Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni märkt att skroll inte fungerar beroende på pekarens position

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-19 21:47

Egentligen inget större problem, men jag kan inte skrolla över vissa delar av av hemsidor när muspekaren t.e.x är över reklamannonser och inloggningsrutor. Säkert är det någon slags kod som ställer till det, eller? Jag skrollar med dubbelfingermetoden på trackpaden ifall någon undrar.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-19 21:53

Kolla om det händer när ni placerar muspekaren ovanför reklamen där det står "Trådlös kommunikation" som är alldeles ovanför "nytt inlägg"-knappen. Försök att skrolla nedåt och förbi om det går....

Jag har ändrat rubriken från "Har ni inte märkt....?" så att den blir lite mer beskrivande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-20 00:15

Tänkte bara nämna att jag har upplevt samma saker med Windows och vanligt scrollhjul. Jag tror det beror på att vissa websidor visar reklam i en IFrame (en websida inbakad i en annan, i en egen liten ruta, massor med info finns här: http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp). När du försöker scrolla i en sådan så försöker datorn/webläsaren scrolla innehållet i iframen istället för huvudsidan, och eftersom iframen bara innehåller reklamannonsen kan den inte scrolla den mer. Resultatet blir att inget händer. Det är alltså med största sannolikhet inte något fel på din trackpad eller något som är felkodat i webläsaren utan bara dålig webdesign av giriga människor

Ursprungligen av shandar:

Tänkte bara nämna att jag har upplevt samma saker med Windows och vanligt scrollhjul. Jag tror det beror på att vissa websidor visar reklam i en IFrame (en websida inbakad i en annan, i en egen liten ruta, massor med info finns här: http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp). När du försöker scrolla i en sådan så försöker datorn/webläsaren scrolla innehållet i iframen istället för huvudsidan, och eftersom iframen bara innehåller reklamannonsen kan den inte scrolla den mer. Resultatet blir att inget händer. Det är alltså med största sannolikhet inte något fel på din trackpad eller något som är felkodat i webläsaren utan bara dålig webdesign av giriga människor

Ja, det kan nog stämma. Är relativt jobbigt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-20 00:54

"Tänkte bara nämna att jag har upplevt samma saker med Windows och vanligt scrollhjul."

Skönt! Då är det inte ett problem som är relaterat till just mac.

Tackar för svaren!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-20 00:15

Tackar!
Jag trodde i min enfald att rubriken skulle vara lockande:">

1
Bevaka tråden