Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inred mitt skrivbord

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 23:14

Halloj

jag for snart en macbook pro som jag skulle behöva komplettera lite. Hela min PC-rigg ska väck so jag behöver Högtalare, mus och tangentbord samt skärm, allt i äkta mac-anda. snyggt ska de va

Det viktigaste är en skön bluetooth mus som jag slipper holla po med sändare till. Har kollat po logitech mx900 men den är lite dyr och passar inte i färg. hoppas ni har lite forslag. Apples produkter är förövrigt inget alternativ, varken mus, tangentbord eller skärm.

Näst viktigast är ett par väljudande, snygga kvalitets datorhögtalare. Ljudet gor före design, jag är ganska kräsen vad gäller ljud. Jag vet att monga kommer rekommendera att köpa stereo och riktiga högtalare, men so mycket är jag inte beredd att lägga ut. pris -->2000kr
Jag har tittat lite po Harman/Kardon soundsticks II, JBL Creature II samt Altec Lansing FX6021.

Skärm är av lägre prioritet, och for helst inte överskrida 3500 kr. Det viktigaste är att den är snygg, gärna widescreen och ungefär samma bildkvalitet som macbook pro:n.

Som sagt, hoppas ni har lite synpunkter po det hela.

Bara av rent intresse, fungerar det inte med det tangentbord, mus och skärm som redan finns i en MacBook Pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 23:43

nej, kort och gott.

Det är därför jag kompletterar, inte ersätter. Musen (touchpad) är ju ganska underlägset möss om jag for säga det själv, tangentbordet är inte det bästa i mitt tycke men tangentbord är ockso lägre prioriterat därav. Skärmen är grym men jag vill ha en till för dualscreen

Ljudet är bedrövligt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 01:23

Ljudet är kanske inte bra jfrt med ett 'riktiga' trattar, men det är riktigt bra om man jämför med andra bärbara.
Jag för min del har en MBP med en DELL 20,1" wideskärm, en mighty mouse och apples bt-keyboard. Allt håller mycket bra kvalitet och känsla. Särskilt musen är jag ruskigt nöjd med. Den passar kanske inte alla, men smaken är olika.
Vad gäller högtalare. Köp ett par aktiva monitorer på en musikaffär typ JAM. Jag har ett par Behringer MS16 och ett par ESI nEar04 (som just JAM säljer för 1495:- jusr nu har jag för mig). Bättre än så blir det inte för ganska lite pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-22 18:36
Ursprungligen av hicke:

Ljudet är kanske inte bra jfrt med ett 'riktiga' trattar, men det är riktigt bra om man jämför med andra bärbara.
Jag för min del har en MBP med en DELL 20,1" wideskärm, en mighty mouse och apples bt-keyboard. Allt håller mycket bra kvalitet och känsla. Särskilt musen är jag ruskigt nöjd med. Den passar kanske inte alla, men smaken är olika.
Vad gäller högtalare. Köp ett par aktiva monitorer på en musikaffär typ JAM. Jag har ett par Behringer MS16 och ett par ESI nEar04 (som just JAM säljer för 1495:- jusr nu har jag för mig). Bättre än så blir det inte för ganska lite pengar.

Aktiva monitorer verkar intressant, men har de 3.5mm kontakt eller hur kopplar jag dem till datorn?

Icurve ska jag skaffa so fort jag skaffat tangentbord och mus. Finns det INGA snygga bluetooth-möss och tangentbord? Och varför är
Logitech® Cordless Desktop® S 530 Laser for Mac® inte med bluetooth?

Senast redigerat 2006-07-22 22:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-20 08:09

Ta en titt på iCurve, så slipper du sitta och arbeta med böjd nacke.

Apples BT tangetbord ser inte för kackigt ut tycker jag.
BT möss är det värre med i alla fall om du ska matcha det vita tangetbordet.
Jag skulle satsa på en MS lasermus eller en Logitech.

Högtalare så tycker jag att, vilka är det Apple säljer som är genomskinliga), både låter helt ok och är snygga till.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-23 02:13

Här är mina två cent, eller tio öre...

Skärm: Kan du stå ut med en Dell på skrivbordet så kör på deras 20,1", den är riktigt bra. Själv klarar jag inte av det utan skulle gå på en Apple 20" alu, bara för att slippa den anskrämliga baksidan på dellskärmen och för att appleskärmen är riktigt läcker att arbeta vid hela dagarna, såväl skärmytan som utanför.

Tangentbord och mus: Skulle köra på Logitechs nya vita tangentbordskombo med mus S530, trådlöst men med någon slags dongel, för att slippa ha den kopplad till MBP:n skulle jag komplettera med en Kensington USB hub, kupolvarianten med 7 portar. Där skulle jag även koppla in andra nödvändiga saker som kortläsare, iPod etc. samtidigt som jag fortfarande skulle klara mig med en sladd till macbooken förutom strömmen (och kanske ljudet) = större chans att du orkar ta med dig datorn hemifrån.

Högtalare: Om du kan sträcka ut budgeten till 2500:- skulle jag gå på ett Logitech Z-5500, förvisso ett 5.1 system så det blir mycket kablar, men jag har audiofilvänner som allvarligt funderat på att sälja sina system och "byta ner sig" för att mitt Z-5500 låter riktigt bra och kostar inte mycket, högtalarna är inte helt anskrämligt fula heller men basen tar enorm plats (kan iofs låta därefter också)... Skulle du inte vilja ha 5.1 och alla kablar som det för med sig skulle jag gå på ovanstående tips med ett par schyssta monitorer, kanske kopplade till någon gammal men god förstärkare som kan hittas för en rimlig penning på blocket? Med fördel gömd under skrivbordet... Logitech Z-2300 verkar vara ett annat alternativ, skulle tro att det är ett 2.1 system som motsvarar Z-5500.

Skulle eventuellt avsluta hela skapelsen med ett iCurve, men med en 20" skärm bredvid kanske inte det är riktigt lika akut.

Hoppas du blir hjälpt på nåt litet sätt, sitter själv och funderar över ungefär samma fråga, väntar mest på lönen så jag kan börja bygga

1
Bevaka tråden