser man på El Gatos hemsida så handlar det hela tiden om att visa tv på macen och inte att ta ut bilden på en vanlig tv, vilket jag är ute efter.

Enligt ett inlägg i en annan tråd går det t.ex. inte att få ut en korrekt signal för en analog bredskärms-tv från Mac mini (via s-video), så det är förstås en allvarlig begränsning.

För att göra det bästa av min tv ska jag mata den med RGB via scart och detta går inte att få från en Mac mini (Pioneer-modellen nämnd ovan klarar däremot av detta).

Utifrån vad jag läst på har jag kommit fram till att även om Mac mini-lösningen har massor av fördelar så passar den inte för mina förutsättningar utan det är vettigare att köpa en hårddiskvideo. Eller har jag fel?

* = ComHems analoga basutbud är egentligen inte gratis utan kostar kring 29 kr/mån men det är en del av månadsavgiften för vår bostadsrätt, så det är en kostnad jag får betala hursomhelst.

Du har (delvis) rätt. Har haft chansen att testa en mac mini med extra hårddisk till min CRT, och det funkar kasst. Upplösningen är nästintill omöjlig att få till rätt, och man ser inte via TV:n vad man sysslar med. De mediacentral-lösningarna som finns till mac är antingen för enkla (läs: front Row) eller fulla av brister/ofärdiga (läs: Centerstage, Mediacentral, iTheater).

Den bästa lösningen, som jag kommit fram till, är en hårddiskinspelare, med DVD, och med möjlighet att spela upp filer från datorn. Vet att Kiss har en sådan för vettig summa, finns säkert fler.
Då kan man spela mp3/divx osv. från datorn via den, men även kopiera inspelade program från den till datorn och konvertera till iPod eller vad man nu vill. Väldigt smidigt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Den bästa lösningen, som jag kommit fram till, är en hårddiskinspelare, med DVD, och med möjlighet att spela upp filer från datorn. Vet att Kiss har en sådan för vettig summa, finns säkert fler.
Då kan man spela mp3/divx osv. från datorn via den, men även kopiera inspelade program från den till datorn och konvertera till iPod eller vad man nu vill. Väldigt smidigt.

Sant, det är förstås ett alternativ att hitta en mera "datorvänlig" hårdiskvideo så att man kan komma åt sitt lokala nät och få ett slags mediacenter på det sättet.

(Det finns förstås också alternativet att bygga en HTPC, men jag kan för lite om den världen än så länge.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 13:25
Citat:

Utifrån vad jag läst på har jag kommit fram till att även om Mac mini-lösningen har massor av fördelar så passar den inte för mina förutsättningar utan det är vettigare att köpa en hårddiskvideo. Eller har jag fel?

Min plan liknar din. Jag har också ComHem och en widescreen CRT, så förutsättningarna är väldigt lika. Skillnaden är väl att jag bygger för att kunna byta upp mig till en platt-TV inom nåt år.

Jag har ritat på en EyeTV 250 (som klarar stereoljud, vilket EyeTV EZ inte gör) och en Mac Mini Intel med extern disk. Video skulle (tills vidare) skickas från Mini-DVI till S-VHS till SCART in i TV:n. Ljudet kopplas optiskt från Minin till en 5.1-receiver.

Begränsningen i wide-format kände jag inte till. Om det stämmer är det förvisso förödande för idén, men trots allt är jag lockad av mediacenterkonceptet (all media på samma ställe och Front Row på TV:n för att hantera det, mums!) och vill gärna tro att det går att lösa ändå.

Jag är således partisk eftersom jag har lagt lite energi på att klura ut en egen liknande lösning, men min röst lägger jag alltså på att köra ett Mini-baserat mediacenter.

Ska bli intressant att följa den här tråden, jag hoppas du får till nåt som passar!

Jag skaffat en ny MacMini + EyeTv610 + Extern HD + Plasma TV + ComHem.

Egentligen funkar allt perfekt, inte minst nu med integrationen mellan EyeTv och FrontRow. Jag använder Apple Remoten till att bläddra mellan filmer, bilder, musik och nu även tv.

Men jag har problem med just ComHem:
1) En del kanaler sänds analogt(?) och finns inte i Eye tv-menyer och programguiden, så jag måste byta ingång för att se tv3, kanal5 och 6 mfl.

2) Filmkanalerna (Canal+ mfl) är inte textade! Jobbigt när man gillar asiatisk film.

Dessutom:
- struligt med TVTV-menyer som inte är kompletta/korrekta
- det låter om MacMinin och hårddisken.
- typ var 4:e kanalväxling behöver EyeTv avkryptera sändingen vilket tar ett par sekunder...rätt irriterande efter ett tag.

Nån som har lösning på ovan?

