Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det bör synas i en tråd att moderatorn har gjort något

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apropå en diskussion mellan mig och Richard Rönnbäck i en annan tråd, så har jag lite synpunkter på modereringen.

Om en moderator ändrar något så tycker jag att de ska lämna någon form av spår efter sig.
De bör skriva ett inlägg där de kommenterar vad de har gjort, och varför. Det behöver inte vara några långa utläggningar och motiveringar, bara en kort kommentar till vad som hänt i tråden.

Om de tar bort inlägg, så ska det framgå hur många inlägg de har tagit bort, och varför. Och gärna också ange vems inlägg som tagits bort. (T.ex "Två inlägg av Konrad och Jesper Ohlsson borttagna pga off-topic")

Om de ändrar eller förtydligar en rubrik, så ska den gamla rubriken skrivas ut i moderatorns "kommentars-inlägg". (Typ: "Rubriken ändrad från XXXXX till YYYYY pga ...")

Om de flyttar en tråd till ett annat forum ska det också synas (Typ: "Tråden flyttad från Feedback till Nyhetstips pga ..."). Fast i det fallet behövs kanske ingen "pga ...". Det räcker egentligen att veta att den har blivit flyttad. Det blir ju nästan självförklarande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-19 17:40

Bra, Jesper.
Mycket rimliga och alldeles självklara förslag (utom kanske det sista).
Speciellt om dom tar bort inlägg, vilkas, osv.

Ursprungligen av Danne V:

Bra, Jesper.
Mycket rimliga och alldeles självklara förslag (utom kanske det sista).
Speciellt om dom tar bort inlägg, vilkas, osv.

Nej, den sista punkten är inte så viktig. Tänkte bara att när jag ändå är igång, så kan jag ta alla punkter jag kommer på.

Det viktigaste förslaget är det som gäller borttag av inlägg.

Och nu kom jag på en punkt till...

...och det är när de slår ihop två trådar. Men där brukar det faktiskt dyka upp en liten kommentar. Men det kan kanske bli ännu tydligare, så att det verkligen framgår vilka trådar som blivit hopslagna, typ "Tråden XXXXX hopslagen med den här tråden."

Brukar de inte göra såna inlägg? (eller är det bara jag som inte märker när de modererar?)

I de fall jag ändrar en rubrik så skriver jag oftast ut de, iaf att jag ändrat, men handlar det bara om fix stavfel för att få rubriken sökbar så händer det att jag skippar att skriva ett inlägg, rubrikerna kan vi ändra genom bara ett dubbelklick på dem i listan så är det bara små ändringar tar det massa extra tid att gå in och göra inlägg i tråden.

Ursprungligen av Johan S:

... men handlar det bara om fix stavfel för att få rubriken sökbar så händer det att jag skippar att skriva ett inlägg...

Helt förståeligt. Är det bara något litet stavfel, så behövs inget förklarande inlägg. Det jag är ute efter är de fall då ni helt eller delvis formulerar om en rubrik.

Precis som Johan så meddelar jag när jag gör någon större ändring på rubriken (fast det händer säkert att jag glömmer det)
När det gäller att flytta trådar så tycker jag att det räcker med att det finns en hänvisning i det gamla forumet.

När det gäller borttagning av inlägg så tycker jag att om man endast tar bort ett enskilt inlägg så ska man meddela skaparen av det via ett PM (utan att skriva i tråden), men om man raderar flera inlägg i samma tråd (och av samma anledning) så skriver man ett inlägg i tråden i stället. Detta gäller alltså om det inte är allvarliga saker.

Senast redigerat 2006-07-19 19:13

Jag tycker också det ska vara tydligare vid radering. Det händer alltför ofta att inlägg bara "försvinner" utan kommentar. Dessutom blir vissa moderatorer griniga när man ifrågasätter raderandet. Inget att diskutera enligt dem.

Angående borttagna inlägg så finns det en praktisk funktion i vBulletin (programvaran 99Mac använder) som heter raderingsnoteringar. När ett inlägg eller en diskussion tas bort så kan man skriva en notering där man motiverar varför raderingen utfördes. Om den aktiverades för alla medlemmar så skulle alla se om ett inlägg raderats, vem som raderat det och motiveringen till varför.

Ursprungligen av Björn Leander:

Angående borttagna inlägg så finns det en praktisk funktion i vBulletin (programvaran 99Mac använder) som heter raderingsnoteringar. När ett inlägg eller en diskussion tas bort så kan man skriva en notering där man motiverar varför raderingen utfördes. Om den aktiverades för alla medlemmar så skulle alla se om ett inlägg raderats, vem som raderat det och motiveringen till varför.

Oj, vad praktiskt.
Vet du (eller någon) ifall det finns något liknande till phpBB?

Jag vet, jag vet. vBulletin är bättre än phpBB, men jag anser att det är för dyrt för mitt lilla hobbyforum.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 11:19
Ursprungligen av Björn Leander:

Angående borttagna inlägg så finns det en praktisk funktion i vBulletin (programvaran 99Mac använder) som heter raderingsnoteringar. När ett inlägg eller en diskussion tas bort så kan man skriva en notering där man motiverar varför raderingen utfördes. Om den aktiverades för alla medlemmar så skulle alla se om ett inlägg raderats, vem som raderat det och motiveringen till varför.

Låter kanonbra, men vad menar du?:

VEM aktiverar denna för alla medlemmar? 99mac eller medlemmen själv (i så fall var)?

Ursprungligen av uptown:

Låter kanonbra, men vad menar du?

När en diskussion eller ett inlägg tas bort så försvinner det inte ur databasen. Det ligger fortfarande kvar, men det är osynligt. Det finns en funktion som kan visa var dessa inlägg är, varför de togs bort och av vem.

Ursprungligen av uptown:

VEM aktiverar denna för alla medlemmar? 99mac eller medlemmen själv (i så fall var)?

Det måste någon administratör göra i deras kontrollpanel.

Jag visar med en bild. Problemet är att om det aktiveras så får förmodligen vanliga medlemmar möjliget att se det raderade meddelandet.

[edit]Men där tror jag att jag har fel, det verkar som det går att aktivera för vanliga medlemmar utan att dom kan visa det raderade inlägget[/edit]

Så här ser det ut i alla fall.

Senast redigerat 2006-07-20 16:11

Denna diskussion dyker upp här ungefär en gång i halvåret, men sällan ändras något. A och O för moderation måsta alltid, alltid vara tydlighet. Hellre övertydlig än missförstånd, som ofta slutar i bråk och dåliga vibbar.

1
Bevaka tråden