Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken temp är normal? när blir det för varmt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-16 22:52

Har inte tyckt att min macbook kännts överdrivet varm, men pga allt prat om temperaturen så laddade jag ner temperature monitor och döm av min förvåning när jag såg att temperaturen när jag knappt hade igång några program alls läg på över 50 grader... om jag har igång musik, ett par fönster i firefox, msn + nån torrent på nerladdning så ligger temperaturen på mellan 60-65 (en gång var den uppe och vände på 70).

är detta skadligt för datorn? kan man få den utbytt hos apple? finns det ngt ställe i sthlm där man kan lämna in den på garantin eller måste man skicka tillbaka till apple store?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-16 23:14

Dessa temperaturer är helt normala, och t o m ganska låga för att vara MacBook. Många har temperaturer upp mot 90 grader vid hård belastning. Processorerna, som genererar värmen, är konstruerade för att klara en bit över 100 grader, så dina värden är långt ifrån riskzonen.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-16 23:41

Min Macbook idlar på 60c och går upp till 80c när jag sätter på Starcraft. Du kanske vill byta din mot min?

som sagt är dina temperaturer rätt låga för att vara macbook. men jag resonerar som så (förutom som xevve om att processorn klarar över 100 grader) att blir processorn varm, men fläktarna går inte, ja då har apple medvetet valt att låta den bli så varm, innan kylningen/fläktarna slår igång, för att processorn klarar det och att de hellre ser att den ligger på den tempen (som den klarar) och är tyst. hade det varit så att det var nån fara vid de temperaturerna så skulle apple låtit fläktarna gått igång tidigare.

för övrigt så har väll aalla intel processorer skydd mot att bli så varma att de går sönder, att de slår av innan processorn blir så varm.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 18:01

tack för de lugnande orden. senaste dygnen verkar det som om den har blivit svalare än tidigare dessutom. ligger nu nästan alltid under 50 grader (men sen håller jag ju inte på med filmredigering och sånt heller).

bild på temperaturmätning:
http://www.filepixel.com/temp.jpg

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 18:02

tycker faktiskt att det verkar som att macbookens temperatur beror lite på hur varmt det är i rummet man sitter i..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 18:08

Luft.

Ursprungligen av bj8:

tycker faktiskt att det verkar som att macbookens temperatur beror lite på hur varmt det är i rummet man sitter i..

Självklart beror det på inluften.

B.D:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 09:04

sorry, det kanske var en självklarhet..

En sak som väl inte är en nyhet för de flesta är att datorn går klart varmare med en extern skärm ansluten.

Köpte en platt 20" (1680*1050) och fläkten går igång lite då och då numer. T ex går fläkten igång rätt hårt nu när jag kollar på bilder i fullskärmsläge i iPhoto. Beror säkert också på att locket är stängt så ingen ventilation alls sker där.

Det är inget jag direkt stör mig på men hade missat att datorn blir varmare med extern skärm. Antar det är jobbigare för datorn....

Bara man följer apples föreskrifter (dvs. inte ha datorn på en plats som täpper till fläkthålen...typ i sängen) så spelar det ingen roll. datorn går i vila om den blir för varm. Min imac gjorde det hela tiden när det var 30 grader varmt ute för några veckorsen. Jag har inte varit med om att min macbook gjort det men om den skulle ta skada av sin egen värme så får apple ta i tu med det. Hörde av en apple representant att de tydligen blir nerringda av macbook/MBP ägare som var oroliga för värmeutvecklingen och han sa bara att det är okej. Så oroa dig inte Bj8. Jag oroar mig iof lite för mitt laminatbord :/
Ska man behöva ha datorn på datt-kasetter?

läs detta inlägg i forumet, så ser man ju att macbooken inte är varmare än motsvarande pc http://www.99mac.se/ibook-macbook/100988-macbook-vs-dell-latitude-i-vaermetest.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 20:42

kan man ha den på ett lackat träbort utan att bordet tar skada?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 23:58

När detta går är den för varm: http://www.sagags.com/?p=441

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-21 12:28

hehe ja den var rolig..

men allvarligt, är det ngn fara att ha den på ett lackat träbord tror ni?

1
Bevaka tråden