Låter intressant...
Hur funkar EyeTv integrationen med FrontRow?
Kommer man åt EyeTv ifrån FrontRow eller startar man dem på olika sätt?

Är själv lite sugen på en Mini och en bättre EyeTv box (har idag en EyeTv Wonder och den har inte möjlighet att spela in i bättre kvalitet än VHS).

/Magnus

Sen finns det ju alltid Kiss fina DVD spelare med trådlöst nätverk....

http://www.kiss-technology.com/

Ursprungligen av mklackenstam:

Sen finns det ju alltid Kiss fina DVD spelare med trådlöst nätverk....

http://www.kiss-technology.com/

Jag har läst på lite mer om KiSS-spelarna och de verkar kompetenta men buggiga. De aktuella modellerna verkar vara:

KiSS DP-558
En äldre modell som kommit ut med allt större hårddisk. Uppskattat för funktionerna men ökänd för buggar som KiSS än till denna dag inte fixat. Men det har ändå blivit bättre i takt med att nya firmware kommit ut. Ska man köpa den ska man få tag i revision 9 som är den senaste modellen.

KiSS VR-558
Verkar i stort sätt vara samma som DP-558 men i nyare skal och med fler in- och utgångar. Har inte hittat så mycket kommentarer, men problem med buggar verkar finnas här också.

KiSS DP-600
Detta är KiSS första och hittills enda version med HD (och tillhörande HDMI-anslutning). Den har också wifi vilket inte DP/VR-558 har (de har bara ethernet-uttag). Wifi är ju trevligt, men det känns samtidigt lite onödigt att betala för HD när man ändå ska koppla den till en CRT-tv. Men framförallt verkar de inte ha en tv-tuner alls utan bara är en mediaspelare (ingen inspelare) och därmed är den diskad hursomhelst.

När jag läst på om KiSS-spelarna så verkar det som att de har en del rätt allvarliga brister också. T.ex. kan de inte spela upp AAC-filer vilket gör hela mitt iTunes-bibliotek värdelöst då jag har rippat alla mina skivor med AAC-kodning. Och funktionen för att visa bilder verkar väldigt eftersatt, inte ens grundläggande saker som bildspel finns.

Så summa summarum är det fina spelare på pappret, men med buggar och brister som gör att de inte är riktigt så attraktiva som de först verkar. Ett plus är att KiSS i alla fall har programvara för Mac OS X, och inte bara Windows.

Samtidigt verkar det inte finnas några konkurrenter som är bättre, vilket jag tycker låter konstigt då detta måste vara en stor marknad med ännu större potential. Är det någon som känner till liknande produkter (som har dvd-spelare (helst inspelare också), hårddiskvideo, nätverksanpassad mediaspelare mm)?

"Hur funkar EyeTv integrationen med FrontRow?"

EyeTv ligger i helskärmsläge bakom FrontRow, så när man går ur FrontRow hamnar man i ElGatos liknande meny.

Finns en liten animation på förstasidan: http://elgato.com

Jag satte ihop ett liknande system. Mac Mini dual core, El Gato Eye TV 250 för ComHems analoga (fler kanaler än digitalboxen). Men sen använder jag mig av Media Central http://www.equinux.com/us/products/mediacentral/index.html , denna kan även spela DVD filmer jag lagt över på HD/Dator. Det kan inte FrontRow, Mediacentral fungerar också med Frontrow.

Däremot har jag problem med kvaliten på vissa kanaler, t ex 1;an och 4:an är lite brusiga hos mig, men bara genom El Gato, inte direkt in i TV:n.

Men jag inga problem med fjärrstyrningen av mina inspelningar. använder tvtv.co.uk för att komma åt mina kanaler. Spelar in 2 v frammåt från landet på min hemma dator. Innan använde jag VNC för att göra detta, men tvtv.co.uk och Eye TV fungerar utmärkt.

Ursprungligen av gaspar:

Jag satte ihop ett liknande system. Mac Mini dual core, El Gato Eye TV 250 för ComHems analoga (fler kanaler än digitalboxen).

Kul att höra om en fungerande lösning. Är det en platt tv eller en CRT-tv som detta är kopplat till? (Eller kör du på datorskärmen?)

Glömde den lilla viktiga detaljen, men jag kör Plasma 42" med DVI ingång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 23:08

Mycket intressant tråd detta för jag funderar på att göra precis detta:

- Skaffa en Mac Mini med Eye TV för att till min 32" Sony CRT Widescreen TV koppla in digitalTV jag får från UPC.

Något som förvånar mig är:

"Har haft chansen att testa en mac mini med extra hårddisk till min CRT, och det funkar kasst. Upplösningen är nästintill omöjlig att få till rätt, och man ser inte via TV:n vad man sysslar med.".

Fungerar det sämre än TV ut från andra datorer? Jag har tidigare kört S-Video ut från en gammal G4 till TV:n och det har fungerat utmärkt. Att förvänta sig att menyer och ikoner ska vara lättlästa på en TV är bara att glömma, men FrontRow's och EyeTV's gigant-fonter lär ser fina ut.

En annan sak är hur det funkar med digitalTV:n från UPC... Kopplar jag in EyeTV:n istället för den ganska dåliga DigitalTV-boxen jag fått från UPC?

Ursprungligen av Erik.dv:

En annan sak är hur det funkar med digitalTV:n från UPC... Kopplar jag in EyeTV:n istället för den ganska dåliga DigitalTV-boxen jag fått från UPC?

Ja, det finns EyeTV med kortplats, som du kan använda istället för boxen. Ett extra kort bara, om du skulle vela ha boxen till annan TV.

Denna: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv410

eller: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

Du får nog utforska lite vilken du ska ha, men den första chansar jag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 23:10

Plasma eller LCD-TV känns i sammanhanget helt onödigt när:

1. Allting som sänds är standard-definiton av rel. låg kvaltié (digital TV är avsevärt mkt bättre förvisso, men många kanaler skippar tom 16x9 FHA sändningar!)

2. En bra apparat kostar skjortan.

Ursprungligen av Erik.dv:

Plasma eller LCD-TV känns i sammanhanget helt onödigt när:

1. Allting som sänds är standard-definiton av rel. låg kvaltié (digital TV är avsevärt mkt bättre förvisso, men många kanaler skippar tom 16x9 FHA sändningar!)

2. En bra apparat kostar skjortan.

En högupplöst LCD känns dock helt rätt om man skulle få för sig att göra något annat än glo på TV med Mac minin.

Tror det är 610 som gäller, står att den passar med ComHem på Macotekets hemsida; borde då funka även med UPC. 2395 balubas ex. moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 11:42

Okej. Det märkliga är att jag inte ens fick ett kort med min DigitalTV Box från UPC. Behövs ändå ett kort då?

Hm, det vet jag inte. Får du nog höra med dem, men vad deras hemsida säger så verkar boxen ha kortet inbyggd. Värdelöst, tycker jag, för då kan man ju inte köpa egen bättre box, eller använda eventuell TV med inbyggd box.

Om man har UPC:s digitala tjänst är det kört. Dom kör någon egen digital lösning utan kort. Så det enda man kan göra att koppla in den via en analog variant (EyeTV 200 el 250) och byta kanal via fjärrkontrollen du fick med UPC boxen.

Och inga kanalguider fungerar heller.

Förrövrigt så suger UPC. Min box krashar ungefär 5 gånger per dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 21:09

Det var ju inte så lite skräpigt. Digitalboxen jag fick med är helt klart halvdan, ganska seg sak.

Vad finns för lösning om man bör i ett kabeltv-hus då? Är man låst till UPC-skiten eller kan jag kontakta en annan operatör (that is in a year…)?

Köra analogt är ingen idé, då försvinner halva "pluset" med digital TV/"inspelnings maskin".

Du kan ta emot Boxer med inomhusantenn. Det är det tydligen många som har oturen att bo i ett UPC-hus som gör vad jag förstår.
Alternativt kan du ju vänta, Comhem har väl köpt UPC så när kvarnarna fått mala färdigt så borde du kunna skaffa Comhem... är inte TV3, Kanal 5 eller TV6 viktiga för dig (sänds inte digitalt hos comhem) så kanske det är ett alternativ.

Skulle jag skaffa digital-tv idag så skulle jag nog skaffa Boxer med inomhusantenn (och troligen en Dreambox). Jag ser ändå bara på ettan till femman 99 % av min tv-tid, så Boxer är enda vettiga. Men jag har inte lust att betala 10 ggr så mycket som jag gör idag för samma utbud bara för att få det digitalt, så det får vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 12:29

Va tusan... VARFÖR är dessa företag så dåliga? Com-igen och UPC är kassa på TV och bredband, och man är "låst" vid dem. Snark. TV3, Kanal 5 och TV6 är de kanaler jag kollar mest på, typ. Fyran också. Vill verkligen inte köra dem analogt.

Men men, jag tycker hela digitalTV övergången är ett skämt. Borde det inte vara EN standard och att man i största möjliga mån kör 16x9? Nej, nu är det något halvdant mellanting som är extremt oflexibelt... Blir att titta på typ Boxer nästa sommar då när vi avtal med UPC går ut.

Bredbandbolaget och Visat har en grym deal, men den kan jag inte komma åt. För långt från basstationen. Fattar inte varför inte stora företag som UPC och ComIgen inte kan göra BRA saker. Verkar vara standard…

Ursprungligen av Erik.dv:

Men men, jag tycker hela digitalTV övergången är ett skämt. Borde det inte vara EN standard och att man i största möjliga mån kör 16x9?

Frågan här hur man skulle enas om en teknik? Marksänt, satellit, IP-tv eller kabel? Eller går det rent tekniskt att ha precis samma standard för samtliga typer sändningar?

När det gäller 16:9-formatet så styrs det nog mera av vad tv-kanalerna sänder och det beror i sin tur på hur det är inspelat. Det finns fortfarande mycket som spelas in i 4:3-format så vitt jag vet, plus att allt äldra material (förutom filmer) är i 4:3-format.

Annars kan jag hålla med om att det övergången till digitalt ställer till det för många. Bara att greppa hur det fungerar när man måste byta kanal på en extern box istället för på tv:n är förvirrande för väldigt många. Ska du dessutom koppla in en VHS i sammanhanget blir det inte lättare. Men övergången är nödvändigt och när det analoga marksända nätet släcks ned öppnar det upp för stora nya möjligheter, så ju förr desto bättre ur den synvinkel. Synd att det inte direkt råder någon priskonkurrens och att det tas ut många fula absurda avgifter (som "korthyra" 2 gånger per år och i praktiken är nästan 100 kr/mån).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 14:26

Vad gäller 16x9 så är de flesta filmer och serier redan 16x9. TV4 sänder väldigt mycket i 16x9, Kanal 5 och TV3 sänder så vitt jag vet inget. Kanalerna vill fortfarande få in reklam i 4x3 även om en väldigt stor del redan i dag produceras i 16x9 (eller skulle kunna göras det). I England gick man för ett par år sedan in och att ALLTING som sänds SKALL vara 16x9 FHA.

Hur man enas om teknik borde inte vara så svårt… Analog:a TV-nätet var enat, varför ska inte det digitala kunna vara det? Visst kommer man kanske få en handfull olika standarder, men det hade varit smart att ta tag i det och satt en standard från början. Staten går in och petar på vissa delar (lägger ner det analoga marknätet) - skulle man inte kunna faställa standarder för de digitala näten då? Jag skulle inte se det som konstigt om ett per, tre standarder fanns:

- Digital Kabelnät
- Digital Marksändt nät
- Digital Satelitnät

Typ. Så trodde jag det var, men det var visst önsketänkande

Priskonkurrensen är pinsam… Eller vilken konkurrens? Jag sitter i ett hus när jag får 1:an, 2:an och 4:an "gratis" (TV-licensfrågan är en annan diskussion ). Minsta kabel-TV avgiften är 179 kr/mån och digital-TV går på 299 kr/mån. Jag tror UPC har det sämsta utbudet för pengarna (och uppenbarligen den sämsta tekniska lösningen dessutom).

Som du skriver är det förvirrande med digital-TV och det blir inte mindre förvirrande med att varje operatör kör sin standard.

Det är tre standarder (en fjärde i antågande). Det som skiljer två operatörer som delar standard (Canal Digital och Viasat via satellit tex) är att de inte har samma krypteringssystem för sina betalkanaler och de boxar de säljer har bara stöd för den egna krypteringen.

Det finns ju dock lösningar på allt... Dreambox klarar tex alla krypteringssystem så har du tex en Dreambox 500C för kabeltv så ska du kunna använda den både hos Comhem, UPC och Tele2. Dock så verkar UPC ha någon speciallösning utan kort men kan man bara klura ut hur UPC funkar så är det nog inte så svårt att använda en dreambox i UPCs nät. Dock är det ju ganska talande att ingen kunnig dreamboxkodare orkar bry sig om UPC - alla med UPC verkar skaffa Boxer ganska kvickt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 11:59

Just grejen med kryptering trodde jag alltid låg i korten. Då hade konsumenten haft fritt fram att välja "uppspelningsbox" som han känner för. Bara för att jag sitter i en UPC fastighet behöver jag ju inte skaffa Sony-TV? Men jag blir, i stort, begränsad till deras värdelösa boxar. Jag vill helst undvika saker som "…kan man bara klura ut hur UPC funkar så är…"

Vad är en dreambox?

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad är en dreambox?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox

En liten uppdatering om min jakt på DVR/PVR: just nu har jag siktat in mig på Pioneers kommande modell DVR-545HX-S (fast i den nordiska versionen DVR-545HXN), den verkar ha bra finesser för att vara en standard-DVR (dvs inga nätverksfinesser eller mera sofistikerade mediacenterliknande funktioner). Med en DVB-T-mottagare är enheten lite mera framtidssäker ifall man skulle vilja skaffa åtminstone de fria kanalerna digitalt.

Bevaka tråden